• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • MissFörstånd

penad - ja de verkar ju bra, jag träffar dock aldrig dementa så de blir lite svårt, eller ja de ska vara sambon då .
    Vet inte hur många jag vill berätta de för och jag tänker säga att de får gärna fråga och fundera för de kanske kommer på saker jag inte tänkt på. MEN jag vill inte att de kritiserar mig och att jag ska få försvara mig för då tänker jag inte svara

• sininen

MissFörstånd, jag var jätterädd när jag gick med på att genomgå operationen. Men det är ofta ganska långa väntetider och då hinner man bli mer sams med tanken. Det är ju ett stort steg att ta.

• MissFörstånd

justmystica - ja här är de flera års väntetid och de vet jag inte om jag är beredd att vänta på därför funderar jag på privat

• sininen

Det är alltid lite väntetider oavsett om man gör privat eller inte. Jag förstår dig om du vill att det ska gå snabbare haha. Hade jag kunnat hade jag nog också kört på privat.

• MissFörstånd

Jo de är klart, men de är lite skillnad på två månader och tre år . Jag vet inte än om jag an privat, men jag tror de. Vi får se...

• Peand
    MissFörstånd skrev 2009-03-01 20:49:08 följande:
    Peand - Kikade på dina bilder. Vilken skillnad, vilket kanonjobb du har gjort!
    MissFörstånd skrev 2009-03-01 20:59:47 följande:
    penad - ja de verkar ju bra, jag träffar dock aldrig dementa så de blir lite svårt, eller ja de ska vara sambon då . Vet inte hur många jag vill berätta de för och jag tänker säga att de får gärna fråga och fundera för de kanske kommer på saker jag inte tänkt på. MEN jag vill inte att de kritiserar mig och att jag ska få försvara mig för då tänker jag inte svara
    Tack Flört Tog ny idag ( Har månadsdag idag då det inte finns någon 29:e denna månad) som jag lägger i under de närmsta dagarna...
    Och du, tjatat med oss. Vi kan höra det om och om igen och dessutom vet vi hur det är.
    Det vackra föds i det vi gör...
  • sininen

Jag tänkte fråga om det är fler än jag som fått dålig hy av b12? Jag är finnig som en tonåring numera haha.

• sussiesnus

Jag stötte på lite negativa reaktioner när jag berättade att jag stod i kö till GBP op. Speciellt svärmor har ett flertal tillfällen försökt övertala mig till annat. "Bara motionera och äta rätt" har hon sagt hela tiden. Jag blev förstås grinig, men kom på efter hand att om jag var tydlig från början att jag gjort mitt val, tagit ett beslut så sa inte folk något. Inte heller svärmor... ;)
    Nu är det ingen som säger nåt, och jag bryr mig inte heller OM någon skulle säga nåt. Tror jag är redo nu.

• Felicia6
    sussiesnus skrev 2009-03-01 21:53:07 följande:
    Jag stötte på lite negativa reaktioner när jag berättade att jag stod i kö till GBP op. Speciellt svärmor har ett flertal tillfällen försökt övertala mig till annat. "Bara motionera och äta rätt" har hon sagt hela tiden. Jag blev förstås grinig, men kom på efter hand att om jag var tydlig från början att jag gjort mitt val, tagit ett beslut så sa inte folk något. Inte heller svärmor... ;)Nu är det ingen som säger nåt, och jag bryr mig inte heller OM någon skulle säga nåt. Tror jag är redo nu.
    Kan vara så att dom blir sådär av rädsla också. Min mamma var helt emot att jag skulle göra open och jag blev jätteledsen av hennes sätt men sen kom det ju fram att hon var tokrädd att det skulle hända mig något under operationen och då jag kom på det så gick detlättare att bemöta henne också.  Efter ett tag så hejjade hon mer på mig inför open och stöttade mig otroligt mkt
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass