• Nemia noj

Retrovagntråden 14

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller än tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla i vår blogg www.retrovagn.blogspot.com där har vi lagt in en del tips.

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
    3 barn.. 4 Änglar...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-18 17:19
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40267553.html
  • Svar på tråden Retrovagntråden 14
  • EowynAurora

www.blocket.se/vi/19607850.htm

nu blir jag lite fundersam(orolig?)...har den här vagnen rätt chassi?
    är ju som sagt inget proffs. liggdelen till min emmaljunga ser lika dan ut(fast blå),men har ett annat chassi...är båda rätt eller kan min vara fel??

• lurv

EowynAurora skrev 2009-01-06 00:54:15 följande:

www.blocket.se/vi/19607850.htm nu blir jag lite fundersam(orolig?)...har den här vagnen rätt chassi? är ju som sagt inget proffs. liggdelen till min emmaljunga ser lika dan ut(fast blå),men har ett annat chassi...är båda rätt eller kan min vara fel??
    Det är nog rätt chassi. Min gissning är att era vagnar är samma modell men olika årtal. "Förr i tiden" så var det inte lika hysteriskt med en ny modell på vagn varje år utan det var samma modell flera år i rad med lite variationer, t.ex annat chassi, färgen på ytter resp innertyg etc.
  • Boothwalker

Kan nog ev. få tag på vagnar mellan vimmerby och växjö med. Och Linköping Norrköping händer det att jag besöker. Men då beror det ju på om jag lyckas övertala mina päron att ta med dem i bilen. Men kanske är enklare om det inte är jag som ska ha dem =) 

Il pleur dans mon c?ur comme il pleut dans la rue
  • oasis4ever

Alexxia - Billinge, Skåne. 2 vagnar. 1 dockvagn.
    Yukio - Stockholm, 6 vagnar (eller 8 om man räknar duo som 2), 2 dockvagnar
    Babom - Dalarna, 15 vagnar
    EowynAurora - Motala, Östergötland, 1 vagn
    SABL - Luleå, Norbotten, 2 vagnar.
    MissMio - Kalmar, 9 (1 duo) just nu!!
    Garageänkan, Åland. 17 vagnar. 2 dockvagnar.
    Lokatt-Värmland, 5 retrovagnar. 7 dockvagnar
    Boothwalker - Västervikstrakten, 10-15 vagnar (beror på hur man räknar)
    Myrkryp - Värmland, 3 vagnar (+ en sitt- och en liggdel utan "eget" chassi). 2 dockvagnar.
    Jag_af - Gotland, 31 hela vagnar, några lösa sitt-/liggdelar utan chassi, ett par babyliftar.
    Nyfiken gul - Hälsingland - 3 vagnar
    Nemia noj - Gotland - ca 60-65 vagnar, en del duo en del nyare, 4 dockisar
    Veladis - Örebro - 8 retrovagnar
    Tessax - Jönköping, 9 vagnar (fast 3 ska bort inom kort)
    Lurv - Finspång, Östergötland, 4 vagnar, 5 dockvagnar
    oasis4ever- Stockholm 7 vagnar (alla sulkys)

• tamate

Vi hade ju en tråd där vi skrev vem vi var och vilka vagnar vi hade samt var vi bodde och hur vagnsintresset började, jag tänkte vi kunde göra det igen =) ni får skriva vad ni vill och vad som tillför oss i tråden så vi får en bild av er =)

tänkte att ni kan lägga till något aldra sist som ni inte tror at folk i tråden vet om er =) lite kul läsning
  • Boothwalker

La upp en typ mall på hur man skulle kunna svara...
    Om det är ok och ni tycker likadant. Sen är det ju bara att lägga till fler "frågor" osv om man vill det =)

tamate skrev 2009-01-06 08:09:22 följande:
    Vi hade ju en tråd där vi skrev vem vi var och vilka vagnar vi hade samt var vi bodde och hur vagnsintresset började, jag tänkte vi kunde göra det igen =) ni får skriva vad ni vill och vad som tillför oss i tråden så vi får en bild av er =) tänkte att ni kan lägga till något aldra sist som ni inte tror at folk i tråden vet om er =) lite kul läsning www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39953876.html
  • Boothwalker

Jag har bakat en kaka (nej jag brukar inte baka) och slog ihop två recept... Får se hur det blir  =)

• Boothwalker

Nu har jag fotat alla vagnar utom en. Den jag har kvar står chassit till längst in i köket (Får plats med 13 vagnar i köket utan att möbelera om... Och ändå har jag en stor kökssoffa och stort bord =) Så ska väl baxa ut vagnarna så jag kommer åt den sista... =)

Svar på tråden Retrovagntråden 14