• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Terppa

på mig togs katetern bort innan jag ens vaknat från nedsövning. jag var upp på toa och försökte kissa redan 8timmar efter op. så du får nog inte heller ha den längre än så. man ska upp och gå så fort som möjligt och efter titthålsvarianten går de nog bra när du inte e groggy längre.
    jag klädde på mig egna kläder direkt efter att jag fått komma ner från uppvaket.

justmystica skrev 2009-01-02 11:55:53 följande:
    Wohoo! Nu väger jag tvåsiffrigt! Vågen sa 98,7 idag och det är 10 dagar kvar till op. Undra om inte jag lyckas tappa 8,7 till operationsdagen. Det hade vart underbart.Jag har en liten fråga det är en kanske dum en men jag vet inte sånt för jag har aldrig blivit opererad men har man på sig sjukhuskläder hela första dagen? Och har man katetern i hela första dagen med? Och så när får man duscha? Hibiscrub är inte nådigt ju.
  • MelvinMeja

justmystica skrev 2009-01-02 11:55:53 följande:

Wohoo! Nu väger jag tvåsiffrigt! Vågen sa 98,7 idag och det är 10 dagar kvar till op. Undra om inte jag lyckas tappa 8,7 till operationsdagen. Det hade vart underbart. Jag har en liten fråga det är en kanske dum en men jag vet inte sånt för jag har aldrig blivit opererad men har man på sig sjukhuskläder hela första dagen? Och har man katetern i hela första dagen med? Och så när får man duscha? Hibiscrub är inte nådigt ju.
    Jag opades på tisdag morgon. De tog bort katetern på torsdagen innan jag skulle duscha. Det var först då jag tog på mig egna kläder. Det är så olika på olika sjukhus. Jag var kvar ett dygn på uppvaket. Jag skulle upp och gå efter 6 timmar. Jag tror att jag fick ha katetern så länge för hela onsdagen så mådde jag så illa så jag kräktes hela tiden.
  • HelenN

Jaha, då får jag väl packa ihop och dra från denna tråden... Min doktor vill inte operera
    mej i nuläget. Utan fick 6 månader till med Reductil... Trots att jag bara gått ner 5 kilo sen i våras. Men men, sånt e livet!

Ska bara repa mej från en inflammatorisk tarm... Sen får jag ta nya tag. Men jag lär ju säkert smyga in och läsa här lite då och då!

Lycka till, till er alla, opade som väntande!

• Plumpan

KajsaLiza skrev 2009-01-01 21:09:57 följande:

God fortsättning på er!Någon som har viktkoll på hur mycket man "får" väga för att kunna rida på islandshästar?Eller stora nordsvenskar...Eller elefanter.. eller nä men allvarligt skojat islänningar
    Jag frågade min kompis när hon ville att vi skulle rida islänningar o hon sa max 100-110kg.....ja vägde då 112 kg men fick en lite större islänning för säkerhets skull..
  • sussiesnus

Caropia: Lycka till med sluta röka-proceduren. Vet hur jobbigt det är... Är själv väldigt väldigt glad att jag slutade för några år sedan så slipper jag nu.
    Men du har igen det om du slutar nu. En vän till mig opades först, tappade 20 kg i vikt, slutade röka och började småäta fel. Nu står hon still där, visserligen -20 kg men inte mer...

Felicia: Vilken fin bild på dig!!! Du inspirerar iaf mig!

• sussiesnus

Susiepie: Vad fin du är, har kollat lite på dina bilder. Och vikten håller sig ff efter 6 år? Låter bra tycker jag...

Usch det där med kateter oroar mig mycket. Vill INTE ha kateter... Man kan inte undkomma det va??? En stor skräck!

• sussiesnus

HelenN: Kan inte din bakgrundshistoria, men trist att läkaren inte ville godkänna op som du vill ha... :(

• lilarina

hej hej
    vi som blev op i torsby fick ingen kateter,då dom vill att man ska upp så fort som mäjligt efter op.
    ¨men du kanske fått den informationen på ditt sjukhus,då ska du lyssna på dom så klart,kanske olika på olika sjukhus,,kram mej

sussiesnus skrev 2009-01-02 14:56:29 följande:
    Susiepie: Vad fin du är, har kollat lite på dina bilder. Och vikten håller sig ff efter 6 år? Låter bra tycker jag...Usch det där med kateter oroar mig mycket. Vill INTE ha kateter... Man kan inte undkomma det va??? En stor skräck!
  • Susiepie
    sussiesnus skrev 2009-01-02 14:56:29 följande:
    Susiepie: Vad fin du är, har kollat lite på dina bilder. Och vikten håller sig ff efter 6 år? Låter bra tycker jag...Usch det där med kateter oroar mig mycket. Vill INTE ha kateter... Man kan inte undkomma det va??? En stor skräck!
    Tack Skrattande, jodå jag håller vikten på nåsånär att jag fått två täta barn och gått upp 30 kg med varje min yngsta är 6 månader och jag har ca 5-7 kg kvar att gå ner så jag är tillbaka :)
    Livet är fullt av kärlek!
  • sussiesnus

Jag ska KRÄVA icke kateter.... tror jag... snälla???

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass