• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • vänat
    Blackbutterfly skrev 2009-03-02 21:11:26 följande:
    Bara att använda stavmixern då eller?? he he..snyggt att ha den i partyväskan!!
    Vist funkar utmarkt med stavmixer. kanske smartare ha de i en separat vaska elelr pase brevid.
  • vänat

Moj Katile skrev 2009-03-02 22:28:05 följande:

Ja som du ser i mitt tidigare så skrev jag att hon ska kolla upp vilka sjukhus runt henne som tar imot egenremiss
    Oj sjukhus inom de lansting man bor annrs far man betal varden sjalv. dar av skriv jag att inte all lansting tar emot egen remiss ex vis gor inte vasterbottenslanslantingde!!!
  • MissFörstånd

Lykkesmamma - Grattis! Vad roligt för dig att du kunde ha så många storlekar mindre!

Lycktan - Tack, tror att jag ska ringa imorrn.

• mamma2002

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Lite dämpad blir man ju när operationen är fram flyttad en vecka, vad gör de säger de flesta men jag var såååå inställd på den 30 mars....

Nu ska jag opereras den 6/4....

Men den som väntar på något gott.....
    Allt har ju en mening här i livet!

MEN

Idag undrar man ju bara vad & vilken hade denna ???

• lillajag82

lykkesmamma- stort grattis till dig =)

lyckan lycka till i morgon

ska sj kontakta vc o be om en remiss till övervikts enheten o be om hjälp.
    jag har ett bmi på 40,56 jaghar försökt gå ner på egenhand men itne lyckats=(

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Fru O Mamma Kokkonen

vänat: Nu kan du komma in på min sida

Hur mår du gumman?

Hur mår ni andra tjejer..? Grattis till er som förlorat alla dessa kilon och för er som fått tid till op!!!

Ni som inte blivit beviljad exempelsvis bukplastik är det för att ni haft så lite bukskinn då?

• Moj Katile
    vänat skrev 2009-03-03 13:08:31 följande:
    Moj Katile skrev 2009-03-02 22:28:05 följande: Oj sjukhus inom de lansting man bor annrs far man betal varden sjalv. dar av skriv jag att inte all lansting tar emot egen remiss ex vis gor inte vasterbottenslanslantingde!!!
    Konstigt... Jag bor i landskrona och sökte mig till ljungby och varberg. Ljungby hade alldeles för lång tid men varberg väntar jag på op nu och ska inte betala själv....
    Det enda e att de inte står för mina resekostnader!!
  • Maddisen80
    Svar på #2549
    missförstånd lycka till med att få en op.
    Moj katilie så du bor i landskrona,de gör jag med så har varberg kortare väntetid?
  • LottaRos

Moj Katile skrev 2009-03-02 22:54:53 följande:

Vilken klinik är det??? Bor åxå i skåne!
    Citadellkliniken i Landskrona
  • Moj Katile
    Maddisen80 skrev 2009-03-03 15:27:03 följande:
    missförstånd lycka till med att få en op.Moj katilie så du bor i landskrona,de gör jag med så har varberg kortare väntetid?
    Ja mycket!! Landskrona har 3-4 år och varberg ca 1 år!
    Så jag brydde mej inte ens om att söka här.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass