• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • faster fia

jag flyter i 1vecka till sen ska jag börja med pureat.

Peand skrev 2009-01-22 19:07:10 följande:
    Flyter du efter open eller äter du mat? För flyter du efter open tycker jag det låter mycket med minst 1½ liter vatten utöver det du "dricker/äter". Men äter du fast föda, ja då är det mer normalt. Och du, det kommer allt efter som. Det är tufft i början.
  • sussiesnus

Jag som ff flyter INFÖR operation har ställt mig på vågen idag. -10kg! inte illa, med mina snedsteg. Morsan tyckte det syntes på rumpan - byxorna satt hängigt. (inte många som blir glada över en sån sak, bara vi överviktiga)
    Hur länge får man flyta? Kan man hålla på hur länge som helst?

• Felicia6

Wiiieee,, NUUU har jag kommit till 70kilos klubben åh så roligt
    En månad kvar innan jag firar min ettårsdag och hittills har jag gått ner 45kg. Helt otroligt!

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • sussiesnus

Grattis Felicia! Du har gjort ett strålande jobb!

• Felicia6
    sussiesnus skrev 2009-01-23 11:51:41 följande:
    Grattis Felicia! Du har gjort ett strålande jobb!
    Tack
    justmystica skrev 2009-01-23 12:08:11 följande:
    Grattis Sussie och Felicia!Förresten Felicia, har du varit hos läkaren än?
    Tack tack Nej, men jag har börjat med omeprazol och det verkar lugna ner sig så jag ska fortsätta äta dom. Känns skönt att få må lite bättre nu måste jag säga
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • la luna

Så är jag då godkänd för plastik! Bara att ringa och be om att få en tid (väntetid ca 6 mån). Står lite i valet och kvalet om jag ska göra detta.
    Pratade även om mina problem med magen och desvärre trodde kirurgen att det har blivit sammanväxningar (ärrbildning) i tarmarna så de inte kan röra sig som de bör. Tarmarna blir stillastående. Samt att nerverna kring tarmen kommit i kläm därav den brännande och svidande känslan. Det går att operera men oftast blir det ännu sämre eftersom det blir ny ärrbildning. Bara att leva med. Kan bli bättre eller sämre. Så länge tarmen inte blir helt stillastående (tarmvred) så är det inget som är farligt men så jävla besvärligt.

Jag skulle prova Imogaze för att se om det hjälper mot smärtorna. Någon annan som provat detta?

• sininen

Vad bra Felicia! Jag hade också blivit ordentligt rädd om jag kräktes blodblandat. Skönt att det har gett med sig iaf.

Oj la luna! Jag hoppas att imogaze kan hjälpa dig lite iaf.

• Tinzi

Hej tjejer! (inga killar med va? ) :)

Är så glad över alla ni som blivit OP & gör sådana framsteg, själv deppar jag snart ihop... har minst 4-5 mån kvar innan infomöte m. kirurgen, sen får man i Göteborg i dagsläget vänta MINST 2 år efter det :(

Ska gifta oss nästa sommar & ville verkligen inte vara så stor, och klarar det verkligen inte själv , är ju ganska konstaterat nu lixom.

Min väninna gav upp & ska OP i tysklans nästa vecka, försäkringskassan ska betala OP-kostnaden, men ändå 20.000:- man får betala själv vilket jag verkligen inte har.

Jajja va tvungen å gräma av mig lite bara...hur har ni gifta känt efteråt när ni gått & gift er innan viktminskining, är det ngt ni ångrat? Vill ju känna mig fin på vår dag, men vill ju inte vänta flera år lixom...

• jenn06

usch så sitter jag här med en spänd och öm nedre deö av buken, blir tokigt... är det någon som hade så efter Op.???. börjat med mixad mat idag,klarar inte av mer flyt ;(... åh jag blir tokig på min mage nu....

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass