• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Peand

Usch, idag är det första gången sen operationen som jag har haft en sån där helt dålig mat dag. Alldeles för mycket "skräp" har åkt ner och nu så här efteråt sitter jag lite förvånad över att jag inte ens närmat mig ett dumpningsförsök. Hur gjorde de min operation egentligen? Skrattande
    Men jag antar att även opade kan ha helt fel matdagar och det är bara att acceptera faktum och gå tillbaks till det "normala" i morgon. Fast en riktigt dålig dag på 5 månader är ju egentligen kanon, med tanke på att innan op var jag glad om jag hade en bra dag då alla andra var dåliga. Man lär så länge man lever....

Det vackra föds i det vi gör...
  • Anna Paulita
    Peand skrev 2009-03-01 18:18:49 följande:
    Usch, idag är det första gången sen operationen som jag har haft en sån där helt dålig mat dag. Alldeles för mycket "skräp" har åkt ner och nu så här efteråt sitter jag lite förvånad över att jag inte ens närmat mig ett dumpningsförsök. Hur gjorde de min operation egentligen? Men jag antar att även opade kan ha helt fel matdagar och det är bara att acceptera faktum och gå tillbaks till det "normala" i morgon. Fast en riktigt dålig dag på 5 månader är ju egentligen kanon, med tanke på att innan op var jag glad om jag hade en bra dag då alla andra var dåliga. Man lär så länge man lever....
    Jag dumpar inte heller. Det är ju olika från person till person.

Har också mina dåliga dagar, där det åker ner fö rmycket skräp, dessvärre är dagarna då jag knappt kan äta något alls ännu fler...:/
  • Felicia6

Jag har tagit ett beslut idag

Jag ska boka tid på vårdcentralen i morgon för att få remiss till en bukplastik!
    Jag har egentligen 17kg kvar men är faktiskt ganska nöjd nu förutom med magen som har otroligt häng som jag vill ha bort.

Håll tummarna för att jag kommer få godkänt trots att jag inte har bmi25 än

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Peand
    Anna Paulita skrev 2009-03-01 18:28:24 följande:
    Jag dumpar inte heller. Det är ju olika från person till person.Har också mina dåliga dagar, där det åker ner fö rmycket skräp, dessvärre är dagarna då jag knappt kan äta något alls ännu fler...:/
    Tråkigt att du har dagar när du knappt äter något alls. I vår värld innan open var det kanske ett drömsenarium att inte äta, men idag vet vi bättre. Hoppas att det försvinner snart.
    Och du, kan inte du känna att det nästan vore bra att dumpa ibland? Som en liten påminnelse om att man är på galen väg!
    Felicia6 skrev 2009-03-01 19:54:43 följande:
    Jag har tagit ett beslut idag Jag ska boka tid på vårdcentralen i morgon för att få remiss till en bukplastik!Jag har egentligen 17kg kvar men är faktiskt ganska nöjd nu förutom med magen som har otroligt häng som jag vill ha bort.Håll tummarna för att jag kommer få godkänt trots att jag inte har bmi25 än
    Självklart håller jag tummarna för dig!
  • MissFörstånd

Jag tycker de här känns jätteläskigt att skriva, men jag har bestämt mig!

Jag vill ha en op!

Varför känns de så läskigt när man har bestämt sig? Är de för att blir mer verkligt då? Tänker nu hela tiden att när jag blir smal/fin jaa ni vet.

Väntar just nu på en remissbekräftelse, ska då ringa och kolla hur allt går, eller om jag väljer privat.

• Peand
    MissFörstånd skrev 2009-03-01 20:42:05 följande:
    Jag tycker de här känns jätteläskigt att skriva, men jag har bestämt mig!Jag vill ha en op! Varför känns de så läskigt när man har bestämt sig? Är de för att blir mer verkligt då? Tänker nu hela tiden att när jag blir smal/fin jaa ni vet. Väntar just nu på en remissbekräftelse, ska då ringa och kolla hur allt går, eller om jag väljer privat.
    Grattis till beslutet. Kan bara säga att för mig blev det ännu mer läskigt när jag fick ett JA till op, då var det verkligen på G. Samtidigt var det jätte skönt, för att jag just var på G.
  • MissFörstånd

Tack så mycket.
    Massor med blandade känslor, men ska försöka prata med sambon ikväll nu när jag verkligen har bestämt mig. Känner mig stolt att jag tagit de beslutet.

Peand skrev 2009-03-01 20:44:41 följande:
    Grattis till beslutet. Kan bara säga att för mig blev det ännu mer läskigt när jag fick ett JA till op, då var det verkligen på G. Samtidigt var det jätte skönt, för att jag just var på G.
  • Peand
    MissFörstånd skrev 2009-03-01 20:46:31 följande:
    Tack så mycket.Massor med blandade känslor, men ska försöka prata med sambon ikväll nu när jag verkligen har bestämt mig. Känner mig stolt att jag tagit de beslutet.
    Klart att du ska vara stolt och prata med så många du vill. Själv tjatade jag med alla gummor och gubbar på jobbet under hela sommaren. Som "tur är" så är de flesta mer eller mindre dementa så jag kunde tjata på om och om igen Skrattande Jag behövde helt enkelt prata av mig
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass