• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • vänat
    Felicia6 skrev 2009-03-05 21:03:03 följande:
    Sen kan vårdcentraler ha sina "egna" regler efter hur dom tror att det är också men detta är hos själva plastikkirurgen i Umeå där man får godkänt eller inte. Vårdcentralerna mina vänner har varit på har bara remitterat och inte kollat upp något utan låtit kirurgen göra det
    OK tack for ditt svar!!
  • vänat
    Josefin02 skrev 2009-03-05 20:49:46 följande:
    2 år efter OP är det i västernorrland innan dom tar bort överflödig hud på mage.
    Oj da tva ar ar lang vantya om man da har problem med svamp och liknade! vad beror de pa at de sadna lang vante tide ar de koerna eller andra orsaker?
  • vänat
    Peand skrev 2009-03-06 08:36:11 följande:
    Större eller mindre???Jag har kommit i ett läge där jag börjar inse att jag numera inte alltid är störst, jag kan sitta brevid en annan och känna - fan vet om jag inte är mindre än henne..... Vilken känsla.MEN då kommer nästa problem och det är den skeva kroppsbilden. Vilket innebär att jag helt enkelt får viska till mina närmsta involverade vänner och make - Större eller mindre???? Eller tummen upp eller ner när vi inte ens kan viska Antar att det är ett sätt för mig att skaffa mig en självbild av hur jag egentligen ser ut, spegeln säger en sak men den är svår att ta in....Känns det igen?
    Ja deta med kropps bild jag ar helkt forvirad skulle kopa mig ny bh har i Braslien for de forts ar storlakena helt annarluda markt och for de andra sa kopte jag en bh for 6 veckor sena i en storlek.

Sa nu tigare i vecka da jag skulle kopa en til frag aeftersoam storlek som tigare,expediten tittade pa mig ochj skade pa huvudet. nej svade hon och tog fram storleken mindre jag sa de ar omojligt den kan jag inte ha.

Expediten vande sig till sin kollega och fragde och fick som svar att de var storleken mindre. nej sa jag ytterligare en gang tillssit fick de overtyga mig om att prova Bh ute pa gaton utan pa mitt lilnne ! Oj da mycket riktigt de hade ratt.

Sa inte ar de latt alla ganger och inte heler blir de neklare da storlekrana ar helt annolunda mot hemma men som sagt kanner mig fortfarnde forrvirad och detta var i mandags.
  • myskatt

I Falun är det 3, 6, 12, 18 och 24 månaders koll. Jag va på min tremånaderskoll när det gått fem månader sen har jag inte hört ett pip.

Gick själv till VC för att ta prov på B12 och folsyra.

Visst ta, måste ta min spruta nästa vecka!

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Anna Paulita

I går var jag ute för första gången på....ja, jag vet inte ens hur länge. Men i vilket fall så var en sak djävligt positivt...jag kunde dansa hur länge som helst utan attbli genomdränkt i svett. Förr i tiden jag gick ut grejade jag max en låt och sedan var jag en sjö av svett, nu kunde jag iallafall danska 8-9 låtar och bli lite fuktig i ansitet typ men inte mer än så. SÅ djävla nice! Jag älskar att dansa!

Sedan gjorde jag ett djävla misstag, en kort stund glömde jag bort att jag var gbp opererad....och tog en tequila shot. NOT a good idea, det lär inte hända igen om man säger så. FUCK vad jag fick ont i magen. Och vad full jag blev... Som tur var gick magontet och fullheten över rätt omgående och sedan höll jag mig till vatten.

• sussiesnus

Är nu färdigutredd och godkänd för op. Jippi! Fick träffa kirurg och narkosläkaren. Ska nu bara se till att betalningsöverföringen från Uppsala görs asap! Slutet på april - i början på maj trodde läkaren att op blir av.

Fick också höra något om ställena där de gör privata operationer, typ Sophiahemmet. De har ingen intensivvårds avdelning. Så om det inträffar någon under op eller strax efter så är det ringa ambulans som gäller. Tycker jag låter otryggt. Och då är jag verkligen glad att jag hoppade privat op och satsade på annat landsting.

• LykkesMamma
    sussiesnus skrev 2009-03-07 10:19:32 följande:
    Är nu färdigutredd och godkänd för op. Jippi! Fick träffa kirurg och narkosläkaren. Ska nu bara se till att betalningsöverföringen från Uppsala görs asap! Slutet på april - i början på maj trodde läkaren att op blir av.Fick också höra något om ställena där de gör privata operationer, typ Sophiahemmet. De har ingen intensivvårds avdelning. Så om det inträffar någon under op eller strax efter så är det ringa ambulans som gäller. Tycker jag låter otryggt. Och då är jag verkligen glad att jag hoppade privat op och satsade på annat landsting.
    Sofia hemmet har intensiv avdelning, för där låg jag första natten efter op.....
  • vänat
    Nuttans Mamma skrev 2009-03-06 12:28:01 följande:
    Det verkar som det inte är så lätt å få bukplastik :( Men det är klart har man någorlunda fin mage så är det kanske inte ens värt det :)
    Om och nar man far bukplastik verakar beror pa vart i lander man bor!! En del har lanting verkar v bevilja bukplastik enbart pa grund av overflodighud andra bara vid evtuellea problem med svamp!!

Sen verkar de ocksa som en del fatt veta att efter GBP oprtion far de atumoatisk en buk och brost palstk och andra far de inte etc.
  • vänat
    sussiesnus skrev 2009-03-07 10:19:32 följande:
    Är nu färdigutredd och godkänd för op. Jippi! Fick träffa kirurg och narkosläkaren. Ska nu bara se till att betalningsöverföringen från Uppsala görs asap! Slutet på april - i början på maj trodde läkaren att op blir av.Fick också höra något om ställena där de gör privata operationer, typ Sophiahemmet. De har ingen intensivvårds avdelning. Så om det inträffar någon under op eller strax efter så är det ringa ambulans som gäller. Tycker jag låter otryggt. Och då är jag verkligen glad att jag hoppade privat op och satsade på annat landsting.
    Gratis hoppas du snart fa din optid!! Kul att de du kommit sa har langt!!
  • Bums

Hello! Vill bara tipsa er om en nystartad klinik i Stockholm på Sabbatsberg. Privat, kostar runt 100 000 kr, jätteerfarna kirurger från KS och Huddinge. Har en kompis som ska operera sig där. Kolla in www.overviktskliniken.se

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass