• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Zolen1

MelvinMeja-  Åhhhhhhhhhh vilken skillnad!!! Bra jobbat, GRATTIS.

• Lil W
    Operationen var den hemskt jobbig?

Nej inte alls open starta kl 12.00 va klar kl 14.00 vakna kl 15.00 och 16.00 va jag uppe och gick ut och rökte mådde oförskämt bra.

Hur upplevde du själv operatione(dygnen efter)?

Jag hade i stort sett ingen smärta alls men dock svårt att sova pga att jag inte va hemma

Vad var det värsta efter operatione?

Hmm att dela rum med någon annan *s*

Hur klara man av att äta som man ska?

Jag äter när jag kommer på mig själv att jag borde nog äta eller dricka.
    Hade en svacka på ca 1 vecka då jag mådde dåligt över allt jag åt men nu är det bättre.

Ångrat dig?

ABSOLUT INTE
  • Maddisen80

lotusblomman66 hejsan ja jag såg det med i en tablå med.ja säg till mig sen om de va rätt.

• sussiesnus

Undrar också vad CFTK står för. På Sophiahemmet tar de 115000, så 98 lät ju som värsta rean ;)...

Vill opas nu! Det är ju bara ett evigt väntrum just nu. Ökar i vikt gör jag också. Kanske tar jag en kur med Nutrilett bara för att liksom... Men på fredag nästa vecka är mitt sista läkarbesök, då vi "knyter igen påsen" som läkaren säger. Nån vecka därefter borde jag väl ha min tid tänker jag mig... (hoppas läkaren tänker lika :) )
    Men det går ju inte att planera in något alls för våren och sommaren, för allt beror ju på när open blir. Blir den i april, ja då kanske man kan tänkas åka iväg en bit i sommar, men blir op i juni, då ska man kanske helst vara hemma och få ordning på sig själv...?
    Hatar väntrum!

• nilisen

Hej "väntar i kina kön"!

Vet inte om du har adopterat eller väntar på medgivande. Förstår även att du står i valet och kvalet om en operation. Jag själv har varit på ett första besök för en ev kommande operation,och vi har funderingar att även påbörja en adoptionsutredning. Min fråga är om din övervikt varit ett hinder för adoption, har hört att reglerna blivit så höga med bmi mm, även för Kina.
    / Pernilla

• 1975

Ringde vårdguiden! Dom ska leta rätt på n annan klinik så jag slipper vänta i 9 mån för att få träffa kirugen. JIPPI!!! Vart lite ledsen när jag fick brevet och vänte tiden till att träffa en kirurg var 9 mån.

• Sparkle

Tack för alla grattis igår!!

Operationen var den hemskt jobbig?

Nej, det enda var att jag mådde illa ett dygn innan det släppte. Men annars var jag nog oförskämt pigg.

Hur upplevde du själv operatione(dygnen efter)?

Had inga problem med självaste operationen, tyckte det var så skönt att jag äntligen hade gjort den

Vad var det värsta efter operatione?

Illamåendet.

Hur klara man av att äta som man ska?

Man är illa tvungen annars säger kroppen ifrån o då mår man inte så där jättebra-

Ångrat dig?

Neä detta är verkligen det bästa jag har gjort för mig själv genom tiderna.

• Fru O Mamma Kokkonen

Godmorgon, jag orkar inte försöka somna längre. La mig direkt efter Lyxällan igår. Har ont i hela jävla ryggen, så in i helvete.

Har mått illa hela kvällen.. spytt och spytt.. så jäkla ont i magen och förstoppad.. Gör ont långt nere i magen. Jag är ju som er, magsäcksopererad, men har aldrig åkt på magsjukan innan. Är det vanligt att man får sååååå ont i magen för att man inte får upp något?
    Frågan är ganska akut =)

Ha en underbar helg tjejer..

• lycktan

CFTK= centrum för titthålskirurgi står det för.
    Han som har startat det är FD chefsläkare på KI och utförde deras fetmaoperationer och även på Uppsalassjukhur samt att han har jobbat med cancerkirurgi i många många år. CFTK har funnits i ett gäng år nu men de sänkte priset på GBP i somras från 115,000 kr till 98,oookr dels för att dat var smidigare att ha samma pris på de två fetmaoperationer de utför (sleev och GBP)så att inte kostnaden skulle avgöra valet, och för att samtidigt konkurera bättre med Shopiahemmet som dels anses som finare än alla andra sjukhus och så opererades ju Anna Book på Shopia och det etydde ju massiv reklam för Shopia.

Jag ska OPas på CFTK i mars

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass