• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Jennnie
    Anna Paulita skrev 2009-01-24 09:34:05 följande:
    Nä....ni blir jag galen! Den här djävla platån ger sig aldrig, blir tokig. Jag vägrar att stanna på 83-85 kg (beroende på när i menscykeln jag är) jag VILL ner till 70.Jag skriver upp allt jag äter och tycker att det ser bra ut, jag koncenterar mig på proteiner till lunch och middag, mina mellanmål innebär oftast ngn frukt med keso och lite nötter/solrosfrön eller en knäckemacka med avokado (tips härifrån) eller skinka eller kokt ägg. Till helgen kan det slinka ner lite godis eller glass eller så men inte annars. Jag dricker inte alkohol, inte läsk mer än ngt glas lightcola per vecka utan dricker vatten, mineralvatten och ibland lite lättmjölk.Jag är medveten om att jag kanske dricker för lite vätska varje dag men inte fan kan det enbart få mig hamna på en platå?Jag funderar på att skriva in mig på VV, vad tror ni om det? För att få ännu mer koll på vad jag äter?
    Nej inte vv, men skriv gärna din matdagbok här så ska jag se om jag kan hitta "felet".

Börja nu inte mixtra utan tålamod
  • Jennnie

Vill tillägga varför jag inte tror på viktväktarna, det är för att jag tror att man inte orkar hålla en sådan kost i längden, man orkar inte räkna points hela livet eller hur? Och slutar man räkna points, vad händer då- du går upp Vi vill ju ha en hållbar viktminskning som man kan hålla eller hur? I värsta fall är det ju faktiskt bättre att väga 83 kg och hålla vikten än att gå ner till 65 kg och sedan gå upp till 95 kg, eller hur? :-S

Dessutom är vårt näringsupptag försämrat så det kan också vara så att med en kost med så lite som viktväktarna kanske man inte får i sig allt man ska och då kan ju kroppen gå in på svältläge. Nej försök att inte mixtra utan att äta bra. Men skriv matdagbok och skriv sedan här så kan vi ju försöka komma med råd.

Vattenmängden är jätteviktig för viktminskningen! Blir kroppen uttorkad så drar den in på all fettförbränning och går på svältläge då den tror att den svälter. Försök att dricka mycket under måltiderna, fyll en halvliters flaska och försök att få i dig 3 sådana mellan måltiderna. Man behöver ju inte halsa en hel flaska utan det gäller att komma ihåg att dricka bara

• L i n n
    Peand skrev 2009-01-25 09:42:17 följande:
    Nej det behöver du inte göra. När jag opades så tog de bort gallan och fixade magsäcken med titthål. Fick 8 hål istället för de 5 som jag tror är normalt. Dock sa läkaren åt mig innan op att de skulle börja med gallan och skulle det uppstå några problem där så fanns risken att jag vaknade upp utan att GBP var gjord. Då fick de ta den vid ett senare tillfälle. Fick lite panik då för jag ville verkligen få allt gjort på en gång. Så det första jag gjorde när jag vaknade var att kolla hur många hål i magen jag hade Idag är jag jätte glad att de tog galla också då jag hör så många som har problem med den...
    Så bra. Jag har redan jättemycket problem med den så jag hoppas den åker i samma veva, helst hade jag velat ta den i fredags då jag låg under kirurgen men de ville inte söva mej i onödan
  • L i n n

Oj, nej!

Jag låg ju inte UNDER kirurgen på DET sättet Även fast han var ung och snygg

• Peand
    L i n n skrev 2009-01-25 11:06:26 följande:
    Oj, nej! Jag låg ju inte UNDER kirurgen på DET sättet Även fast han var ung och snygg
    Hahaha Skrattande 
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • jenn06

sitter och funderar på hur dem skall ta bort staples??
    har det kännts något, är så nojig inför detta...
    tur att det är ett par dagar kvar..

• mikalala

jenn 06: de har en liten tång, som ser ut som en liten bebisnagelsax, med en platt ände som det för in under agraffen sedan trycker de till och agraffen pluppar upp, gjorde inte alls ont mycket behagligare än att ta stygn!

• jenn06

mikalala- Okej, vad skönt att höra, för jag svimma nästan sist de tog stygn...Kan jag lugna ned mig lite..

• Zolen1

Har börjat med mjuk mat nu i helgen o herregud såå gott!!
    Men känner mig mera hungrig nu än när jag åt soppa.

Äter fil till kvälls fika o ett flat bröd med leverpastej, nån som har nå tips på vad man kan ha i filet förutom bär?

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass