• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Hjärtat 2005

RebeccaS skrev 2009-02-25 15:36:32 följande:

Är det någon som har opat sig i Torsby?? Hur lång tid tog det från 4 dagarsutbildningen tills open gjordes?? Ska på utbildning nu i mars. Någon mer??
    Hej! Jag opades i Torsby, jag gick kursen i mars 2008 å ca 1 mån senare fick jag op tid men då bidde det strejk...
  • Anna Paulita

Operationen var den hemskt jobbig?

Nej, jag var ju sövd. ;) Minns i princip att jag somnade och sedan vaknade.

Hur upplevde du själv operatione(dygnen efter)?

Jag var väldigt trött och hade sjuuuuukt ont i ryggen. Annars mådde jag bra och de övervägde att skicka hem mig en dag tidigare än vanligt. Men den dagen kund emin man inte hämta mig så jag fick stanna.

Vad var det värsta efter operatione?

Jag mådde lite lilla i början och hade svårt att äta varannan timme. Men det var inget som var hemskt eller så.

Hur klara man av att äta som man ska?

Jag kämpar med det, jag går fortsvarande genom perioder med dålig matlust där jag  byter ut ett mål mot Nutrilett...jag tänker att det är bättre än inget.

Ångrat dig?

Inte en chans!

• MelvinMeja
    Zolen1 skrev 2009-02-25 20:51:01 följande:
    Melvin Meja jag vill oxå titta på dina bilder!!! Så man blir mera inspirerad!!
    Jag har lagt till dig
  • MelvinMeja

Sparkle: Vad fin du är. Grattis vilken skillnad

• 1975

Hej!! Fick ett brev på posten i går från danderyds sjukhus där det stod att jag kommer att bli kallad till kirurgen om 9 månader PUST!!! Ska ringa vårdgarantin nu och kolla  läget. Känns som en evighet 9 mån.
    Nu till en annan fråga! vad gör man åt det överblivna huden som inte gåt tbx av sig själv?? måste jag betala en sån opeartion själv då?? Kommer att brösten hänga som taxöron på en?? Måste man göra en sån op åxå??

• MissFörstånd

CFTK? Var ligger de? Vad står de för?

Jenny - Vilken skillnad! Bra jobbat!

LIte synd om mig idag, har blivit dunderförkyld...

• Maddisen80

ikväll såg jag framemot big medicine vill se hur de gå för marc på gbp operation också är det inte ikväll för de är jakt och fiske :8

• lotusblomman66
    Maddisen80 skrev 2009-02-26 14:58:14 följande:
    ikväll såg jag framemot big medicine vill se hur de gå för marc på gbp operation också är det inte ikväll för de är jakt och fiske :8
    Det  var konstigt. Tidigare i veckan visade tablån Big medicine. Jag fixade nämligen inspelning eftersom att jag är upptagen ikväll. Nu helt plötsligt är det ändrat. Undrar om det bara står fel. Spelar in för säkerhets skull
  • MissFörstånd

Jag är mer och mer sugen på en op. Tänker ta de här beslutet i in egen takt, läser och tar in så mycket jag kan. Peppar mig också nu för att berätta framförallt för sambon.

• vänat

väntar i Kina kön skrev 2009-02-25 22:52:47 följande:

Måste bra fråga eftersom jag är livrädd för operationen och vet inte om jag törs göra den. Har provat allt i minst 10 år, gått ner i bland och upp dubbelt.Operationen var den hemskt jobbig?Hur upplevde du själv operatione(dygnen efter)?Vad var det värsta efter operatione?Hur klara man av att äta som man ska?Ångrat dig?Kan ni ge mig lite svar så jag hoppas få motivationen att göra operationen. Många vänner säger att det klarar du själv, bara att börja promenera och äte minde gosaker. Känner att jag klarar inte av, många tycker att det är en genväg MEN det tycker inte jag. Så trist att behöva höra sådant. Hade motivation efter nyår och var utan socker i 1 månad men sen gick det inte längre. Behövdes bara en kaka så var det kört igenSLuta med medeciner efter viknedgång(typ blodtryck m.m)
    Nej angara inte opartaionen
    har gat bar att ata de j=man ska tycker jag.
    dyngen fetroprationen var helt ok lite trott var jag dock ont nje inte specillt gick pa lavedon sa de var ok.
    Blodtrycks medicin har jag halverat kanske skule de kunna satt ut helt vet inte vagar int da jag nu ar i Brasilien dar av bara halv medicenering.
    Svrt att klar ade pa egenhand vist de finns dom som lyckas men de flesta misslyckas utan oprtione specillt da de handlar om mycket over vikt 10kg-15kg overvikt kanske man klara de man gronsoker och prommneder etc utan att tappamotivationen men med 40kilo overvikt eller mer tror kag de kan vara svart dock inte omojligt men mycket svart.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass