• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Sannaa

Tänk på att inte ha för högt järnvärde bara. Det är inte så bra för kroppen som många säger.
    Jag som är gravid ska enligt BM ha ett hb på 130 vilket visat sig kan ge proppar i moderkakan. Mitt ligger just nu på 110 vilket anses vara normalt för en gravid kvinna.

• myskatt
    Sannaa skrev 2009-02-28 16:07:23 följande:
    Tänk på att inte ha för högt järnvärde bara. Det är inte så bra för kroppen som många säger.Jag som är gravid ska enligt BM ha ett hb på 130 vilket visat sig kan ge proppar i moderkakan. Mitt ligger just nu på 110 vilket anses vara normalt för en gravid kvinna.
    Nja, 130 är inte så högt, 120 är normalt för en icke gravid kvinna.

Jag hade 148 på inskrivningen och fick inte äta tabletter. Hade jag haft över 150 hade jag fått börja med järnreducerande kost.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Peand

Mitt Hb, järnvärde, ligger precis på gränsen till för högt. Hade 153 sist de kollade och även om jag inte är gravid så anses det vara gränsfall för högt. De ville att jag skulle försöka hitta en vitamin tablett som inte innehöll så mycket järn. Svårt då jag inte vill missa de andra vitaminerna och mineralerna. Men jag tar numera oftast bara en mitt val Kvinna om dagen och tänker ännu mer på vad jag äter.

Idag var jag i en vanlig affär och köpte kläder Skrattande Kom hem med två reaplagg i "vanliga" storlekar - härligt känsla.
    Och nu kan jag verkligen säga att motionen har kommit in i mitt liv. Sen årsskiftet är det full aktivitet. Kör åtskilliga timmar på min crosstrainer, går många steg ute i den friska underbara vårluften och tar mig till simhallen ibland även om det börjar kännas lite tråkigt. Häromdagen gjorde jag en test och började jogga lite i smyg när jag var ute och gick. Och det kan jag bara säga att när jag har tränat upp kniiip muskeln och snön smält, ja då ska jag försöka dra igång att jogga. Shit! Känns helt knasigt att skriva det - tänk att jag har kommit så långt! HURRA!

Det vackra föds i det vi gör...
  • vänat

Mollsan06 skrev 2009-02-27 22:59:06 följande:

när ni ändå pratar om mediciner, äter ni inte mot gallsten, o folsyra som jag gör?
    Vad ater du mot gallsten da? Ar de nagot som ska forbygga fgal sten eller?
    jag ater jarn,calsipos D,betolvx,familjeviatmineral ar de som jag blivigt ordinera.
  • vänat
    Anna Paulita skrev 2009-02-28 12:30:19 följande:
    Jag har ju varit lite gnällig och putt över att jag ansett att jag inte gått ner något de sista 2-2½ månaderna men idag väger jag 80,4 och i början av december vägde jag typ 86 så det går faktiskt neråt men det tar lite tid. Vilket förmodligen är fullkommligt normalt efter så här pass lång tid och med tanke på att jag "bara" hade ett bmi på 37 från början. :)Om 5,5 kg har jag ett bmi på 25, helst skulle jag vilja gå ner 10,5 kg till och då ha ett BMI på 23, 4, men vi får se om det blir så eller ej.
    Kul att du tapp sa pass mycket da ar du ju snart i mal trots allt!

Tydligen ar de normalt att de gar langsamre i slutte eler om man sa vill snabbre i borjan da man tappar vikt detta eftersom de finns mer at att av i borjan an i sluttet och du har ju troligtvis inte heller andra kosten sa radikalt nu somi borjan gissar jag de brukar man naligen inte gora. Sa ar den information jag fatt i all fall. nar var de du opades?
  • Anna Paulita
    vänat skrev 2009-02-28 18:20:52 följande:
    Kul att du tapp sa pass mycket da ar du ju snart i mal trots allt!Tydligen ar de normalt att de gar langsamre i slutte eler om man sa vill snabbre i borjan da man tappar vikt detta eftersom de finns mer at att av i borjan an i sluttet och du har ju troligtvis inte heller andra kosten sa radikalt nu somi borjan gissar jag de brukar man naligen inte gora. Sa ar den information jag fatt i all fall. nar var de du opades?
    Ja, det är overkligt att jag om 5,5 kg är normalviktig om man utgår från BMI iallafall. :) Jag opererades den 16:e juni. Så det är 8,5 månader sedan.
  • Mollsan06

vänat skrev 2009-02-28 18:13:59 följande:

Mollsan06 skrev 2009-02-27 22:59:06 följande:
    Vad ater du mot gallsten da? Ar de nagot som ska forbygga fgal sten eller?jag ater jarn,calsipos D,betolvx,familjeviatmineral ar de som jag blivigt ordinera.
    ska förebygga gallsten, de heter Ursofalk
  • Anna Paulita
    Peand skrev 2009-02-28 18:06:27 följande:
    Mitt Hb, järnvärde, ligger precis på gränsen till för högt. Hade 153 sist de kollade och även om jag inte är gravid så anses det vara gränsfall för högt. De ville att jag skulle försöka hitta en vitamin tablett som inte innehöll så mycket järn. Svårt då jag inte vill missa de andra vitaminerna och mineralerna. Men jag tar numera oftast bara en mitt val Kvinna om dagen och tänker ännu mer på vad jag äter. Idag var jag i en vanlig affär och köpte kläder  Kom hem med två reaplagg i "vanliga" storlekar - härligt känsla. Och nu kan jag verkligen säga att motionen har kommit in i mitt liv. Sen årsskiftet är det full aktivitet. Kör åtskilliga timmar på min crosstrainer, går många steg ute i den friska underbara vårluften och tar mig till simhallen ibland även om det börjar kännas lite tråkigt. Häromdagen gjorde jag en test och började jogga lite i smyg när jag var ute och gick. Och det kan jag bara säga att när jag har tränat upp kniiip muskeln och snön smält, ja då ska jag försöka dra igång att jogga. Shit! Känns helt knasigt att skriva det - tänk att jag har kommit så långt! HURRA!
    Ja, att köpa de där kläderna i vanlig storlek är stort. Helt klart. Jag minns när jag köpte en figursydd blus med knappar utan strech....det var riktigt coolt!

Vad duktig du är som tränar så mycket!  :) Jag har kort på SATS men har jobbigt att ta mig dit för alla hjärnsköpen säger att jag är en heffaklump och alla kommer glo  på mig. :(
  • myskatt

Anna Sol
    INGEN glor. Det har jag insett och är nu mer bosatt på gymet två-tre ggr i veckan . Man ser fånig ut, speciellt om man tar i och gör övningarna rätt. Skit i det säger jag bara!

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Anna Paulita
    myskatt skrev 2009-03-01 09:34:56 följande:
    Anna SolINGEN glor. Det har jag insett och är nu mer bosatt på gymet två-tre ggr i veckan . Man ser fånig ut, speciellt om man tar i och gör övningarna rätt. Skit i det säger jag bara!
    Nä, jeg vet det rent intelektuellt, men det är som sagt hjärnspöken..../
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass