• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Anna Paulita
    Jennnie skrev 2009-01-02 10:40:17 följande:
    anna sol tycker att det är för tidigt att börja mixtra med olika dieter och kurer. Risken är att du förstör ämnesomsättningen, har din dietist gett klartecken för det där? Du har ju gått ner 30 kg på 5 månader... Det är ganska mycket, kroppen behöver återhämta sig. Ät extremt bra istället så lär du se att du går ner i vikt, typ frukost: havregrynsgröt. mellanmål: Knäcke med massor av kalkonpålägg. Någon bra lunch, sedan mellanmål igen, middag, mellanmål igen...
    Nej, det har hon väl inte, eller jag har inte ens snackat med henne...

Jag vet att det kanske inte är det bästa sättet men jag känner mig så djävla desperat. :(
  • MelvinMeja

KajsaLiza skrev 2009-01-01 21:09:57 följande:

God fortsättning på er! Någon som har viktkoll på hur mycket man "får" väga för att kunna rida på islandshästar? Eller stora nordsvenskar...Eller elefanter.. eller nä men allvarligt skojat islänningar
    Jag red på en islandshäst i våras och då vägde jag runt 116kg tror jag.
  • Anna Paulita
    Susiepie skrev 2009-01-02 10:43:12 följande:
    Ja jag håller med Jennnie där ät vanlig mat och mellanmål kroppen behöver säkert återhämta sig efter en sån stor viktnedgång, jag hade platåer på flera månader sen helt plötsligt försvann 10 kg igen så höll det på kilona när man inte har jätte många kvar rinner ju inte av på samma vis man måste äta rätt och röra på sig och ta det med ro o itne ha för brottom tyvärr, som vi alla som är opade har oftast även jag! :)
    Ja, bråttom och snabbt är mitt andra namn.

Jag började träna lite för ett tag sedan men jag har lite problem med min självbild och känner mig ännu som stans heffaklump så det är sååååå svårt för mig att vara på gymmet bland alla snygga, smala personer somn är jättefit. Jag behöver verkligen jobba på det men min mentala del upplever inte denna viktnedgång på 30 kg, tyvärr....ibland kan jag se mig själv som lite smalare men i det stora hela tycker jag att jag är rätt fet.
  • Felicia6
    Susiepie skrev 2009-01-02 10:49:22 följande:
    Ja jag slutade kolla vikt och BMI faktikst till slut jag ville bara ha en kropp jag kände mig tillfreds med, jag är så glad att skinner rog ihop sig självt..BMI 25 är ju en realistiskt mål då är man normalviktig och det tycker jag är ett sunt mål, som du säger försvinner säkert några kilon när man opar skinner det gör det ju för dom flesta! :) MItt första mål var att kunna köpa kläder överns jag sedan var det att kunna ha ett par jeans osv såna småmål hade jag helatiden :)
    Jag har ju börjat träna en del oxå och muskler väger ju lite mer än fett så bmi kan bli lite missledande då så man vet ju aldrig hur det går sen då man går ner mer
    Anna Paulita skrev 2009-01-02 10:50:23 följande:
    Nej, det är kanske så...jag tänkte mest att jag skulle prova. Vi får väl se...
    Mixtra inte för mycket nu bara med tanke på att vi är opade. Är inte meningen vi ska falla tillbaka på bantningstänket där man mixtrar runt så du tänker på det
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Susiepie

Ja det är ju det med att komma iväg att träna....
    JAg började med att gå mkt istället faktikst sedan började jag på friskis och svettis gruppjumpa där var det inte så mkt smala och smärta personer...

Sedan som ni skriver väger muskler mer än fett så man får titta sig i spegeln man får mäta sig och man får prova kläder hemma för att se att man går ner i vikt :)

Livet är fullt av kärlek!
  • Anna Paulita
    Felicia6 skrev 2009-01-02 10:56:09 följande:
    Mixtra inte för mycket nu bara med tanke på att vi är opade. Är inte meningen vi ska falla tillbaka på bantningstänket där man mixtrar runt så du tänker på det
    Nej, jag veeet....det är så dumt. Förvisso så mixtrade jag inte så mycket innan utan gav upp efter ½ dag. ;)
  • Anna Paulita

På 9:an går det ett jätteintressant program på kvinnor med ätstörningar, alltså väldigt smala tjejer. Det är ganska givande och se. Har hållt på i 30 min och har väl 1½ timme kvar.

• sininen

Wohoo! Nu väger jag tvåsiffrigt! Vågen sa 98,7 idag och det är 10 dagar kvar till op. Undra om inte jag lyckas tappa 8,7 till operationsdagen. Det hade vart underbart.

Jag har en liten fråga det är en kanske dum en men jag vet inte sånt för jag har aldrig blivit opererad men har man på sig sjukhuskläder hela första dagen? Och har man katetern i hela första dagen med? Och så när får man duscha? Hibiscrub är inte nådigt ju.

• Susiepie
    justmystica skrev 2009-01-02 11:55:53 följande:
    Wohoo! Nu väger jag tvåsiffrigt! Vågen sa 98,7 idag och det är 10 dagar kvar till op. Undra om inte jag lyckas tappa 8,7 till operationsdagen. Det hade vart underbart.Jag har en liten fråga det är en kanske dum en men jag vet inte sånt för jag har aldrig blivit opererad men har man på sig sjukhuskläder hela första dagen? Och har man katetern i hela första dagen med? Och så när får man duscha? Hibiscrub är inte nådigt ju.
    Ohhh grattis :):) Nu är det nära för dig då :)

Jag hade sjukhuskläder ända tills jag orkade byta det gjorde jag som jag ville dagen efter OP så frågade dom om jag ville ducha jag gjorde öppen OP det man var mer slut då tror jag nu görs väl mest Titthål, så så fort du kännera tt du är pigg får du göra vad du vill e ller vad man säger :):)

Katetern tog dom bort dagen efter OP för mig!
    Livet är fullt av kärlek!
  • sininen

Tack susiepie!

Vad bra då tar jag med mig bara ett ombyte kläder. Jag ska bara vara där i två nätter så det ska nog bli bra haha. Och jag tror också att det är mest titthål som görs numera och det är det jag också få.

Vad pirrigt! Och jätteläskigt! Gud vad skönt det ska bli att handla normala kläder. Tjockiskläder passar inte på mig för det mesta sitter på magen och inte så mycket runt rumpan och låren så jag använder gravidkläder. XD

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass