• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • myskatt

Felicia
    Skitsnygga byxor ju .

Tokshopade jag med igår. Nya träningskläder. Helt jäkla sjuk att jag kan gå in på Stadium och köpa kläder i stl 38 :-O. Får däremot pikar från min PT att jag minsan inte ska bli en sån som måste ha dyra kläder för att öht kunna träna. Bah säger jag bara! Mysbyxorna från Gekås och det slitna topen från HM kommer hänga med så länge de håller.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • MelvinMeja

Hej på er.

Har en fråga till alla opade. Är det någon mer som har fått problem med klåda i hårbotten och fruktansvärt ömmande bröst. Jag blir tokig. Hårbotten har kliat sen 1½ mån efter op. Det var snart 5 månader sen jag opades. Brösten har ömmat till och från i ca en månad. Jag vet inte vad jag ska göra. Läste någonstans att det kan bli så med brösten när man går ner mycket i vikt. Är det någon mer som har upplevt/upplever detta?

Kram.

Står och stampar
  • Blackbutterfly

mikalala skrev 2009-02-02 00:15:30 följande:

BlackButterfly: Jo det stämmer tycker jag, jag har köpt de kläderna som passat och varit "mest okej" och då har jag typ köpt varenda klädesplagg jag gillat kanske sammanlagt tio plagg per år... men nu börjar jag kunna välja mycket mer och de sitter mycket bättre och jag har insett att jag inte vill ha så gulliga kläder egentligen utan lite mer rockiga
    Rockiga kläder är oxå min smak...fast det har det varit hela tiden..svårt att få tag i stora strl dock!! OJ OJ vad jag ska shoppa när jag gått ner...men som du säger...man är ju knappast nån miljonär och dyrt verkar det bli...speciellt när man som du tappar 2 kg i veckan!!
    Ja ja...vad är en bal på slottet??
  • faster fia

Skrotis77 grattis

myskatt. jisses villken skilnad grattis.

Jag själv är besviken på mig själv har inte gått ner så mycket. står still just nu och gjorde min ope den 14januari. jag tror jag har gått upp 1kg när vi va i tyskland. kan de stäma? jag var ju bara borta från fredamorgon till sönda kväll. men visst jag åt ju inte så många gånger jag ska. jag har för första gången kräkt då vi var i vägg jag åt ett ägg för fort så de satte sig och sen åt jag förfort jag kräktes på vägen hem med. så nu har jag lärt mig en läxsa att äta långsammt. men jag hadde de trevligt i tyskland faktist blev mycket åkande ca 200mil denna helgen.

• Betty Boop
    Blackbutterfly skrev 2009-02-02 12:37:25 följande:
    mikalala skrev 2009-02-02 00:15:30 följande: Rockiga kläder är oxå min smak...fast det har det varit hela tiden..svårt att få tag i stora strl dock!! OJ OJ vad jag ska shoppa när jag gått ner...men som du säger...man är ju knappast nån miljonär och dyrt verkar det bli...speciellt när man som du tappar 2 kg i veckan!! Ja ja...vad är en bal på slottet??
    Lägg undan en hundralapp (eller annan summa) för varje kilo du går ner! Ska man ner tex 40 kg så har man 4000 att shoppa för sen!
  • Smiilliis
    Felicia6 skrev 2009-02-01 21:06:52 följande:
    Tack Dom är köpta på min nya favvoaffär VeroModa riktigt myspysbrallor är det. Älskar dom massa
    Jag vill bra säga att du är jätteduktig. Oxå undrar jag vad största storleken var på jeansen? Jättesnygga...
  • Blackbutterfly

Betty Boop skrev 2009-02-02 15:17:45 följande:

Lägg undan en hundralapp (eller annan summa) för varje kilo du går ner! Ska man ner tex 40 kg så har man 4000 att shoppa för sen!
    AAAAhhhhh...faktiskt skitbra idé...det ska jag införa!!! Undra om man ska börja med det redan när man ska börja flyta?? Vad tycker du??
  • LykkesMamma

Héj alla!
    Usch jag e sjuk....Fy vad jag e gnällig....
    Jag har feber och e genomförkyld...Inte sugen på något....vatten har jag druckit men inget annat....Så jag får hoppas det går bättre med flytet i morgon igen...
    Ingen som blivit opererad på Sofiahemmet??

Felicia6:

Vilka snygga kläder du köpt!

Det e min dröm att kunna handla på veromoda och gina i framtiden!! Längtar!!!

Hoppas att jag kan köpa min något fint till sommaren!

• Anna Paulita

Please ge mig tips på mellanmål att ta med!? Jag kan bara komma på mackor men det känns både tråkigt och jag vill inte äta för mycket bröd. Eller kan man ta en frukt som ett mellanmål, någon har någon gång sagt att det är för lite...

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass