• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Anna Paulita
    sabina1983 skrev 2009-01-26 22:16:41 följande:
    Föresten e de nån som hade typ samma bmi som ja ha nu ca 39 å fick op?
    Jag hade runt 38 har jag för mig. Och för mig var det inga problem. Men jag hade också diabetes 2 så det spelade nog in.
  • Jennnie

sussiesnus skrev 2009-01-26 22:42:14 följande:

Jag har ju min op-tid på måndag... Min privata tid som är väldigt dyr... Och Norrtälje säger ju nu att jag kan få göra open hos dem - gratis! och då blir open april-maj. Jag ska nog vänta tills dess faktiskt. Och sen tar jag op-pengarna och bosätter mig i Toscana nåt år... ;)Skämt åsido, vill ju opas nu när jag dessutom flytit 3½ vecka. Men mitt förnuft säger att jag ska vänta och det är ju inte _jättelänge_ liksom... Min totaltid från 1;a besök till op blir då 14-15 månader = helt ok sett från min sida. Tänkte fortsätta halvt med Nutrilett, byta ut frukost, mellis och lunch mot shaker och äta middag med familjen. Vad tro ni om det? kaloriintaget kommer då ligga kring 1200/dygn. Borde minska sakta då va?
    Om dom går med på att du avbokar så här nära inpå så hade jag nog tagit tiden på norrtälje... Men när man gör operationen på ett offentligt sjukhus ska man vara beredd på att operationen kan bli försenad, mot vad dom först lovade. Det blev den för mig, och den tiden segade sig fram, samtidigt kan jag tycka så här efteråt att det var ju ingen tid alls att vänta :)

Om du ligger kring 1200 dygn så lär du absolut gå ner i vikt, men vill du kunna hålla dieten en längre tid skulle jag nog ändå öka på några kalorier så att du ligger på 1500-1700 kalorier, annars är risken stor att man faller för frestelser för lätt... Hellre då lägga på en liten promenad, tänk på att när man är överviktig är fettförbränningen större än för en normalviktig person...
  • Maddisen80

sabina1983 annars kan du göra som mig ,krymper magsäcken själv genom att äta sån liten mängd hehe

• Maddisen80

Sussiesnus, jag tycker med att du ska vänta tills april-maj de är ju inte så lång tid eftersom de är gratis. DEt gör ju ingenting att du har ätit flytande de är ju bra

sussiesnus skrev 2009-01-26 22:42:14 följande:
  • sussiesnus

Tack för respons! Nu är open avbokad! Nu ska jag till Norrtälje den 10:e...

Hoppas alla har en bra dag!

• sininen

Jag hade också runt 38 men hade högt blodtryck.

Idag väger jag 91 kg och har gått ner sammanlagt 16kg sedan november förra året. Helt galet! Men jag ser det inte själv än, men det kommer nog.

• sabina1983

Aha ok..Ja ha astma som ha blivit värre pga av detta..kan de hjälpa på traven?

Anna Paulita skrev 2009-01-27 07:16:31 följande:
    Jag hade runt 38 har jag för mig. Och för mig var det inga problem. Men jag hade också diabetes 2 så det spelade nog in.
  • Misery

i dag så ringde jag äntligen till akademiska i uppsala...ca sex månaders väntetid för att få komma dit o träffa en läkare...o sedan minst ett år till för att få komma på nå infomöte...o sen ytterligare väntan om jag blir godkänd för op...kunde använda mig av vårdgarantin men hamnar då i norrtälje...ganska många mil dit när jag bara har några mil till örebro eller lindesberg....men dem hade inga avtal med dem...typiskt...har väntat ett halvår redan...känns ganska hopplöst...

• Maddisen80

misery oj de är ganska lång väntetid, men de sägs bättre sent än aldrig ,men lycka till iaf.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass