• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 6

Välkomna in!
    Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.
    www.fiskarhedenvillan.se
    Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.
    Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.
  • Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6
  • Truffles
    Flaxa1 skrev 2009-01-15 22:02:58 följande:
    Vi har har lagt golvet i husets längdriktning.
    Vi har gjort tvärtom för att ljuset från fönstren ska komma in från samma håll som golvet ligger...
  • Truffles
    Nanna 79 skrev 2009-01-15 20:12:20 följande:
    Är han elektriker? Vi har dragit/drar elen själva tillsammans med en släkting som är duktig men inte behörig. Har tänkt att en elektriker ska koppla ihop det sedan. Men nu har vi fått höra att det kan bli svårt att få någon som vill göra det. Trist för det är ju ändå tillåtet att dra alla kablar själv bara man inte kopplar in dem.
    Vår elektriker gjorde ritningen och hjälpte oss igång med dragningen, sedan har vi (maken) gjort det mesta själv och så kopplade elektrikern ihop allt. Det var jättebra för då har vi kunnat ta precis så många uttag o s v som vi ville ha till endast materialkostnaden och den egna arbetstiden då förstås... 
  • Truffles
    MillaJ skrev 2009-01-16 09:05:38 följande:
    Nu på morgonen kom två pallar med vårt kakel och klinker, och på förmiddagen kommer köket, vitvarorna och alla garderober.Snacka om att allt händer på samma gång... Roligt!Det blir ett styrketräningspass i eftermiddag, så jag fått i uppgift att bara in alla plattor...
    Avundas dig inte, det är j.....t tungt att kånka dessa kakelkartonger.
  • Truffles
    Busungens mamma skrev 2009-01-14 20:42:51 följande:
    Vad roligt!Vi har precis beställt kakel och klinker.Nu i helgen blir det målning och tapetsering tills vi stupar, nästa vecka ska allt golv läggas.Kök och badrum ska installeras och det ska kaklas.Jag känner mig bara LITE stressad. Nej, nu ljög jag...Jag känner mig MYCKET stressad!Jaja, det som inte är färdigt när vi ska flytta in får vi väl göra färdigt när vi har flyttat in helt enkelt.Idag blev elektrikern färdig med alla spottar och det blev kanonfint
    Precis. Det finns ju tid även efter att man flyttat in så om inte allt är helt klart så är det ändå så mycket skönare att vara på plats. Men å andra sidan kanske ni inte tänker så då ni ändå har bott så nära er byggplats men det är ju ändå ingen panik...
  • Truffles

Så, efter den monologen av lycka efter att åter efter en vecka haft tillgång till Internet och FL så ska middagsplanerna nu påbörjas och till det ska det serveras ett glas gott rött.

Trevlig helg på er allihop!

• Flaxa1

Det där med åt vilket håll golvet skulle ligga diskuterade vi fram och tillbaka, tycker det beror på vad man vill åstadkomma. Vi ville t.ex. ha golvet åt samma håll överallt, på båda planen och inte på "tvärsan" i hallen.

• FHLärkan

Sådär då var nästan hela huset färdig gipsat. har badrummen och tvättstugan kvar eftersom rör krökarn inte har hunnit hit än.
    Ska vell försöka spackla över allt en gång under helgen, sen fundera jag på att hyra en sån giraffslip eller vad dom nu heter.
    Dom verkar ju rätt effektiva, istället för att stå och gnugga ett helt hus för hand. Köket beställde jag till vecka 10. Gick att få hem det på 5veckor om man ville så det verkar ju finnas en del på lager.

• Nanna 79

Har försökt 2 ggr att skriva här ikväll, men bägge gångerna har jag råkat radra allt jag skrivit så nu ger jag upp och går och lägger mig! Godnatt!

• MillaJ

Truffles skrev 2009-01-16 16:00:41 följande:

Avundas dig inte, det är j.....t tungt att kånka dessa kakelkartonger.
    Nu har vi burit in allt...
    I morgon gäller det att få upp det som ska vara uppe i badrumet. Tur att 30x60 plattorna ska vara nere...

Kollar på Let´s Dance och funderar på att hyra in Magnus S till att lyfta kakel!
  • Blåsan

Är det någon här som varit intresserad av att välja bort köket från FH och hitta annan lösning?

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6