• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Betty Boop
    justmystica skrev 2009-01-31 12:24:07 följande:
    Detisten på Sahlgrenska sa dock att smoothiesarna innehåller mer än vad LCD-pulver ska göra..
    Ja det stämmer. 6 påsar pulver motsvarar 4 tetrar smoothies.
  • mamma2002

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Hej alla som har, ska eller funderar på gbp!

Vill bara säga till oss, - vad vi är bra!!!
    Japp, det var det hela!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
    LÄNGTAR TILL DEN 17:e, DÅ ÄR DET STARTEN PÅ DET HELA; DÅ BÖRJAR JU MIN FLYT PERIOD!!!!
    ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

• fröken Q

jenn06 skrev 2009-01-31 10:15:54 följande:

God morgon... Jag sitter och är så frysen så jag vill bada, men jag fundera på hur är det med att bada hemma?? jag skulle ju inte börja simma förrens efter 3 mån..
    Hej! Att inte simma förrän 3 månader efter op måste bero på att man inte skall anstränga bukmusklerna med sån träning. För ligga i vatten har nog ingen betydelse annars. Viktigt är att du ska ha blivit av med stygnen och såren skall vara läkta före du börjar bada badkar.
  • fröken Q

mamma2002 skrev 2009-01-31 10:26:47 följande:

Grattis skrotis 77! Vad fint det ser ut! Kul för dig!!!! jag ska till södertälje nu den 17 för inskrivning med Birgitta och vägas in :) Sen blir det flytperiod i 4-5veckor, de tror att det blir operation för mig ungerfär 4-5 veckor efter besöket! Nervös!!!! Hur äter ni nu? Efter alla veckor med flyt,pure osv? Är lite nyfiken eftersom vi bokat en semester resa i sommar?! Tacksam för svar! Läste att Betty Boop Oxå skulle till Södertälje! Kul med någon "från samma ställe""
    Det är nu 4 månader sen min op och går allt bra för dig och du mår lika bra som jag gjort så ska inte en semesterresa vara några problem i sommar. Jag äter i princip helt normalt men i mindre mängder. Har aldrig dumpat eller mått dåligt efter jag ätit. Så det finns alltid något jag kan äta på restaurang o.s.v utan problem. Vill helst inte äta pizza, pommes frites men har nog smakat på det också och det gick bra. Men alla är vi olika och det finns ju många som dumpar på olika saker. Du lär dig efter hand vad du tål och vad du skall vara försiktig med.
  • mamma2002

fröken Q:

Tacksan för ditt svar, hur mycket har du gått ner på de 4 månaderna? Nyfiken?
    Hur mycket vikt startade du med?

Kikar in på din sida lite :) / linda

• Peand

Fröken Q - kul att läsa att även du mår bra. Det känns lite extra kul att läsa hur du mår då vi opades nästan samtidigt Flört Skönt att se att det inte bara är jag som mår så bra efter open. Dumpat har jag gjort en gång - aldrig mer kladdkaka oavsett storlek på biten. Annars äter jag också det mesta, eller det som känns bra i allafall. Har smakat en tugga av en pizza men det var inget att hurra över, alltså låter jag bli. Så är det med ganska mycket. Storleksmässigt äter jag lite mindre än min treåring Skrattande men dock större portioner än jag trodde att man kunde göra efteråt.
    Livet är underbart!

Det vackra föds i det vi gör...
  • KajsaLiza

Grattis Skrottis!
    Känns det lika mycket som det ser ut? Om du förstår vad jag menar...

• myskatt

Hittade en mindre smickrande bild på migsjälv i mannens telefon här om dagen.

63kg skillnad. Jeans i stl 56 som störst och nu 32/32. Lee jeans .

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Mollsan06

myskatt- vilken otrolig förvandling. Längtar tills jag oxå gått ner massa, är bara 2 veckor sen jag opade mej så jag får kämpa ett tag till men det är det värt.

Ni som är opade när kunde ni börja dricka med kolsyra??

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass