• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Peand

myskatt - Vilken skillnad, blir nästan lite full i skratt över att man verkligen kan förändras så totalt. Skit häftigt!

Mollsan - jag opades i slutet av september och provade kolsyra i slutet av november, inför ett julbord. Men det fanns inte light drycker på det julbordet så det slutade med vanligt kranvatteni allafall Skrattande Nu dricker jag kolsyrat utan några större problem. Försöker dock minska på själva kolsyran lite, med andra ord, det gör inget om flaskan få ligga öppnad ett tag innan jag dricker. För mycket bubblor blir bubbligt både här och där.

Det vackra föds i det vi gör...
  • Fru O Mamma Kokkonen

Jääääklar vilken skillnad.. trillar ögonen ur hålet...

myskatt skrev 2009-01-31 19:38:50 följande:
    Hittade en mindre smickrande bild på migsjälv i mannens telefon här om dagen.63kg skillnad. Jeans i stl 56 som störst och nu 32/32. Lee jeans .
  • Diza81
    Svar på #1629
    Oj Myskatt, vad du måste ha kämpat. Ett stort grattis!!
  • Mrs Kaffelatte

Myskatten:

Man har rätt till ett snaskarsle..

Du är så vacker min vän men det vet du att jag tycker. Puss!!!

• mamma2002

Myskatt!

KUL att se före och efter bilder, kan bara säga grattis. Du inspirerar oss andra som inte gjort det ännu.
    Du ser toppen ut!

Mer före och efter bilder!! ALLA!

;) ;) ;) ; ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

• Jenny N

Innan jag blev godkänd nu i veckan visste bara min sambo, föräldrar, syster och ett par opererade vänner samt min chef om att jag hade ansökt om en viktoperation, ville inte berätta det för fler om jag ändå inte skulle bli godkänd.

Nu blev jag ju det och då har jag berättat det för några fler, och har fått samma komentarer av alla;
    Men du är ju inte så tjock, du är ju så snygg som du är så det finns ingen anledning att göra något så drastiskt.

MEN HALLÅ, inte fan gör jag det här för utseendemässiga själ!
    Vet inte vad jag hade hoppats på, lite stöttning kanske?!

Som mitt liv ser ut just nu så tar jag värktabletter för att klara av att jobba, att stå upp 8-10 timmar om dan med 40 kilosövervikt har gett mig otroliga smärtor i knäna och ryggen.

Fick en kommentar på gymmet igår:
    -Varför tränar du nu om du ändå ska opereras?!
    Du tar ju ändå lätta vägen ut, ingen idée att spendera tid här längre, du kommer ju rasa i vikt ändå.

Men jag tränar ju för att jag tycker det är skönt, för att få bättre muskler i mina stackars knä, för att inte bli ännu större, även fast jag nu för tiden nästan bara tränar vibrationsträning då det är det enda som inte värker.

Ångrar så att jag började berätta det för folk, känns som alla vet det snart, och vill inte höra massa negativa kommentarer
    Blir riktigt ledsen av det, det är ju min kropp mitt val, kan folk inte respektera det?

• Jenny N

Myskatt; Shit vilken fantastisk skillnad!
    När opererades du?

Säger som mamma 2002, fler före/efter bilder.
    Det är så roligt att se, kan bara föreställa mig hur mycket bättre man mår av att ha miskat så mycket.

• sininen

Myskatt, shit vilken skillnad! Det är nästan omöjligt att tro att det är samma person ju! Fantastiskt duktig är du.

• Maddisen80

myskatt gud vilken skillnad,grattis de va inte dåligt ,gud vad duktig du är och alla andra med

• mamma2002

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Är det många som ska /har opererats på Södertälje sjukhus?

Bara lite nyfiken :)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass