• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • vänat
    Blackbutterfly skrev 2009-03-02 18:47:14 följande:
    Hallå tjejer......Har en liten fråga...jag har fått op-tid den 23/4...och den 9/5 ska jag på bröllop...då har jag preciiiiiis börjat äta puré, har ni opererade några tips på vad jag kan ta med mig att äta??Hoppas på många svar och olika alternativ!! :-PKram på er....
    Du kan gora pure av vilken vanlig mat som helst egeligen bara fanstin som satt stopp. Kan ju kolla vad de andra brollops gastern sak ata kanske du kan gora likande pure om du vil de.
  • vänat
    Blackbutterfly skrev 2009-03-02 18:47:14 följande:
    Hallå tjejer......Har en liten fråga...jag har fått op-tid den 23/4...och den 9/5 ska jag på bröllop...då har jag preciiiiiis börjat äta puré, har ni opererade några tips på vad jag kan ta med mig att äta??Hoppas på många svar och olika alternativ!! :-PKram på er....
    Du kan gora pure av vilken vanlig mat som helst egeligen bara fanstin som satt stopp. Kan ju kolla vad de andra brollops gastern sak ata kanske du kan gora likande pure om du vil de.
  • Blackbutterfly
    vänat skrev 2009-03-02 21:08:05 följande:
    Bara att använda stavmixern då eller?? he he..snyggt att ha den i partyväskan!!
  • MissFörstånd

*pustar ut*

Har precis berättat för sambon att jag vill opa mig och han är väääldigt positiv och stöttande. Vi har precis diskuterat fram och tillbaka och gör väl fortfarande. Han verkar inte alltför negativ till privat op. Han säger också att inget annat verkar funka och tycker de skulle vara bra för mig, min självkänsla och mitt självförtroende. De kändes huur bra som helst!

• MissFörstånd
    Svar på #2536
    Ja de känns faktiskt väldigt bra!

Vet ni om/hur man kan kolla upp mer ställer som opar privat? Tänkte jämföra lite priser och om någon har någon åikt om något annat ställe än sophia och cftk?
  • livet från ljusa sidan

blackbutterfly:

Man kan ju faktiskt tugga maten Jag använde aldrig stavmixer eller annorlunda mat utan jag tuggade ordentligt tills allting var sönderldelat och åt vanlig mat.

• Anna Paulita

Finns det någon här som gjort en bukplastik och betalat själv? Vad kostar det?

• Blackbutterfly

livet från ljusa sidan skrev 2009-03-02 21:43:43 följande:

blackbutterfly: Man kan ju faktiskt tugga maten Jag använde aldrig stavmixer eller annorlunda mat utan jag tuggade ordentligt tills allting var sönderldelat och åt vanlig mat.
    Jasså?? Hmm, jag som trodde att dom tog tänderna oxå!! ;-P
    Men du har ju väldigt rätt, har inte alls tänkt så, utan bara tänkt puré = typ barnmat.... :-S
  • Felicia6
    Anna Paulita skrev 2009-03-02 21:47:09 följande:
    Finns det någon här som gjort en bukplastik och betalat själv? Vad kostar det?
    Det kostar mellan 30-70 000kr beroende på vart du gör den och hur stor du ska göra..

Kan man göra egenremiss även då det gäller till plastiken? Tror dock inte jag får ett nej på vc utan dom kommer nog skicka remissen, är snarare kirurgen jag är rädd för
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass