• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Jenny N

Maddisen80 skrev 2009-02-01 13:56:10 följande:

Jag fundera att söka andra sjukhus där jag får göra gbp operation
    Det tycker jag att du ska göra, sen är det ju inte helt säkert att du får en operation ändå,alla sjukhus verkar ha olika bedömningar, men försöka skadar ju aldrig!
    Lycka till!
  • Diza81

Maddisen80, Jag har inte riktigt hängt med varför får du ingen operation??

• mamma2002

Jenny N:

Jag var på ett sådant möte i oktober, sen fick jag tid tillbaka till läkaren som ska operera. Detta var i januari. Nu ska jag alltså vidare till Birgitta (som kommer att hålla i det mötet som du ska på), för inskrivning,vägning,och mätning. (17/2). När jag sedan går där ifrån kommer jag endast få äte VLCD i 4-5 veckor då operationen den blir.( Very low calory diet)sen kan jag räkna med att få en op tid efter det ca 4-5 efter mitt möte med Birgitta.

Då vet du ungefärliga tider på södertälje hur det kommer gå till.

• mamma2002

Jenny N:

Jag var på ett sådant möte i oktober, sen fick jag tid tillbaka till läkaren som ska operera. Detta var i januari. Nu ska jag alltså vidare till Birgitta (som kommer att hålla i det mötet som du ska på), för inskrivning,vägning,och mätning. (17/2). När jag sedan går där ifrån kommer jag endast få äte VLCD i 4-5 veckor då operationen den blir.( Very low calory diet)sen kan jag räkna med att få en op tid efter det ca 4-5 efter mitt möte med Birgitta.

Då vet du ungefärliga tider på södertälje hur det kommer gå till.

• jossan01
    Jenny N skrev 2009-02-01 12:26:28 följande:
    mamma2002 skrev 2009-02-01 12:12:20 följande: ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤Är det många som ska /har opererats på Södertälje sjukhus?Bara lite nyfiken :)¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ Jag ska opereras på Södertälje, blev godkänd i onsdags så när operationen blir vet jag ännu inte, ska träffa dietisten 10/2 och sen ska op tiden komma.
    Åhhh Sven Bringman är heeelt underbar. Är oxå opad där. Väntar på tid för ett års kontroll
    (¯`°?.¸♥Gastric Bypass opad-08♥¸.?°´¯)
  • Jenny N

Maddisen80 skrev 2009-02-01 16:43:39 följande:

Diza för jag har bara bmi på 34 därför får jag ingen operation
    Jag har ett BMI på 34 och jag får operation, visserligen har jag stora problem som beror på min övervikt, så det kanske är det som skiljer oss åt.
  • Blackbutterfly

Ni med för-och efter bilder....vilka snyggingar ni är!!!
    Jag längtar tills jag själv kan sätta in några!!

I fredags damp det ner ett brev för återbesök, nu ska jag alltså träffa den jag antar ska göra min op!!?? så den 9/2 ska jag röntga buken och den 18/2 ska jag träffa kirurgen....Hmmm, undra hur lång tid det är kvar till op sen?? Nån annan som har op:at sig på S:t Göran??

Jenny N....SKIT i alla som snackar en massa skit...
    Jag tycker oxå att du är helt fantastiskt snygg och inte alls tjock...men jag vet varför du vill göra det...jag har alltid tyckt att du är fin!! :-*

• caropia
    Maddisen80 skrev 2009-02-01 16:43:39 följande:
    Diza för jag har bara bmi på 34 därför får jag ingen operation
    Har du gått ner?
    Grattis för sist så jag läste om ditt bmi så var det på 37!
    Finns det ingen annan hjälp du kan få?
    Prata med vc och se om dom kan erbjuda nåt annat!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass