• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • mamma2002

Grattis skrotis 77!

Vad fint det ser ut! Kul för dig!!!!

jag ska till södertälje nu den 17 för inskrivning med Birgitta och vägas in :) Sen blir det flytperiod i 4-5veckor,
    de tror att det blir operation för mig ungerfär 4-5 veckor efter besöket! Nervös!!!!

Hur äter ni nu? Efter alla veckor med flyt,pure osv? Är lite nyfiken eftersom vi bokat en semester resa i sommar?!

Tacksam för svar!

Läste att Betty Boop Oxå skulle till Södertälje! Kul med någon "från samma ställe""

• Betty Boop
    mamma2002 skrev 2009-01-31 10:26:47 följande:
    Grattis skrotis 77!Vad fint det ser ut! Kul för dig!!!!jag ska till södertälje nu den 17 för inskrivning med Birgitta och vägas in :) Sen blir det flytperiod i 4-5veckor,de tror att det blir operation för mig ungerfär 4-5 veckor efter besöket! Nervös!!!!Hur äter ni nu? Efter alla veckor med flyt,pure osv? Är lite nyfiken eftersom vi bokat en semester resa i sommar?!Tacksam för svar! Läste att Betty Boop Oxå skulle till Södertälje! Kul med någon "från samma ställe""
    Jag opererades i måndags! Jag opererades av Sven Bringman. Både han och Birgitta är toppen! Nu känner jag mig ganska mör men det blir bättre och bättre. Nu när jag bara får gå på flyt måste jag sätta klockan på morgonen för att hinna få i mig allt jag ska.

Jag gjorde en Gastric Banding i okt-06 och har nu gjort en omop till Bypass. Nu har gått ner 57 kg. Jag ska åka på shoppingresa till Paris i sommar! Tjoho!
  • mamma2002

Betty Boop:

Grattis till viktnedgången!
    Jag har oxå träffat Sven han var super trevlig, en lätt kille med humor! Det var han som skyndade på besöket hos Birgitta :) Kan bara tacka honom!!

ser så fra emot en operation snart!
    Vad åt du innan du op ( under flyt perioden) Nutrulett? vad rekomenderas? Är det endast flytande? Man får väl inte tugga något alls va? !!!

/ Linda

• Betty Boop
    mamma2002 skrev 2009-01-31 10:43:43 följande:
    Betty Boop:Grattis till viktnedgången! Jag har oxå träffat Sven han var super trevlig, en lätt kille med humor! Det var han som skyndade på besöket hos Birgitta :) Kan bara tacka honom!!ser så fra emot en operation snart! Vad åt du innan du op ( under flyt perioden) Nutrulett? vad rekomenderas? Är det endast flytande? Man får väl inte tugga något alls va? !!!/ Linda
    Jag klarar inte av välling-konsistensen som blir med pulver. Jag tog tetror i stället. Naturdiet Smoothie tycker jag bäst om. Alevo choklad och Coffee Macchiato är också goda. De är godast kalla! Jag tuggade massor med tuggummi. Jag höll på att bli tokig av att inte få tugga! Jag ringde till Birgitta för att höra om man fick  äta Nutrilette-bars. Hon sa att det var ok att byta ut EN tetra om dagen mot en sån. Då blev det lättare. Lycka till! Fråga gärna mer om du vill!
  • mamma2002

Tack för tipsen med "maten" samlar på mig massvis med frågor till Birgitta, (hon lär bli tokig på mig) Hahahahah

hur många nutrilett ska man drick-äta om dagen?

surrar runt på nätet och frossar i alla gbp op.. Nyfiken.
    Många verkar ha fått fina resultat! JAg har inte köpt kläder till mig själv på över 8 månader, ingen ide nu inte!
    Jag väntar på roligare storlekar :):):)

• Betty Boop
    mamma2002 skrev 2009-01-31 11:20:09 följande:
    Tack för tipsen med "maten" samlar på mig massvis med frågor till Birgitta, (hon lär bli tokig på mig) Hahahahahhur många nutrilett ska man drick-äta om dagen?surrar runt på nätet och frossar i alla gbp op.. Nyfiken. Många verkar ha fått fina resultat! JAg har inte köpt kläder till mig själv på över 8 månader, ingen ide nu inte!Jag väntar på roligare storlekar :):):)
    Fyra tetror per dag. Om man väljer pulver så tror jag att det är 6 påsar. Jag har köpt kläder som är lite för små. Kul att ha som sporre!
  • sininen

Detisten på Sahlgrenska sa dock att smoothiesarna innehåller mer än vad LCD-pulver ska göra..

• lilarina

Skrotis77 stort grattis till ditt nya liv

idag har barnen o jag varit till badhuset,,,2.a gången sen op,häftig kännsla jag som inte varit där på 15år,,fast jaqg tänkte hela tiden....
    -jag har gått ner 31kg,jag har gått ner 31kg

sköt om er alla o lycka till

stort kram från mej

• jenn06

Grattis Skrotis77...

Sitter och funderar på vad jag skall laga för mat ikväll, vill ha något extra mysigt men det står stilla med mat ideér eftersom jag skall äta mixad mat..usch jag tappat stinget med mat.. Några bra med ideér eftersöks..

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass