• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Peand
    Nuttans Mamma skrev 2009-02-27 07:46:50 följande:
    Godmorgon, jag orkar inte försöka somna längre. La mig direkt efter Lyxällan igår. Har ont i hela jävla ryggen, så in i helvete. Har mått illa hela kvällen.. spytt och spytt.. så jäkla ont i magen och förstoppad.. Gör ont långt nere i magen. Jag är ju som er, magsäcksopererad, men har aldrig åkt på magsjukan innan. Är det vanligt att man får sååååå ont i magen för att man inte får upp något?Frågan är ganska akut =) Ha en underbar helg tjejer..
    Peppar peppar så har jag inte drabbats av magsjuka - än! Och jag hoppas att det dröjer ett tag innan jag gör det också.
    Men det jag tänkte på var att innan op fick man ju bra ont i magen efter en magsjuka, nu kämpar ju alla muskler för att få upp något som inte går längre och det är klart att det kan göra att det känns värre. Samtidigt så skulle jag nog vara lyhörd till vad kroppen säger och går det onda "över gränsen" för vad som känns OK skulle jag ringa och kolla av läget, så det inte är något annat galet.
    Hoppas att det blir bättre snart.
    Det vackra föds i det vi gör...
  • vänat
    Nuttans Mamma skrev 2009-02-27 07:46:50 följande:
    Godmorgon, jag orkar inte försöka somna längre. La mig direkt efter Lyxällan igår. Har ont i hela jävla ryggen, så in i helvete.
    Har mått illa hela kvällen.. spytt och spytt.. så jäkla ont i magen och förstoppad.. Gör ont långt nere i magen. Jag är ju som er, magsäcksopererad, men har aldrig åkt på magsjukan innan. Är det vanligt att man får sååååå ont i magen för att man inte får upp något?Frågan är ganska akut =)
    Ha en underbar helg tjejer..
    Hej sag du undrar var jag tagit vagen forsokte titta in till dig och skriva lite men tydligen inte inbjuden.
    Dess varre ingen svar pa din fraga.
  • FiaLisa75

Har precis pratat med cftk och dom ska maila mig info under dagen.
    Ska läsa igenom, funder och prata med mannen. Få se sen vad som händer, det är ju fasligt mycket pengar....
    Steg 1 är iallafall taget

• väntar i Kina kön

nilisen skrev 2009-02-26 21:50:19 följande:

Hej "väntar i kina kön"!Vet inte om du har adopterat eller väntar på medgivande. Förstår även att du står i valet och kvalet om en operation. Jag själv har varit på ett första besök för en ev kommande operation,och vi har funderingar att även påbörja en adoptionsutredning. Min fråga är om din övervikt varit ett hinder för adoption, har hört att reglerna blivit så höga med bmi mm, även för Kina./ Pernilla
    Det har inte varit ett hinder eftersom Kina har 40 i bmi men det andra länderna kan det vara svårt att få adopteta pg av övervikt. Jag har gått upp mer nu på senare tid och då när jag skickade in läkarintyget så vägde jag mindre (10 Kg) Tippar på att jag hade 35 BMI
  • Luttan01

Idag har jag äntligen fått kallelse till mitt 2:a möte med läkare på Akademiska *wieee*

Hur många möten med läkare ska man gå på innan man får veta om man får operationen och ett datum??

• Anna Paulita

Min mage är under omständigheterna helt okej, men jag har ett litet häng ändå... http://www.babyboom.nu/forum/download.php?Number=6379350

http://www.babyboom.nu/forum/download.php?Number=6379351

Men jag har gjordens värsta och jobbigaste klåda  under hänget ändå. :( Orsaken till att det ser ut som det gör, ojämt och fult är ju så klart dels viktminskningen i sig men även också att jag har ett operationsärr sedan innan som är rätt fult. :( Och det är där, vid operationsärret som jag har sådan klåda. Funderar på om det ä rngt förstadie till svamp eller så.

Vad kan jag göra åt det? På nätterna smörjer jag med typ inityolsalva och på dagarna använder jag talk men jag tycker inte det hjälper. :(

• jenn06

Hejsan alla som är opade, när äter ni era järn tabletter??,varje dag eller bara till mensen?
    fick aldrig någon info om det och läst lite olika på nätet...

• Sparkle

jenn06 skrev 2009-02-27 19:41:54 följande:

Hejsan alla som är opade, när äter ni era järn tabletter??,varje dag eller bara till mensen?fick aldrig någon info om det och läst lite olika på nätet...
    Jag äter endast vid menstider.. Men det är olika har jag hört.. en del får äta dem varje dag o en del vid tantbesöken Bara svar jag gav dig. hihi det är nog bättre o ringa o fråga farbror doktor om hur ofta han anser för dig..
  • jenn06

sparkle- va på besök hos doktorn igår och glömde den enda fråga jag hade, typiskt mig.. Kanske bara kan äta dem vid tantbesök så slipper jag bli förstoppad hela tiden...

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass