Inlägg från: Fröken Småland |Visa alla inlägg
  • Fröken Småland

Bugaboo tråd nr 16

Starleaf skrev 2009-01-28 10:13:31 följande:
    Har en fråga.Hade en bugaboo förut men sålde den då sonen ej gillade att åka i den. Innan vi sålde den hade vi reklamerat vårt chassi och har de "trasiga" kvar. Nått förslag på vad man ska göra med det känns tråkigt att behöva slänga de. Har lossnat en skruv på handtaget så de glider (klassiska felet med handtaget) men kan ju aldrig släppa helt har jag fått höra.
    Egentligen är det ju inte schysst, men de säljs på Tradera för omkr 600-900:- så jag vet ju vad jag hade gjort...
  • Fröken Småland
    SooJuicy skrev 2009-01-28 11:25:57 följande:
    Förstår inte ÖHT hur man ens tänker när man säljer deffekta varor, eller köper dem.Girit i mina ögon
    Fast det är väl inte annorlunda än att köpa vad som helst begagnat, t ex en sufflett som är lite solblekt eller en skötväska som saknar axelrem. Det har ju med syftet för användningen att göra om en defekt spelar roll eller inte.
  • Fröken Småland
    Starleaf skrev 2009-01-28 11:56:41 följande:
    ojoj vilken disskusion de blev här då ;).Har de "trasiga" chassit stående i förådet de enda felet på den är att de fattas en ynka liten skruv man själv kan fixa till.För övrigt har jag aldrig sagt att jag skulle sälja de för att få några slantar för hade jag velat de hade jag väl knappast låta chassit stå och ta plats i ett år??Iof hade jag inte skrivit de från början så de kan ju ingen här veta ;)
    Nä, det var jag som skrev att jag skulle sålt dem, så det är mig de "skäller" på
  • Fröken Småland
    Stargirl skrev 2009-01-29 18:31:34 följande:
    Så här ser det ut i en V70 med en Cameleon utan att fällas ihop.
    Så ställde jag också alltid vagnen när jag hade Cameleonchassit. Med Frogchassit (och även Geckochassit misstänker jag) får man inte in den tyvärr
  • Fröken Småland
    MammatillO skrev 2009-01-29 19:14:54 följande:
    Visst går det att ha Cam sitt och liggdels ram på Frog chassi?
    Det går alldeles utmärkt!
  • Fröken Småland

Så här ställer jag alltid in vagnen i bilen (V70). Fast numera har vi sittdelen och när man lägger den med "rumpan" neråt så tippar den. Därför brukar jag alltid lägga den ovanpå bilkudden som vi alltid har i bilen för medåkande kompisar.

• Fröken Småland
    Stargirl skrev 2009-01-29 19:21:38 följande:
    Varför tror du inte att gecko chassit går in? Geckon är ju lägre och sitsen är kortare?
    Frogchassit har längre handtag och går inte vrida in som när man har Cameleonchassit i lägsta läget. Men det är klart att Geckon är något lite nättare.
    galgbacke skrev 2009-01-29 19:22:59 följande:
    Jag får in Geckon utan att fälla ihop den ! :D
    *överbevisad*
    SooJuicy skrev 2009-01-29 19:24:37 följande:
    Nu har jag nollkoll på bilar men min pappa har en sån och geckon gick indär?
    *överbevisad igen*

Stampa på mig bara! Gör det!
  • Fröken Småland
    MammatillO skrev 2009-01-29 19:50:13 följande:
    Försöker leta endas Frog chassi , Men inge jäkel vill väl sälja bara ett chassi :P
    Ja, jag kan verkligen varmt rekommendera Frog-chassit. Jag har det tillsammans med Cameleonram och Cameleonklädel och det är det optimala tycker jag. Förutom att det inte går att ställa in den uppfälld i bagaget
  • Fröken Småland
    MammaMima skrev 2009-01-29 22:11:53 följande:
    Hallåj! Är det någon här inne som vet om det går att ha frogklädsel på Cam chassi? Alltså suflett, sittdel och varukorg?Skulle bli supergla om någon klok kan svara på det! Kram/ MiMA
    Jag kan prova det vid något tillfälle (antagligen det enda som jag inte korstestat ) men det får bli när jag ändå skall byta klädsel, orkar inte mecka med det för tillfället (förkyld och ensam med barnen). Men gissningsvis så tror jag faktiskt att det funkar hyggligt, även om Cameleonramen är fem cm längre så är bredden den samma och det kommer bara att glipa lite vid fotändan. Gissningsvis alltså, skall prova vid tillfälle. Det som jag tror möjligen kan ställa till det är att Frog har en helt annan princip när man sätter fast klädseln, men klär liksom hela ramen med tyg på båda sidor och stänger till vid mitten av ramen ungefär. Cameleon trär man bara i klädseln med ett litet överhäng bak *jättebra förklaring - NOT*.

Men jag har en följdfråga till dig; hur kommer det sig att du vill ha den kombinationen? Är det den svarta klädseln du suktar efter kanske? *min favorit* Berätta hur du tänker så kanske det finns fler smarta lösningar än du tror
  • Fröken Småland
    MammaMima skrev 2009-01-30 18:10:40 följande:
    Åh, va gullit av dej! Kan du skicka ett pm till mej då? Fattar som sagt inte tråden riktigt... Tycker det e knepigt att hitta svaren eftersom det inte blir trådat.Jag försår vad du menar med klädseln ;). Har en kompis som har frog. Det jag tänkt mej e att köpa vagnen i reservdelar. När jag plussade ihop allt vart det ju billigare så än att köpa en "riktig" vagn. Fattar inte verför. Därav fråga om frogklädsel. Vill ha svart, precis som du skriver, plus att man får varukorgen då. Suflett hade jag tänkt sy andå så det spelar ingen roll vilken färg den är. Tusen tack! Kram/ MiMA
    Är det främst en Cameleon du vill ha, eller en Frog? När det gäller klädslar så kan man köpa ett tredelat set till Frog från www.kidzshop.se (enda butiken jag vet som säljer) för 1.695:-. Då ingår sittdel, varukorg och sufflett. Om man däremot väljer att bygga en Cameleon så får man köpa varukorg 440:-, sittdel 880:- samt komplett toppset (liggdelslock, sufflett och sittdelsöverdrag) 1.000:-. Sen för att få en komplett vagn så måste man dessutom köpa: chassi, framhjul, bakhjul, ram, lyftbygel, sufflettfästen, sufflettpinnar, myggnät, regnskydd och ev underhållskit. De tre sista sakerna måste man inte ha men det är sånt som följer med vagnen när man köper den, bara så du kan jämföra pris med relevant utrustning. Så jag ställer mig lite tveksam till om det verkligen blir billigare att köpa lösa delar och bygga, jag har faktiskt motsatt erfarenhet efter att jag köpte en hel vagn för att få vantarna på en klädsel. Trots att jag sålde chassit till vänskapspris så betalade jag inte många kronor för klädseln jag ville ha .

När jag skrudar om min darling nästa gång så skall jag prova Frogklädseln på Cameleonramen, men det dök upp en annan tanke, nämligen att hålen i bandet som skall runt piggarna på ramen hamnar alltför högt upp och inte i höjd med piggarna. Så jag tar tillbaka min gissning att det kunde funka. Men som sagt, jag skall prova. Inboxa mig om ett tag och påminn
Svar på tråden Bugaboo tråd nr 16