• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • myskatt

Multivitamin, kalk, B12 var tredje månad, omega-3 samt Selica försöker jag komma ihåg att ta. Går bra på jobbet med fikarutinerna.

Järn blir det också vid mens för jag blöder så mycket.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Hjärtat 2005

Jag äter 1 järntablett (Duroferon) & 1 b-12 (Behepan) varje dag!

• sininen

Jag äter också duroferon och behepan varje dag. Vad olika det där är visst. Apropå behepan, är det fler än jag som får skitdålig hy av dom? Jag blir jättefinnig av dom.

Idag är jag lite skrajsen. Vaknade av att det spänner i min mage. Riktigt obehaglig känsla. När jag sitter ner så känner jag inte av det så mycket men när jag ska gå någonstans så ser jag ut som ringaren i Notre Dame. Står jag rakt upp så spänner det för mycket. Fler som har haft det så utan att det har vart något att oroa sig för?

• Luttan01

vänat skrev 2009-02-27 21:58:15 följande:

Luttan01 skrev 2009-02-27 16:15:19 följande:
    Vare era for sjukhus tillsjukhus jag hade et mote med lakren pa karnsjukhuset skovde fick da besked pa en gang at jag beviljades opartaionen.
    Ska till Samarithemmet i Uppsala.. Var på ett möte med en läkare i maj -08 så det är mitt 2.a besök nu.
    Har väntat så länge (sedan maj-07)så jag hoppas på att få besked nu
  • lycktan

FiaLisa: Kul med ett första steg, det kan ju sluta med att man gör en livsviktig investering. Håller tummen för att det blir som du önskar oavsätt vad det nu blir.

CFTK har väl lika långa/korta väntetider som Sophia. Jag var på kirurgmöte för 1,5 v sen och jag opereras i slutet på mars så ca 6 v men då valde jag att vänta lite men första mötet för att det var flera familjemedlemmar som skulle följa med mig på mötet och vi skulle få ihop tiderna och då fanns bara en tid kvar i mars.
    Har även haft kontakt med Shopia men valde CFTK för alla fick en bra känsla för dem och deras eftervård och livsstilsskola.

• myskatt
    Nuttans Mamma skrev 2009-02-28 10:32:34 följande:
    Äter "mitt val kvinna", sen tar jag en b-12 injektion var tredje månad (behepan). Men inget kalk eller järn som många av er tar Varför tar ni det och inte jag typ?
    Järn tar jag för att jag typ störtblöder de två första dagarna vid mens. Kalk för att deitisten tyckte jag fick i mig lite lite mjölkprodukter.

Jag är dock usel på att komma ihåg så jag är nöjd om jag få i mig multivitaminen och kommer ihåg att boka tid hos dss var tredje månad .
    '
  • Anna Paulita

Jag har ju varit lite gnällig och putt över att jag ansett att jag inte gått ner något de sista 2-2½ månaderna men idag väger jag 80,4 och i början av december vägde jag typ 86 så det går faktiskt neråt men det tar lite tid. Vilket förmodligen är fullkommligt normalt efter så här pass lång tid och med tanke på att jag "bara" hade ett bmi på 37 från början. :)

Om 5,5 kg har jag ett bmi på 25, helst skulle jag vilja gå ner 10,5 kg till och då ha ett BMI på 23, 4, men vi får se om det blir så eller ej.

• sussiesnus

Ni som blir förstoppade av järntabletter kan jag rekommendera blutsaft - mkt järn men mildare mot magen.

• fröken Q

sussiesnus skrev 2009-02-28 13:38:09 följande:

Ni som blir förstoppade av järntabletter kan jag rekommendera blutsaft - mkt järn men mildare mot magen.
    Kreuter Blutsaft innehåller små mängder järn, endast 20 mg per 20 ml som är dosen man skall ta varje dag. Det är 5 gånger mindre järn man får i sig med blutsaften än om man tar en 100 mg järntablett. Så den är inte så bra som många tycks tro
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass