• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • MissFörstånd

Vad ni än skriver och vad ni än svarar om de så är positivt eller negatvit så känner jag mig bara mer och mer säker på open. Inte så att jag struntar i de ni skriver, för jag tycker de är jättebra att få läsa både och.

En bekant var här igår och berättade att jag minsann kunde glömma att dricka en cider när jag var opad och att två köttbullar och en potatis skulle bli de enda jag orkade....

När ni var på ert första möte, hur blev ni bemötta då? Min bekant sa att de var typ skrämselteknik för att de skulle kolla psyket. Stämmer detta verkligen? Att de är elaka och försöker skrämma folk???

Förväntansfull!
  • vänat
    MissFörstånd skrev 2009-03-07 18:29:06 följande:
    Vad ni än skriver och vad ni än svarar om de så är positivt eller negatvit så känner jag mig bara mer och mer säker på open. Inte så att jag struntar i de ni skriver, för jag tycker de är jättebra att få läsa både och. En bekant var här igår och berättade att jag minsann kunde glömma att dricka en cider när jag var opad och att två köttbullar och en potatis skulle bli de enda jag orkade.... När ni var på ert första möte, hur blev ni bemötta då? Min bekant sa att de var typ skrämselteknik för att de skulle kolla psyket. Stämmer detta verkligen? Att de är elaka och försöker skrämma folk???
    Inte tycker jag att de var skramseltaktik direk med forsta motet! jag blev mycket bra bedott av sa val kirug som dietsiten kirugen kolla att jag uppfyllde kraven och fragde vad jag vist om oprationen. Och undrarde om jag hade nargra fragor.

Dietdiseten berattade om mat efter opartionen och flyt inna oprtaionen.

Ja de stammer ganska bra at man i borjan ater valdigt lite men potios stosn storlekeran ska/bor okas efter hand dock en restaurang potion.

Alghol skulle man ta de forsiktigt men garan prova prova forsta gangen hema eftersom man latter blir full efter oprtionen men skulle tydligen ocksa ga over snabber. har dock ingen anning eftersom jag inte dricker alghol alls
    Detta ar den infoirmation jag fick!! sen undrar aven dietsetne om de fanns fragor vi var en grupp pa 6-8 personer tror vi var pa informtionen men de variera ocksa fran sjukhus til sjukhus.

Daremot motet med ssk upplevede jag opersonligt ,motont och pa lopamde band prinsipen.troor ssk motet var som jag berskriv mer pa grund av hennes personlighet an att gora an att de var pagrun av sjalav oprtionen som skulle genom foras.

Ja helet enkelt nochalat och kalt motet. Hon tog lang vikt matt midje motett

Sa de kan saker varire vart man opas vem man traffar och vilken dag man traffar personerna aven om de inte bor ha betydelse tror jag de har betydelse.
  • Sannaa
    Vad ni än skriver och vad ni än svarar om de så är positivt eller negatvit så känner jag mig bara mer och mer säker på open. Inte så att jag struntar i de ni skriver, för jag tycker de är jättebra att få läsa både och. En bekant var här igår och berättade att jag minsann kunde glömma att dricka en cider när jag var opad och att två köttbullar och en potatis skulle bli de enda jag orkade.... När ni var på ert första möte, hur blev ni bemötta då? Min bekant sa att de var typ skrämselteknik för att de skulle kolla psyket. Stämmer detta verkligen? Att de är elaka och försöker skrämma folk???
    Din kompis verkar inte veta mycket.
    Jag kan dricka 4:a cider OCH äta en portion köttbullar på 5-6 st, 1-2 potatisar, sås och sallad. Bjuds det sedan på efterrätt tar jag gärna det oxå.

Mitt första besök med kirurgen var bara positivt. Han berättade om hur det gick till, kollade på mig och sa, "jaha då ska vi bara be sköterskan sätta ett datum för dig".
    Vad du har gjort för att gå ner i vikt tidigare står kanske i din remiss. De är till för att hjälpa, inte skjälpa.
    Skrämma folk, dummaste jag har hört.
    Låter som din bekant är lite bitter.
  • myskatt

Ang köttbullar så äter jag fem stycken, en potatis, 1 dl grönsker (minst) samt sås.

Cider kan jag inte svara på, dricker inte alkohol. Men jag vet iaf en här i tråden som kan dra i sig både en och fem stycken . Hon mår finfint.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • MissFörstånd

Sanna - Tack för ditt svar! Kände mig lite dum igår när jag pratade med henne faktiskt OCH inte kunde säga emot för jag visste faktiskt inte. Men nu ska jag kunna de =). Tack!

Förväntansfull!
  • MissFörstånd
    myskatt skrev 2009-03-07 20:59:57 följande:
    Ang köttbullar så äter jag fem stycken, en potatis, 1 dl grönsker (minst) samt sås.Cider kan jag inte svara på, dricker inte alkohol. Men jag vet iaf en här i tråden som kan dra i sig både en och fem stycken . Hon mår finfint.
    Tackar så mycket för svaret!
    Förväntansfull!
  • Peand
    Mitt första möte med kirurgen var jättebra och possitivt, ingen skrämselteknik här inte. Men så konstaterade de snabbt att jag var påläst vad det innebar.
    Ang mängden mat måste jag säga att jag är förvånad över att det är trots allt så mycket. Hörde innan op om folk som knappt kunde äta mer än en äggkopp - skrämselteknik kanske!
    Mina portioner ligger mellan 2-3 dl och det är mer än två köttbullar och en potatis....

Förövrigt kan jag berätta att jag nyligen gjorde en dunder tabbe. Åt lite mörkchoklad och "glömde" bort mig och drack Pepsi Max direkt efteråt. Det skulle jag inte ha gjort. Var för sig inga problem men dessa två tillsammans resluterade i min andra dumpningskänsla sen op.... Lär så länge man lever...
    Det vackra föds i det vi gör...
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass