• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Felicia6

Tinzi, jag ångrar inte en sekund att jag gifte mig som tjock. Jag kände mig som världens vackraste och fick allting jag ville på våran stora dag. För mig var det mer värt att få gifta mig med mannen jag älskar än att få vara smal på bröllopet

justmystica, ja lite orolig blev man ju men skönt känns det att det gått över någorlunda iaf. kräks inte, men får lite ont i magen ibland men tar ju ett tag innan tabletterna verkar ordentligt

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • sininen

Tinzi, jag blev opererad i Göteborg och nu när dom opererar på Carlanderska också så går det mycket fortare. Jag väntade nästan exakt ett år efter infomötet. Visserligen hinner du inte innan brölloppet men ärligt tror jag att ni hade fått skjuta upp det pga minskande klädstorlekar.

Felicia, jag tycker ändå att du ska uppsöka en läkare så att du får lite mer lindring.

• Floppan67

Blir orolig när jag läser att ni får vänta ett eller flera år på operation efter informationsmötet, jag har inbillat mig att man kommer till nån månad efter mötet med läkaren. Jag har redan väntat i ett år och har fått datum för info och enskilt samtal med läkaren. Nån som blivit opererad i Landskrona och vet deras rutiner???

• jenny jens

för mig tog det bra precis ett år drån första besöket på hälsocentralen som jag var på i januari 08 tills jag vart opad nu i måndags jan 09 ...

så det varierar nog från sjukhus till sjukhus...
    har hört att köerna här i hudiksvall är långa nu och att operations samordnaren här rekomenderar dom som ligger långt bak i kön att söka sig till andra sjukhus.....

kram jenny

• LykkesMamma

Hej hej!
    Idag var jag på informationsmöte angående gastric bypass! Efter det läkarbesök, dietistbesök samt ssk besök, Jag ska börja med flyt nu på måndag den 26 sen är det operation om 3 veckor! Här går det undan!
    Ni som har gjort flytet, vad har ni haft? Läkaren sa att jag kunde ta Nutrilett, Modifast, Cambridge mfl.....vill gärna höra vad ni andra tagit och hur det fungerat!

• Zolen1

Kattazz-
    Jag opades sen 12/1-09. Började flyta den 22 deceber, drack naturdiet och nutrilett, bara med chokladsmak..
    GIck ganska bra, gick ner 10kg.

• sininen

kattazz, jag använde bara naturdiet. Också bara chokladsmak. Det gick bra. Det smakar ingen vidare men imedatt det är det enda man får dricka så börjar man längta efter det och då går det jättebra! Dom första 4 dagarna är dom värsta för då ställer kroppen om sig.

• sussiesnus

Håller precis med vad justmystica sa här ovan... först är det blä, men efter ett tag så längtar kroppen efter det... Sjukt.
    Också mest Naturdiet, för det fanns på min närmaste affär + billigast. Men ibland köpte jag Nutrieletts soppa också. Den var god men dyr.

tinzi: Här i Uppsala kunde jag kolla med andra sjukhus och begära en "Valfrihetsremiss". Det tar väldigt lång tid i Uppsala också. Då blev jag skickad till Norrtälje, tror att man är klar inom ett halvår.
    Men sen måste jag också säga 20000 för att åka till Tyskland och göra det - Vilket fynd! Jag ska göra privat, det kommer kosta 115000! Och jag får ju ta banklån på det. Tycker du ska kolla banklån på dessa 20000, för det är verkligen en chans om du vill göra det snabbt.

• Mollsan06

hej då var man hemkommen efter op. Nån som opats med öppen kirugi`? Jag har nämligen gjort det o vill gärna veta hur ni mår/mådde efter knappt en vecka o hur såret läkte o kändes.

Förresten finns det några matdagböcker här på fl, vad man äter precis efter op?

Skönt o va hemma men det känns ändå jobbigt. Jag har lite hosta vilket känns inte alls bra i magen, nåt tips?

Hoppas verkligen det blir värt allt i slutändan.

Trevlig helg på er alla.

• Anna Paulita

Nä....ni blir jag galen! Den här djävla platån ger sig aldrig, blir tokig. Jag vägrar att stanna på 83-85 kg (beroende på när i menscykeln jag är) jag VILL ner till 70.

Jag skriver upp allt jag äter och tycker att det ser bra ut, jag koncenterar mig på proteiner till lunch och middag, mina mellanmål innebär oftast ngn frukt med keso och lite nötter/solrosfrön eller en knäckemacka med avokado (tips härifrån) eller skinka eller kokt ägg. Till helgen kan det slinka ner lite godis eller glass eller så men inte annars. Jag dricker inte alkohol, inte läsk mer än ngt glas lightcola per vecka utan dricker vatten, mineralvatten och ibland lite lättmjölk.

Jag är medveten om att jag kanske dricker för lite vätska varje dag men inte fan kan det enbart få mig hamna på en platå?

Jag funderar på att skriva in mig på VV, vad tror ni om det? För att få ännu mer koll på vad jag äter?

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass