• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • franzjager

herregud!! idag fick jag kallelse till ersta för att träffa doktorn :)
    vad tankarna snurrar nu.
    Men  måste man inte ha gått på stormöte innan man träffar läkaren?
    har nämligen inte gått på nåt sånt än.
    någon som har opererats på ersta? som vill berätta lite allmänt om det?typ om man ska ha med sig några papper förutom hälsodeklarationen.Å vad kommer det kosta.
    vill inte åka dit och ha missat något eftersom det är en bit att åka.

• smultronsaft

På torsdag ska jag träffa kirurg och dietist, börjar bli lite nervös nu:). Känner att open närmar sig med stormsteg.

• LykkesMamma

hej hej!
    Första dagen på flyt! Och det funkar än så länge väldigt bra!! Hoppas bara det håller i sig!

• sininen

Haha, då kan jag förstå att det är skönt med en platå zizter. Grattis till viktnedgången!

Smultronsaft, snaaart är du på andra sidan. Pigg och smal!

Kattazz, kämpa på. Dom första dagarna är jobbigast, sedan är det nerförsbacke.

Zolen1, jag brukar blanda vaniljyoghurt och nyponsoppa. Det är faktiskt gott!

Själv är jag fortfarande jätteförkyld. Känns som hela hjärnan simmar i snor haha. Aptiten är som bortblåst, det enda jag får i mig är vatten. Det är alltid nåt.

• Peand
    Mollsan06 skrev 2009-01-26 11:17:23 följande:
    jag måste bara få fråga en sak, det är en vecka sen jag opades nu. De ville gärna att man halvsitter när man ska sova, men hur länge behöver man göra det??
    Det sa de aldrig till mig, jag sov på sidan direkt efter open och på magen efter drygt en vecka.
    Det vackra föds i det vi gör...
  • faster fia

med mig är det bara bra men saknar vanlig mat. äter ju bara flyttande änsålänge.

Maddisen80 skrev 2009-01-25 10:22:47 följande:
    Svar på #1409Hejsan allihopa, hur går de för er som har blivit opererad, hoppas att det går bra för er .
  • faster fia

till mig sa dem att jag skulle känna mig fram till villket som kändes bäst. var har du gjort din operation?

Mollsan06 skrev 2009-01-26 11:17:23 följande:
    jag måste bara få fråga en sak, det är en vecka sen jag opades nu. De ville gärna att man halvsitter när man ska sova, men hur länge behöver man göra det??
  • faster fia

pkej men börjar tröttna på soppor. jag äter heller inte så mycket. kan sä att de har bara blevit 3gånger i dag. frukost lunch och nu kvällsmat sen blir de väl ett kvällsmål.
    tyvär får jag inte i mig tillräkligt med vatten i dag har jag inte äns drukit 0,5L. hur går det för dig. har du något tipps till mig hur jag kan få i mig mer vatten. jag har de redan i en vattenflaska.

Maddisen80 skrev 2009-01-26 20:27:57 följande:
    Faster fia, jag äter ungefär 0,5 -1 dl mat 2 ggr om dagen har ingen aptit alls att äta
  • Maddisen80

Fasterfia,det kan jag förstå ,jag ska fråga min läkare om näringsdryck imoegon,jag kan inte få i mig näring äns. Ställ fram flaskan på diskbänken och drick upp när du vaknar, eller drick 1 glas till varje måltid

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass