• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • faster fia

jag dricker 1dl mjölk till lunchen och kvällen. men de ska jag försöka. är bara så rädd att jag dricker för mycket på en gång. så att något händer.

• livet från ljusa sidan

faster fia: sätt mobilen på att påminna varannan timma och ät ngt litet, det är mitt bästa tips. Hur man dricker mycket vatten har jag inga tips på för det är jag urkass på själv.

• faster fia

okej får väll försöka med de.
    livet från ljusa sidan skrev 2009-01-26 20:43:42 följande:

faster fia: sätt mobilen på att påminna varannan timma och ät ngt litet, det är mitt bästa tips. Hur man dricker mycket vatten har jag inga tips på för det är jag urkass på själv.
  • faster fia

nu fatta jag inte

Maddisen80 skrev 2009-01-26 20:45:11 följande:
    Faster fia om mdu äter enligt lchf får du inte dricka mer än 2 dl mjölk
  • faster fia

nu fatta jag inte

Maddisen80 skrev 2009-01-26 20:45:11 följande:
    Faster fia om mdu äter enligt lchf får du inte dricka mer än 2 dl mjölk
  • Maddisen80

faster fia jag menar äter du lågkolhyratkost får du bara dricka 2 dl mjölk om dagen för man kan gå upp i vikt av mjölk med

• faster fia

jag äter som jag fick reda på av diatisten. jag äter passerad ättsoppa fil svampsoppa. så de tror jag inte. eller får hoppas på de i alla fall.

• sabina1983

Hej alla. Bli väl ny här nu. För ca ett halvår tog ja kontakt med min läkare orka inte se ut som ja gör mer ville ha hjälp me endera piller eller en op=gbp op. Så han gav mej Reductil. Men efter tydligen blev ja dåli av dom. Blev deprimerad. Så sambon min sa åt mejj å kontakta läkaren igen. Så han förstod mej så de blev typ bara aja men ja skickar en remiss till sjukhuset om en operation. Blev glad men ska jhu inte hurra än. Eller ska jag?

Har några frågor nu. Hoppas de finns nån som kan besvara nån fråga iallafall=)

1: Hur lång tid tog det innan ni fick komma in på bedöming till sjukhuset?

2: Hur säkert e de nu om man får operationen?

3: Hur länge fick ni vänta på själva operationen? (ja bor i sthlms området)

ja de va nåra. hoppas på svar

Ha de gott alla å lycka till

• Maddisen80

faster fia okis de är ju bra de med

1. Tyvärr jag fick aldrig komma till sjukhus för bedömdes via tele -
    2. Det är alltid risker med op

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass