• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Felicia6

Nu vill jag fixa min mage så fort som jag kan, men jag vet ju att jag egentligen måste gå ner 17kg till innan jag är normalviktig och kan fixa magen men jag känner mig smal överallt förutom magen där skinnet väller ut

Hittar jag ett par byxor som sitter snyggt runt lår och rumpa så är dom tajta i midjan så det väller över.. Tar jag ett par byxor som sitter så inte skinnet väller så är dom hängiga och fula över rumpa o lår

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Mrs Kaffelatte

Vill ha den där jackan ju...
    Inte skinn utan den andra...
    Vart har du hittat den??

Byxorna var skitfina de med men jag föredrar tajtare byxor.. För alla har rätt till ett 'snaskarsle'...

Vill liksom inte 'gömma' mig nu utan visa mer..

Va sjutton jag har ju fått tillbaka mina former...

• Felicia6
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-01 20:53:03 följande:
    Vill ha den där jackan ju... Inte skinn utan den andra... Vart har du hittat den??Byxorna var skitfina de med men jag föredrar tajtare byxor.. För alla har rätt till ett 'snaskarsle'... Vill liksom inte 'gömma' mig nu utan visa mer.. Va sjutton jag har ju fått tillbaka mina former...
    jag vill oxå visa mig mer, det är konstigt det där Men dom här var sååå sköna så jag ville ha dom med Annars köper jag gärna stuprörsjeans nuförtiden o så

Tänkte du jackan som jag har köpt som är med på sista bilderna? Det är en mackinley som är köpt på stadium men såg att dom fanns på intersport oxå detta är dock killversionen men den är såå fin och varm o skön
  • Blackbutterfly

Felicia6 skrev 2009-02-01 19:57:41 följande:

Åååhhh.. Har shoppat som en tok sista dagarna men det är ju sååå roligt då man kan köpa kläder man hittar som är fina och man kan ha dom ist för innan att man först kollar om det finns i ens storlek och sen köper det.. Idag köptes bla ett par baggyjeans och en jacka. Hittade en skinnjacka jag vill ha oxå men måste vänta på lite cash innan jag köper den Vad tycker ni om mina fynd? Kolla på felicia6.blogspot.com
    RIKTIGT snygga byxor...ser otroligt sköna ut...vart har du köpt dem??
    Du ser verkligen jättebra ut!!
  • Felicia6
    Blackbutterfly skrev 2009-02-01 20:59:57 följande:
    Felicia6 skrev 2009-02-01 19:57:41 följande: RIKTIGT snygga byxor...ser otroligt sköna ut...vart har du köpt dem??Du ser verkligen jättebra ut!!
    Tack
    Dom är köpta på min nya favvoaffär VeroModa
    riktigt myspysbrallor är det. Älskar dom massa
  • Blackbutterfly

Felicia6 skrev 2009-02-01 21:06:52 följande:

Tack Dom är köpta på min nya favvoaffär VeroModa riktigt myspysbrallor är det. Älskar dom massa
    Kan förstå det!! Tänk att kunna köpa kläder på VeroModa....najs!!
    Jag har aldrig gillat jeans...men dom där såg så softa ut...perfekt att bara dra på sig!!
  • Felicia6
    Blackbutterfly skrev 2009-02-01 21:25:51 följande:
    Felicia6 skrev 2009-02-01 21:06:52 följande: Kan förstå det!! Tänk att kunna köpa kläder på VeroModa....najs!! Jag har aldrig gillat jeans...men dom där såg så softa ut...perfekt att bara dra på sig!!
    Jag har i princip aldrig haft jeans i hela mitt liv pga min övervikt men sen jag kommit ner till iaf stl 46 så jag kunnat ha stretchjeans så har jag älskat jeans :D och speciellt nu då jag gått ner ytterligare för då är dom inte så hemska som dom kändes då jag var som störst
  • sininen

Skitsnygga kläder felicia! Jag vill åsså shoppa på Vero moda haha.

Jag har skitmycket problem med maten. Jag reagerar på en hel del mat. Typ banan och havregrynsgröt. Känns som att jag mår illa heeela tiden.

• Blackbutterfly

Felicia6 skrev 2009-02-01 21:28:30 följande:

Jag har i princip aldrig haft jeans i hela mitt liv pga min övervikt men sen jag kommit ner till iaf stl 46 så jag kunnat ha stretchjeans så har jag älskat jeans :D och speciellt nu då jag gått ner ytterligare för då är dom inte så hemska som dom kändes då jag var som störst
    Kan tänka mig att det blir så...att man valt en speciell typ av kläder som man tycker är "jag" men att det är bara pga ens övervikt...sen när man går ner en massa och inser hur saker sitter och KAN sitta...då ändrar man stil!! OJ vad jag längtar!! Bara 17 dagar kvar tills jag ska träffa kirurgen...
  • mikalala

Felicia6: Jättesnygga kläder (på en supersnygg tjej) älskar baggyjeans de är så snygga, fast jag ska nog inte klaga mina jeans är iofs baggy med nu men inte riktigt så där snygga som dina mina är mest baggy över lår och mage och faller ned i stället...

BlackButterfly: Jo det stämmer tycker jag, jag har köpt de kläderna som passat och varit "mest okej" och då har jag typ köpt varenda klädesplagg jag gillat kanske sammanlagt tio plagg per år... men nu börjar jag kunna välja mycket mer och de sitter mycket bättre och jag har insett att jag inte vill ha så gulliga kläder egentligen utan lite mer rockiga

Det börjar verkligen märkas att den här open kommer bli en dyr historia kläderna behöver verkligen bytas ut jag har nu efter två månader bara ett par byxor som jag kan ha och jag har fått börja sy in mina tröjor en decimeter (tur att man kan sy lite i alla fall) Har passat på och köpt basplagg på rea men byxor är rätt dyra och jag går ner ganska fort just nu (2 kilo i veckan) så det känns inte så motiverande att köpa några som jag int kommer att kunna ha om nån månad. Hu har ni andra gjort med klädinköp, för jag antar att jag inte är den enda som inte har världensbästa ekonomi...

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass