• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Moj Katile
    Maddisen80 skrev 2009-03-03 17:54:52 följande:
    Moj kattilie jasså hur ska man kontakta varberg då om man vill bli opererad ?
    Jag skrev en egenremiss,fick komma dit på första kirurgbesök 3 månader senare.
    Då kollade e ara så jag ahr bmi över 40 eftersom de inte opererar under det oc sen hem igen. 4 månader senare var det gruppinfo och nu väntar jag på andra kirurgmöte och operation.
  • Anna Paulita

Är det någon mer än jag som känner att ni börjar bli totalt utseendefixerad? Jag har fått en fix ide´angående båd emin mage och mina bröst. Att jag MÅSTE lyfta och fylla tuttarna och att jag måste fixa magen. Helt intelektuellt vet jag att det inte är så farligt egentligen, men jag känner att min mage och bröst inte passar ihop med resten av kroppen alls. :/

Min man förstår mig inte ett dugg utan tycker "jag är fin som jag är", vi skulle ha råd att låta mig fixa detta för att det skulle få mig må bättre men han vägrar och tycker det är slöseri på pengar. Men är det verkligen det om jag kan må bra då?

Det känns som om jag stå ri jordens återvändsgränd...min man tycker även det är dags för ett barn till, och det gör jag också i viss mån då vår dotter är 5. Men jag är sååååå rädd att lägga på mig och förlora allt jag jobbat för. Just nu känns det som om hela mitt inre är ett virrvarr och jag vet varken in eller ut.

Fler som blivit så här tokförvirrade efter era operationer?

• Maddisen80

Moj Katile okey tack så mycket för tipsen och råden hur man gör , hoppas du får din operation snart håller tummarna för dig .

• Maddisen80

Anna sol de enda jag är utseendefixerande av är att jag är så tjock och vill gå ner i vikt.

• Anna Paulita
    Maddisen80 skrev 2009-03-03 19:50:48 följande:
    Anna sol de enda jag är utseendefixerande av är att jag är så tjock och vill gå ner i vikt.
    Jo, nu var min fråga mest riktad till de som redan gjort sin operation, men tack ändå.
  • myskatt
    Svar på #2564
    I mitt fall tog kirrurgen en genväg ut i skallen när han fixade magsäcken . Har blivit mer eller mindre koko. Till min fördel är dock att det är jag som sitter på pengarna till en bukplastik och min man har inte så mycket att säga till om i den frågan. Då jag har 10 cm häng och världens "hängmus" har han inte tjafsat emot heller .

Brösten tänker jag däremot aldrig i helskotta röra.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Anna Paulita
    Maddisen80 skrev 2009-03-03 19:55:37 följande:
    anna sol okis förlåt
    Alltså, du behöver inte be om ursäkt. ;)
  • Moj Katile
    Anna Paulita skrev 2009-03-03 19:53:44 följande:
    Jo, nu var min fråga mest riktad till de som redan gjort sin operation, men tack ändå.
    Jag är inte opererad men jag har väninnor, styvmamma och min egen mamma som gjort det och ALLA dem är som du beskriver sig själva. Inte nöjda, letar efter annat för att förbättra osv....
    Kirurgen sa att de nu påbörjat en studie på varbergs sjukhus för att kolla vad denna operationen egentligen gör med psyket på folk eftersom de ser denna tendensen på allt fler. Jag frågade eftersom jag INTE vill bli så!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass