• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Anna Paulita
    Felicia6 skrev 2009-03-02 21:59:23 följande:
    Det kostar mellan 30-70 000kr beroende på vart du gör den och hur stor du ska göra..Kan man göra egenremiss även då det gäller till plastiken? Tror dock inte jag får ett nej på vc utan dom kommer nog skicka remissen, är snarare kirurgen jag är rädd för
    Jag tror att jag bara behöver en halv, eller vad det heter och jag vet att jag aldrig kommer få en beviljad av landstinget. Vet inte ens om detr är värt läkarbesöket... :P
  • Moj Katile
    vänat skrev 2009-03-02 21:03:47 följande:
    Moj Katile skrev 2009-03-02 17:11:35 följande: Beror ju pa om hon bor iett lansting som godtar egen remisser! alla lansting accepterar inte egen remisser sa de kan ju var bra att kolla upp de forst om lanstinget perosnen bor i godtar egenremisser.
    Ja som du ser i mitt tidigare så skrev jag att hon ska kolla upp vilka sjukhus runt henne som tar imot egenremiss
  • LottaRos

Den klinik jag troligen kommer att hamna på så småningom tar 20.000 för låg bukplastik och 38.000 för hel bukplastik med navelförflyttning.
    Skåne.

• Moj Katile
    LottaRos skrev 2009-03-02 22:52:13 följande:
    Den klinik jag troligen kommer att hamna på så småningom tar 20.000 för låg bukplastik och 38.000 för hel bukplastik med navelförflyttning.Skåne.
    Vilken klinik är det??? Bor åxå i skåne!
  • la luna

I Falun ingår det i priset, så att säga, om man har stort häng och svamp eller andra hudutslag eller problem. Jag har blivit godkänd för plastik av min kirurg men i går när jag ringde för att ställa mig på väntelistan så sa sköterskan att det är inte min opkir. som bedömmer detta. Det gör plastik kirurgen. Sen sa hon att hon trodde att jag fortfarande var för överviktig för att få plastik. Jag är 1,57 och väger 75. Fortfarande för högt BMI. Jag har stannat av i viktnedgången helt så det blir nog inte bättre än så här, tyvärr. Jag ska iallafall träffa plastkir. och få ett utlåtande.

• lycktan

Miss förstånd: Dom är jättetrevliga på CFTK man känner sig inte alls som en eländig tjockis som jag gjort när jag kontaktat vår VC

Sköterskan svarade på alla de frågor som jag hade och berättade lite mer om CFTK mm och boka en tid så klart

• LykkesMamma

Hej hej!
    Nu va det ett tag sen jag skrev här...I morgon är det 2 veckor sedan jag opades, tiden går fort...Är inte sugen på någonting, inte ens hungrig på morgonen när jag vaknar....O hur ofta har man inta varit vrålhungrig på morgonen innan......????
    Ska in till Lund o ta stygnen i morgon, ska väga mig här hemma innan jag åker och sen väga mig inne på vitaklinikerna när jag är där för att se hur mycket det skiljer på vågarna....Tror nämligen att min visar fel...
    Men men det får vi se i morgon....
    Va ute och shoppade i söndes, insåg att jag redan behövde ett par nya byxor:)
    Va in på ZIZZI och hittade ett par skitsnygga jeans med snörning vid benslutet, O dom skulle jag bara prova, började med storlek 52 eftersom jag hade ett par storlek 54 på mig(oxå ZIZZI jeans) Men dom va alldeles för stora:) Så det blev ett par i storlek 50!!!
    Jag är överlycklig!!

-13kg redan!!!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass