• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • HelenN
    sussiesnus skrev 2009-01-02 14:57:39 följande:
    HelenN: Kan inte din bakgrundshistoria, men trist att läkaren inte ville godkänna op som du vill ha... :(
    Nä det är en låång historia. Men hon (doktorn) skrev ut Reductil i höstas till mej, med orden: detta är sista chansen, går du inte ner nu blir det operation som sista utväg.
    Jag som blivit opad i magen ett tiotal gånger (exempelvis sent missfall, utomkveds, kjesarsnitt mm) blev ju avskräckt. Ville Inte bli opad igen. Men började efter hand vänja mej vid tanken efter att ha sugit åt mej så mycket information jag bara kunde få.
    Men så idag så ville hon istället att jag skulle testa ett halvår till med Reductil.

Men jag känner mej inte alltför nedslagen ändå, tycker jag. Jag får helt enkelt göra en riktig kraftansträngning och ge mej f-n på att lyckas denna gång...
  • Jennnie

HelenN skrev 2009-01-02 15:38:58 följande:

Nä det är en låång historia. Men hon (doktorn) skrev ut Reductil i höstas till mej, med orden: detta är sista chansen, går du inte ner nu blir det operation som sista utväg. Jag som blivit opad i magen ett tiotal gånger (exempelvis sent missfall, utomkveds, kjesarsnitt mm) blev ju avskräckt. Ville Inte bli opad igen. Men började efter hand vänja mej vid tanken efter att ha sugit åt mej så mycket information jag bara kunde få. Men så idag så ville hon istället att jag skulle testa ett halvår till med Reductil. Men jag känner mej inte alltför nedslagen ändå, tycker jag. Jag får helt enkelt göra en riktig kraftansträngning och ge mej f-n på att lyckas denna gång...
    Om du inte är nöjd med hennes svar om reductil så får du försöka övertala henne att skriva en remiss ändå, det är ju inte husläkaren som avgör om man ska opereras utan kirurgen.
  • Sparkle

Vad konstigt att alla läkare säger olika egentligen.. Tänkte på reduktilen som ni pratar om.. Min husläkare skickade mig vidare utan att ens ha frågat mig om jag ville prova det.. Det enda han fråga var är du säker att du vill detta? Jag svara ja det är det.. har funderat i ett par år nu..
    Blev skickad till kss kirurgen som tyvärr hade fullt upp o de skickade mig vidare till sophiahemmet. Varav den läkaren sa har du provat några mediciner för viktnedgång? Svarar nej och jag tror inte att dom fungerar så där jättebra. Varav han svarar mig att han höll me fullt ut, ett par kg ner o sen när man slutar så går man upp dom o lite till plus en massa biverkningar sa han oxå.

• Peand

Ang katetern....
    Det var en av mina problem innan open, ville verkligen inte. Men sen när allt väl började rulla igång, ja då glömde jag det. Katetern satte de när jag var nedsövd och den togs bort morgonen efter open. Tillbringade natten på postop och då hade jag katetern men så fort jag kom upp på avdelnignen igen tog de bort den. Och för mig kändes det INTE.
    Duscha gjorde jag två dagar efter op.

Detta med ett slut mål, en vikt, en storlek eller ett BMI är svårt. Som det känns nu är jag bra nöjd om jag kommer ner till 70 kg, vägde 74 kg en gång som vuxen och minns hur det kändes då. Men det är en lång väg dit och vem vet vad som händer under vägen. Kanske ändrar mig både upp och ner. Och en vikt på 70 kg skulle ge mig ett BMI på 25,1 vilket är retfullt nära normal BMI. Men just nu, så här ca 50 kg ifrån det målet känns ju en vikt på 70 kilo som en dröm. Fast 69 kanske är ännu bättre, då är det en 6:a först Flört

Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • sininen

Ja, alltså på Carlanderska säger dom att andledningen varför man har kateter är för att man har dropp på och att man troligtvis får ångra sig om man absolut inte vill ha katetern.

Jag tror också som du säger peand att man inte tänker så mycket på det när allt rullar igång.

Tack för alla svar tjejer. ^^ Och susiepie, fantastiskt att du har kunnat behålla vikten! På före- och efterbilderna ser det ut som två helt skillda människor.

• Mrs Kaffelatte

Detta med katetern var inget problem mer än att det kändes som den skulle ramla ur men det gick bra.. Jag hade min i 4 dagar....

Peand skrev 2009-01-02 16:32:54 följande:
    Detta med ett slut mål, en vikt, en storlek eller ett BMI är svårt. Som det känns nu är jag bra nöjd om jag kommer ner till 70 kg, vägde 74 kg en gång som vuxen och minns hur det kändes då. Men det är en lång väg dit och vem vet vad som händer under vägen. Kanske ändrar mig både upp och ner. Och en vikt på 70 kg skulle ge mig ett BMI på 25,1 vilket är retfullt nära normal BMI. Men just nu, så här ca 50 kg ifrån det målet känns ju en vikt på 70 kilo som en dröm. Fast 69 kanske är ännu bättre, då är det en 6:a först
    Jag ahr åxå funderat på det där.
    Jag vägde tidigare i mitt liv omkrong 70-73 kilo och mådde då jävligt bra..
    Nu ett år från operation så väger jag 75 kilo och känner mig fortfarande stor..
    Inte lika stor som förut men långt i från så liten som jag en gång var..
    Sakta sakta börjar det koppla åt mig attt jag inte är så tjock längre..
    Som i dag tex när jag fick låna en kompis arbetsbyxor..
    Tänkte för mig själv att detta kommer aldrig att gå.. hon som är såå liten..
    Men ta men sjutton så funkade det.. De var lite trånga i midjan men inte alls så farligt..

Men jag kan inte smälta det att jag tagit bort 65 jälva kilo!!!! :-O
  • Susiepie
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-02 17:44:28 följande:
    Detta med katetern var inget problem mer än att det kändes som den skulle ramla ur men det gick bra.. Jag hade min i 4 dagar.... Jag ahr åxå funderat på det där. Jag vägde tidigare i mitt liv omkrong 70-73 kilo och mådde då jävligt bra.. Nu ett år från operation så väger jag 75 kilo och känner mig fortfarande stor.. Inte lika stor som förut men långt i från så liten som jag en gång var..Sakta sakta börjar det koppla åt mig attt jag inte är så tjock längre.. Som i dag tex när jag fick låna en kompis arbetsbyxor.. Tänkte för mig själv att detta kommer aldrig att gå.. hon som är såå liten.. Men ta men sjutton så funkade det.. De var lite trånga i midjan men inte alls så farligt.. Men jag kan inte smälta det att jag tagit bort 65 jälva kilo!!!! :-O
    Visst är det skööönt jag känner mig också tjock ofta efter 6 år år så det går nog aldrig bort men jag vet nånstans att jag är alldeles lagom och braaa! :)
    Livet är fullt av kärlek!
  • Jennnie

Det är lite roligt att det finns människor som är så rädda för kateter, att de knappt vågar operera sig. Det ända jag var livrädd för när jag lade mig på operationsbordet var att inte vakna upp igen. Katetern är det minsta ni ska bekymra er för, ni märker inte när de sätter in den (görs väl nästan jämt under operation) och att de sedan tar ut den, jag menar smärtan som man har i magen är ju ganska stor och man får ju en del smärtstillande så det känns inte när man de drar ut den.

Vill inte skrämma upp någon angående smärtan efter operationen heller, för den är igentligen inte så farlig heller, eller jo det gör ont, självklart gör det, men de är väldigt frikostiga med smärtstillande efter en sådan stor operation så man ska aldrig behöva ha riktigt ont.

Lycka till alla ni som snart ska göra operationen, kommer ihåg känslan. Var verkligen livrädd men ändå fast besluten om att göra operationen på grund av att jag ville ha bättre livskvalitè. Och bättre livskvalitè har jag absolut fått

Kram Jennie

• Peand
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-02 17:44:28 följande:
    Detta med katetern var inget problem mer än att det kändes som den skulle ramla ur men det gick bra.. Jag hade min i 4 dagar.... Jag ahr åxå funderat på det där. Jag vägde tidigare i mitt liv omkrong 70-73 kilo och mådde då jävligt bra.. Nu ett år från operation så väger jag 75 kilo och känner mig fortfarande stor.. Inte lika stor som förut men långt i från så liten som jag en gång var..Sakta sakta börjar det koppla åt mig attt jag inte är så tjock längre.. Som i dag tex när jag fick låna en kompis arbetsbyxor.. Tänkte för mig själv att detta kommer aldrig att gå.. hon som är såå liten.. Men ta men sjutton så funkade det.. De var lite trånga i midjan men inte alls så farligt.. Men jag kan inte smälta det att jag tagit bort 65 jälva kilo!!!! :-O
    Jag tror att det tar längre tid för hjärnan att förstå vikten än för vågen att visa den. Med andra ord kanske vågen säger att du bör vara nöjd snart men hjärnan säger något annat. Det tar tid. Och förmodligen är det precis sådan erfarenheter som du gjorde idag som gör att våra hjärnor fattar. Och 65 kilo är HELT UNDERBART! Grattis!
    Själv satt jag idag och titta på tv när en person satte sig i en sån där plast stol som man har ute på sommaren, en sån där helgjuten sak. Klurade genast på hur det kommer att kännas att sitta i en sådan i sommar, hittills har de ju velat följa med upp när jag har rest mig, om jag ens kunnat suttit i en.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass