• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Plumpan

Zolen1 skrev 2009-01-25 18:49:31 följande:

Har börjat med mjuk mat nu i helgen o herregud såå gott!! Men känner mig mera hungrig nu än när jag åt soppa. Äter fil till kvälls fika o ett flat bröd med leverpastej, nån som har nå tips på vad man kan ha i filet förutom bär?
    Osötat äpplemos kanske?
  • LykkesMamma

hej hej!
    I morgon ska jag börja flyta, hoppas det går bra!

• MelvinMeja

Jag hatar det här med platåer. Jag blir galen. Jag visste ju att det skulle komma förr eller senare och att det är bra för kroppen. Men det är så tråkigt att stå still. Det är ju bara 4½ månade sen jag opades. Men men, det ger väl med sig. Blir så frustrerad bara. Och då har det bara hållt i sig 2 veckor än så länge. Jag både tränar och promenerar. Försöker verkligen att tänka på vad jag äter.
    Behövde bara ventilera lite

Hatar platåer
  • Anna Paulita
    Jennnie skrev 2009-01-25 10:36:57 följande:
    Nej inte vv, men skriv gärna din matdagbok här så ska jag se om jag kan hitta "felet". Börja nu inte mixtra utan tålamod
    Jag är dålig på det...har den mest i  huvudet. Ska skriva den och maila över till dig efter ett par dagar. ;)
  • Jennnie

Ibland räcker det inte att bara ha den i huvudet, det är lättare att se om det finns något "fel" när den är nerskriven. Skriv upp klockslag och exakta mängder, ibland ser man felet själv direkt eller så kan jag kika på den.

Du ska se att du klarar det här Såg en tjej igår som var så lik dig i Kista C, det var inte du?

• Zizter

E de bara jag som e glad för att ha fått en "platå" som de kallas? alltså nu har jag stått stilla i ca 2 veckor och är gladare än nånsin! jag hann nästan börja oroa mig att HUR MYCKET KAN MAN GÅ NER EGENTLIGEN?

alltså jag är ju opererad för 3 månader sen.. å har sammanlagt gått ner nu 57 kg (30 kg före op och 27 kg efter op) utan platå.. så de känns som att det är mer än välkommet här iallfall! kroppen måste ju få vila lite känns de som...

Glad

och jag har faktiskt INTE lyckats dumpa än heller! fast jag har inte ätit nåt "ej tillåtet" heller.. men de måste ju betyda att jag sköter mig bra då.. me maten.. inte äta för fort osv osvosv...

Glad

• Anna Paulita
    Jennnie skrev 2009-01-26 07:37:39 följande:
    Ibland räcker det inte att bara ha den i huvudet, det är lättare att se om det finns något "fel" när den är nerskriven. Skriv upp klockslag och exakta mängder, ibland ser man felet själv direkt eller så kan jag kika på den.Du ska se att du klarar det här Såg en tjej igår som var så lik dig i Kista C, det var inte du?
    Jo, jag vet....det är bra att skriva upp. Jag skyller på det praktiska, min kalender är för liten...men jag köpte faktiskt en ny större härom dagen just för det ändamålet.

Nä, jag var inte i Kista i går....men min dubbelgångare tydligen. ;)
  • livet från ljusa sidan

zizter: wow det var inte dåligt med 57!!!kilo. Förstår att du vill ha en liten paus nu. Hur mkt har du kvar att gå ner?

Jag är också medlem i platåklubben, har stått stilla sen jag kom hem från sjukhuset och det är nu en månad sedan. Pendlar mellan 75-78kg och vill ner till 58 så det är nästan 20kg kvar...... jag tror jag slarvar lite och skall också försöka mig på att skriva matdagbok.....

Anna vi får försöka peppa varandra så gott det går, men som någon skrev ibland så kan vi itne göra så mycket för kroppen bestämmer lite själv och vi kan bara göra så gott vi kan för att den skall hitta balansen igen.

• Mollsan06

jag måste bara få fråga en sak, det är en vecka sen jag opades nu. De ville gärna att man halvsitter när man ska sova, men hur länge behöver man göra det??

• Pillson

Zizter skrev 2009-01-26 07:52:35 följande:

å har sammanlagt gått ner nu 57 kg (30 kg före op och 27 kg efter op) utan platå.. så de känns som att det är mer än välkommet här iallfall! kroppen måste ju få vila lite känns de som... och jag har faktiskt INTE lyckats dumpa än heller! fast jag har inte ätit nåt "ej tillåtet" heller.. men de måste ju betyda att jag sköter mig bra då.. me maten.. inte äta för fort osv osvosv...
    SHIT ASSÅ!! 57 kilo?? vad du måste varit duktig!! och ingen dumpning... nu blir jag avis...
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass