• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Jenny N

mamma2002 skrev 2009-02-01 12:12:20 följande:

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤Är det många som ska /har opererats på Södertälje sjukhus?Bara lite nyfiken :)¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
    Jag ska opereras på Södertälje, blev godkänd i onsdags så när operationen blir vet jag ännu inte, ska träffa dietisten 10/2 och sen ska op tiden komma.
  • Jenny N

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤Är det många som ska /har opererats på Södertälje sjukhus?Bara lite nyfiken :)¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
    Jag ska opereras på Södertälje, blev godkänd i onsdags så när operationen blir vet jag ännu inte, ska träffa dietisten 10/2 och sen ska op tiden komma.
  • Betty Boop
    Jag har opats på Södertälje
  • LykkesMamma

Någon som har opererat sig privat?
    På Sofiahemmet?
    Jag ska ju opereras på Sofiahemmet via vitaklinikerna...Han som ska operera mig opererade även Anna Book=-)
    Håller på med min flyt period nu, och det går bra, tog faktiskt ett brejk i fredags då jag åt en god kycklingsallad tillsammans med familjen, men i lördags va jag åter tillbaka på flytet=-)
    Denna gången känns det helt annorlunda när jag dricker dessa mindre goda "drinkarna" kanske e det för att man vet att det leder till ett "nytt" liv...vet inte...
    Någon mer som kännt att det varit annorlunda jämfört med tidigare när man försökt?

Jag tog några bilder förra måndagen för att se hur stor man va när man började med flyt för att sen ha och jämföra med=-)
    Men bilderna lägger jag inte ut förens om några månader...

Jenny N skrev 2009-02-01 11:33:53 följande:
    Innan jag blev godkänd nu i veckan visste bara min sambo, föräldrar, syster och ett par opererade vänner samt min chef om att jag hade ansökt om en viktoperation, ville inte berätta det för fler om jag ändå inte skulle bli godkänd. Nu blev jag ju det och då har jag berättat det för några fler, och har fått samma komentarer av alla; Men du är ju inte så tjock, du är ju så snygg som du är så det finns ingen anledning att göra något så drastiskt. MEN HALLÅ, inte fan gör jag det här för utseendemässiga själ! Vet inte vad jag hade hoppats på, lite stöttning kanske?! Som mitt liv ser ut just nu så tar jag värktabletter för att klara av att jobba, att stå upp 8-10 timmar om dan med 40 kilosövervikt har gett mig otroliga smärtor i knäna och ryggen. Fick en kommentar på gymmet igår: -Varför tränar du nu om du ändå ska opereras?! Du tar ju ändå lätta vägen ut, ingen idée att spendera tid här längre, du kommer ju rasa i vikt ändå. Men jag tränar ju för att jag tycker det är skönt, för att få bättre muskler i mina stackars knä, för att inte bli ännu större, även fast jag nu för tiden nästan bara tränar vibrationsträning då det är det enda som inte värker. Ångrar så att jag började berätta det för folk, känns som alla vet det snart, och vill inte höra massa negativa kommentarer Blir riktigt ledsen av det, det är ju min kropp mitt val, kan folk inte respektera det?
    Jag har inte berättat för någon mer än min sambo, mamma & pappa och min bästa väninna, tänker nog inte göra det heller(dom lär ju se det sen ändå förhoppningsvis) och frågar dom då så berättar jag givetvis!.
    Men försök att inte bry dig om det dom säger...Tänk att det är för dig egen skull du gör detta, för att du ska få ett bättre liv!
    Så tänker jag, det är för mig själv i första hand och för min dotter och familj i andra hand, för att dom ska ha en frisk mamma och sambo...
  • mamma2002

Jenny N:

Har du varit på info möte ännu? Är det Birgitta du ska träffa för inskrivning eller e det Tommy??

Jag ska på inskrivnings samtal och mätning den 17/2 och börja flyta, sen e det op om 4-5v. Längtar så efter detta:)

• Diza81

Jag skall på en kick off på lördag, och då är det tema beach! Har ångest redan nu vad skall man ha på sig? Alla mina kollegor är jätte smala, och pratar om dina bikinis... Å längar till min operation att slippa känna så här.

• Maddisen80

Diza vad trevligt ,hoppas att du kommer ha de trevligt på lördag ,dagarna går ju snabbt . Ta på dig nåt som du tycker är fint

• Jenny N

mamma2002 skrev 2009-02-01 13:47:39 följande:

Jenny N:Har du varit på info möte ännu? Är det Birgitta du ska träffa för inskrivning eller e det Tommy??Jag ska på inskrivnings samtal och mätning den 17/2 och börja flyta, sen e det op om 4-5v. Längtar så efter detta:)
    Det är nog info mötet jag ska på, Sven sa att det var ett möteomhur man lägger om kosten innan och efter operationen, tydligen har de flesta det mötet innan träff med kirurg sa han men jag fick det i den här ordningen, vet inte varför.

Ska träffa både birgitta och tommy enligt kallelsen, men tillsammans med några andra patienter.

Shit vilken lång flytperiod du får, men det är bra då hinner fettet runt levern minska mycket.

Åh vill oxå opereras så snart, är inte alls avis *ler*
    Skulle vara skönt att få en tid så men kan planera in jobb och grejer.
  • Jenny N

Lykkesmamma:
    Jag önskar verkligen att jag varit så klok som dig och inte berättat för några fler om mina planer, nu är det ju försent, ryktet går på stan och kommentarerna lär bli fler, känns bara så trist, vill ju att folk ska bli glad för min skull, att jag äntligen tar mig själv i kragen och gör något åt min övervikt en gång för alla, ska bli så skönt att slippa banta.
    Nåja jag är fortfarande så glad att jag tagit det här steget och det kan inga kommentarer ta ifrån mig.

Lycka till med flytet och kommande operation!

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass