• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Moj Katile

Ang att vänta så skickade jag en egenremiss till Varberg i februari 2008. 
    I maj fick jag komma på första kirurgbesöket. Då fick jag veta vad jag skulle göra för att bli beviljad op. Bla gå ner X antal kilo och lägga om min kost.
    Den 7e oktober var jag på gruppinformation.
    Efter den så är det ett MÅSTE att vänta 6 månader för att gå ner i vikt samt lägga om kosten med hjälp av sjukvårdpersonal.
    Så 7e april e datumet jag senast får veta min op-tid sa de. Och jag kommer definitivt opereras innan sommaren iallafall.
    Så tja... Allt som allt (om inget oförutsett händer) så kommer jag att ha väntat i 14 månader från att jag skickade min remiss...
    Fruktansvärda jäkla månader måste jag erkänna för tiden när man går och väntar på något sådant som förändrar hela ens liv är lång, seg och överskuggar det mesta annat!!

• Peand

Zizter - hmmm, tvivlar på att du var den största här på Fl som är opade (offeciellt). Vi kanske ska "slåss om titlen"?

Det vackra föds i det vi gör...
  • livet från ljusa sidan

faster fia: Det med två dl mjölk antar jag att maddisen menar när man flyter inför op. Annars skall du dricka mycket mjölk!

Har du provat keldas soppor?? Mkt goda och många att välja på. Sedan så åt jag mycket yoghurt och fil och proviva soppor,

• Moj Katile
    sabina1983 skrev 2009-01-26 22:16:41 följande:
    Föresten e de nån som hade typ samma bmi som ja ha nu ca 39 å fick op?
    japp jag har det!
  • livet från ljusa sidan

moj katile: Precis så kände jag inför open..tänkte och tänkte och tänkte hela tiden och tyckte dagarna segade sig fram. Men nu när jag sitter här tre månader senare så känns det helt overkligt och hur snabbt det gick egentligen! Jag kan sitta här och läsa om er som väntar och tänker att jag vill också få min op!! Och i samma sekund komma på att jag är ju redan opad, ibland så är faktiskt väntan inte helt bortkastad och lite bitterljuv... Hoppas jag får fram vad jag menar för det kan vara lite svårt såhär genom datorn...

sabina: jag hade bmi 39 och är opad...

• sussiesnus

Jag har ju min op-tid på måndag... Min privata tid som är väldigt dyr... Och Norrtälje säger ju nu att jag kan få göra open hos dem - gratis! och då blir open april-maj. Jag ska nog vänta tills dess faktiskt. Och sen tar jag op-pengarna och bosätter mig i Toscana nåt år... ;)
    Skämt åsido, vill ju opas nu när jag dessutom flytit 3½ vecka. Men mitt förnuft säger att jag ska vänta och det är ju inte _jättelänge_ liksom...

Min totaltid från 1;a besök till op blir då 14-15 månader = helt ok sett från min sida.

Tänkte fortsätta halvt med Nutrilett, byta ut frukost, mellis och lunch mot shaker och äta middag med familjen. Vad tro ni om det? kaloriintaget kommer då ligga kring 1200/dygn. Borde minska sakta då va?

• Moj Katile
    livet från ljusa sidan skrev 2009-01-26 22:32:33 följande:
    moj katile: Precis så kände jag inför open..tänkte och tänkte och tänkte hela tiden och tyckte dagarna segade sig fram. Men nu när jag sitter här tre månader senare så känns det helt overkligt och hur snabbt det gick egentligen! Jag kan sitta här och läsa om er som väntar och tänker att jag vill också få min op!! Och i samma sekund komma på att jag är ju redan opad, ibland så är faktiskt väntan inte helt bortkastad och lite bitterljuv... Hoppas jag får fram vad jag menar för det kan vara lite svårt såhär genom datorn...sabina: jag hade bmi 39 och är opad...
    Mitt problem är mest att jag inte riktigt känner att jag har tid med något annat. Jag är en systematisk person som vill avverka allt en snabb takt. Detta har hängt över mig i ett år och tja förmågan att vänta är ingen dygd jag är född med!
    Så jag tänker ungefär; efter operationen, efter operationen! Om ALLT just nu vilket gör att mitt liv lite gått på sparlåga!
    Inget blir gjort istället! Och detta i sin tur har då gjort att jag blir kopiöst stressad vilket i sin tur alltid yttrar sig i hudproblem för mig. Mest nässelutslag.
    Har gått på kortison för detta snart ett år och tja- kortison i samband med viktnedgång?? Ingen bra kombination! Och då blir jag i sin tur stressad för det!
    Jäkla tur det sanrt e över!!
    Typiskt bara att jag läser 60p denna terminen och har det kämpigt i skolan annrs hade det vart liiiite lättare! hahahaah ALDRIG blir man nöjd!!
  • sabina1983

Okey så de kanske finns lite hopp iallafall..=)

livet från ljusa sidan skrev 2009-01-26 22:32:33 följande:
    moj katile: Precis så kände jag inför open..tänkte och tänkte och tänkte hela tiden och tyckte dagarna segade sig fram. Men nu när jag sitter här tre månader senare så känns det helt overkligt och hur snabbt det gick egentligen! Jag kan sitta här och läsa om er som väntar och tänker att jag vill också få min op!! Och i samma sekund komma på att jag är ju redan opad, ibland så är faktiskt väntan inte helt bortkastad och lite bitterljuv... Hoppas jag får fram vad jag menar för det kan vara lite svårt såhär genom datorn... sabina: jag hade bmi 39 och är opad...
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass