• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Anna Paulita
    Moj Katile skrev 2009-03-03 19:57:19 följande:
    Jag är inte opererad men jag har väninnor, styvmamma och min egen mamma som gjort det och ALLA dem är som du beskriver sig själva. Inte nöjda, letar efter annat för att förbättra osv....Kirurgen sa att de nu påbörjat en studie på varbergs sjukhus för att kolla vad denna operationen egentligen gör med psyket på folk eftersom de ser denna tendensen på allt fler. Jag frågade eftersom jag INTE vill bli så!
    Jaghar också förstått att det inte ä rovanligt, skulle dock gärna vilja stäva skiten för så här orkar jag inte ha det. På något djävla sjukt sätt var jag mer nöjd med mig innan, eller, nä, egenligen inte men däremot kollae jag mig så sällan i spegeln att det liksom kvittade hur jag såg ut. Nu kollar jag in mig, i alla djävla möjliga vinklar som finns....
  • KajsaLiza
    Svar på #2564
    Nä inte fixerad. Men visst är det enklare att köpa kläder.
    Tänk dig för innan en ev op om du vill ha fler barn.Annars kanske det blir ogjort på nåt vis. Du kan kanske hålla ut över och under en grav och amningsperiod. Då vet du ju hur kroppen blir som du ska leva med resten av livet.Då kanske gubben ändrat sig eller att det blir betalt via landstinget.
    Lycka till med ditt beslut!
  • Anna Paulita
    KajsaLiza skrev 2009-03-03 20:01:49 följande:
    Nä inte fixerad. Men visst är det enklare att köpa kläder.Tänk dig för innan en ev op om du vill ha fler barn.Annars kanske det blir ogjort på nåt vis. Du kan kanske hålla ut över och under en grav och amningsperiod. Då vet du ju hur kroppen blir som du ska leva med resten av livet.Då kanske gubben ändrat sig eller att det blir betalt via landstinget.Lycka till med ditt beslut!
    Jag hade inte tänkt fixa något innan en evetuell graviditet, egentligen skulle jag vilja klara att inte fixa mig alls då jag inte tror jag någonsinn blir nöjd.
  • vänat
    Nuttans Mamma skrev 2009-03-03 15:01:18 följande:
    vänat: Nu kan du komma in på min sida
    Hur mår du gumman?Hur mår ni andra tjejer..? Grattis till er som förlorat alla dessa kilon och för er som fått tid till op!!!
    Ni som inte blivit beviljad exempelsvis bukplastik är det för att ni haft så lite bukskinn då?
    hej tittde just in hos dig!
  • vänat

Moj Katile skrev 2009-03-03 15:11:05 följande:

Konstigt... Jag bor i landskrona och sökte mig till ljungby och varberg. Ljungby hade alldeles för lång tid men varberg väntar jag på op nu och ska inte betala själv....Det enda e att de inte står för mina resekostnader!!
    jo om man bor i ett lansting som inet tar emot egenremisser och da skickar en egen remiss till narliggade lansting sjalv far du sta kosntden.

jag bor i vaterboten opdes ipa karnsjukhsuet skovde eftersom de var lang ko hemma men de var far att jag fick de bevijlat genom lanstinget hemma sa de skriv pa en betlningforbindlse denna information fick jag fran lycksle att man far betal sjalv om man skriver en egnremiss utan for sit eget lan och lycksele eller vasterbottenslan tar overhutaget inte emot egeremisse eller ratt sagt de raknas endast som ett brev och at grades inte alls pa nagot vis. Da sager at de finns inget som kalls egen remiss!!
  • sininen

Jag har också blivit jätteutseende fixerad. Värre än innan. Förut kunde jag tycka att vissa delar var faktiskt helt okej. Nu är jag jättemissnöjd med precis allt. Jag skulle så gärna operera det mesta. Och jag skulle inte nöja mig med bara bukplastik och brösten utan nu vill jag lyfta ögonbrynen för att ögonlocken blivit hängiga av viktförlusten.

Jag tror att nu när muren man byggt runt sig är borta så projicerar man alla dom känslorna på oväsentliga saker egentligen.

• MissFörstånd

Passar på att fråga en gång till. Vad säger man när man ringer till cftk? Hej, jag skulle vilja operera mig , låter väldigt konstigt

Tänkte iaf ringa kir. i Falun idag och se om de öht fått min remiss och kolla om de är så att de kommer ta supermånga år innan op.

Detta med op känns bara mer och mer självklart för var dag.

• Sannaa
    Svar på #2564
    Jag vet precis vad du tänker.
    Jag har hittills gått upp 8 kilo och är i v 22. Undra hur detta ska sluta men jag är fortfarande en smal tjej som är gravid. Alltså ser inte ut som ett fläskberg med ingen mage som jag gjorde förut.
    Nu tittar folk på mig och ler. Förra graviditeten kollade folk med skräck kändes det som.
    Är inte ett dugg rädd för att gå upp massa kilo. Jag vet att man tappar dessa. Och behöver man hjälp har man dietisten att tillgå.
    Idag är jag vackert gravid.
  • Fru O Mamma Kokkonen

Sannaa: Hur tycker du det funkar att vara gravid efter magsäcksoperation. Iofs inte så längesen du gjorde den.. men ändå.. Hur fungerar det med mat å så? Som innan du blev gravid? Extra kosttillskott du måste ta å så?

• MissFörstånd

Jag vill vara vackert gravid nästa gång. Vill inte se ut som jag gjorde sist då folk inte vågade fråga om jag var gravid eller inte

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass