• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Cyndee

Hej på er.

Här har ni en som tagit första steget.
    Besökt min husläkare som skulle skicka en remiss till Torsby.
    Nu är det väl någon slags process igång antar jag och jag ska få träffa någon inom 3 månader.
    BMI 40.8.

Fråga: vad händer om man går ned till typ BMI 34.9 under tiden man väntar? Är inte gränsen för op 35.
    Jag skulle nog kunna prestera en sådan viktminskning, men problement ligger ju inte där, jag går ju upp igen, snabbt som tusan + ännu mer än när jag började.
    Gick ned 27 kg på 6 månader, gick upp 35 på 6 månader...Där har ni mig i ett nötskal.

Hälsningar
    Cyndee

• LottaRos
    justmystica skrev 2009-03-01 21:36:59 följande:
    Jag tänkte fråga om det är fler än jag som fått dålig hy av b12? Jag är finnig som en tonåring numera haha.
    Aha, är det därför?!
    Jag har oxå plötsligt finnar och det har jag aldrig annars, förutom nån enstaka när jag ska ha mens.
  • Hjärtat 2005
    Anna Paulita skrev 2009-03-01 11:35:56 följande:
    Har något som haft högt blodtryck som överviktig gått till att få lågt blodtryck när ni gått ner? Den sista tiden har jag mått så konstigt, är yrslig som satan rätt mycket. Världen bara snurrar hela tiden. :(Jag måste gå till en distrikssköterska och kolla men jag kan ju int egöra det idag direkt. Tänkte höra om någon annan fått en biverkningen av viktminskningen?
    Jag har oxå väldig yrsel, hela världen snurrar så fort jag reser mig... jag kollade mitt blodtryck å det låg på 100/70.. ganska lågt... jag ska kolla mina blodvärden nu mars/april inför 6 mån kollen men så länge jag åt mina järn å b-12 tabletter så skulle det inte va ngn fara.. jag försöker tänka på att inte resa mig för snabbt men... det glömmer jag lika fort...
  • sininen

Lottaros, det kan mycket väl vara så. Det står på b12:s lista över bieffekter utslag av acneslag.

Det spelar ingen roll hur mycket jag gör rent och har tillochmed börjat använda mineralsmink men det kommer ändå.

• ManD80

Hej alla!

Först och främst, var är alla Karlar i denna tråden? =)

För det andra, sitter själv i stora tankar om att göra en Gbp, och denna sidan verkar riktigt bra för att läsa upp sej lite i ämnet och få lite skinn på näsan av er som redan genomgått en Op.

Sen kan man välja själv om man ska ha öppen eller titthåls Op?

Lycka till alla och god fortsättning på er.

/Daniel

• jenn06

angående b12 så har jag inte fått mer acne, men jag har dem i tablett form, kanske spelar roll..

• Peand
    ManD80 skrev 2009-03-02 11:40:00 följande:
    Hej alla!Först och främst, var är alla Karlar i denna tråden? =)För det andra, sitter själv i stora tankar om att göra en Gbp, och denna sidan verkar riktigt bra för att läsa upp sej lite i ämnet och få lite skinn på näsan av er som redan genomgått en Op.Sen kan man välja själv om man ska ha öppen eller titthåls Op?Lycka till alla och god fortsättning på er./Daniel
    Ja du, vart karlarna är i denna tråd? De lyser liksom med sin frånvaro... Du får föregå med gott exempel {#lang_emotions_wink}
    Har aldrig hört att man själv kan välja att få med öppen eller titthål... När jag skulle opas första gången (men blev inställd pga strejk) så kunde jag välja att ställa mig i kö till sjukhuset där de gjorde öppen op eller ställa mig i den längre kön till sjukhuset som gjorde med titthål. När det sedan blev dags för själva open så hade sjukhuset med öppen opteknik gått över till titthål - vilket jag idag är glad över. Personalen som då varit med om båda teknikerna sa att det var en enorm skillnad på återhämtningen beroende på teknik.
    Det vackra föds i det vi gör...
  • vänat
    Felicia6 skrev 2009-03-01 19:52:59 följande:
    Vänat, har du kommit hem nu? Välkommen hem isf. Har saknat dig i tråden
    Nej ar annu inte hem kommen. Men ar har ratt mycket eftersom de ar reng period har i fortaleza sa finns de inte alltid sa mycket att ta sig for om man da inte ska pa shoppningcetrum och museeer et varje dag de rengara.

Men ska vara tillbaka i umea i gen den 3maj
  • vänat
    Felicia6 skrev 2009-03-01 19:54:43 följande:
    Jag har tagit ett beslut idag Jag ska boka tid på vårdcentralen i morgon för att få remiss till en bukplastik!Jag har egentligen 17kg kvar men är faktiskt ganska nöjd nu förutom med magen som har otroligt häng som jag vill ha bort.Håll tummarna för att jag kommer få godkänt trots att jag inte har bmi25 än
    Racker de inte med ett BMI pa 27 eller har jag msiiforttt nagot?
  • vänat
    ManD80 skrev 2009-03-02 11:40:00 följande:
    Hej alla!Först och främst, var är alla Karlar i denna tråden? =)För det andra, sitter själv i stora tankar om att göra en Gbp, och denna sidan verkar riktigt bra för att läsa upp sej lite i ämnet och få lite skinn på näsan av er som redan genomgått en Op.Sen kan man välja själv om man ska ha öppen eller titthåls Op?Lycka till alla och god fortsättning på er./Daniel
    Valkommen hit!
    De ar val sa att de flesta sjukhus nu mera gor titthals oprationer,sen kan de sjukhus gor vanligt vis gor titthal anda valja oppet snitt pa en patient som i mitt fall da jag innan hade oppetsnitt blindtarm,oppetsnitt gallla och oppetsnitt VBG opartion ville lakren inte cahans med titthall efetrsom de troligtvis anda hade lett till opppesntt+ mer risk for komplikationer da jag redan var opade med oppetsnitt sa manga gager.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass