• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • analklåda
    analklåda skrev 2009-01-16 07:34:55 följande:
    de är übertunga också. min mamma umgicks mycket med finska cigenare när jag var liten, så jag har t om fått testa en sån kjol en gång. det finns inga ställningar eller annat i dem, bara en snablars massa tyg.
    vad pinsamt att jag skrev zigenare med c.. skyller på tröttheten. {#lang_emotions_embarassed}
    the artist formerly known as KatastrofKatt
  • romani beauty

haha..fast på nåt språk heter det cigani..typ ungerska eller polska eller nåt

analklåda skrev 2009-01-16 08:35:48 följande:
    vad pinsamt att jag skrev zigenare med c.. skyller på tröttheten.
  • Hannalisa

Jag trodde cigenare kom ifrån Ungern från början att man kallade det finsk-urgisk härstammning. Alla säger att de har stål ställningar under kjolen? är detta påhittat?

• romani beauty

haha..vilka många teorier finns..många tror vi är från rumänien ursprungligen allihop (romania) för vi kallas romer..ungern hade jag inte hört förr haha.Finns såklart zigenare där men inte är de släkt med de finska zigenarna..de har helt olika traditioner. O de där med de finska zigenernas kjolar tror jag också bara är påhit.

Hannalisa skrev 2009-01-16 08:44:56 följande:
    Jag trodde cigenare kom ifrån Ungern från början att man kallade det finsk-urgisk härstammning. Alla säger att de har stål ställningar under kjolen? är detta påhittat?
  • varfördåför
    TBS skrev 2009-01-16 07:07:11 följande:
    xylifon skrev 2009-01-16 00:23:05 följande: Vill bara påpeka att en fördom inte alls behöver vara elakt menad eller ens negativ. Det är bara en förutfattad mening om en människa baserad på hans/hennes hudfärg, kön, ursprun, kultur, sexuell läggning etc..Fördommar är ändå nästan alltid av ondo, eftersom att de ofta blir självuppfyllande (den som "förväntas" vara på ett visst sätt, blir även det)I det här fallet verkar det dock vara fråga om en missuppfattning av kulturen, inte människorna.
    eller s kanske det är skillnad på olika grupper av romer som det har framkommit tidigare i tråden?! det hon sa var ju självupplevt..
    2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • misstristess
    Hannalisa skrev 2009-01-16 08:44:56 följande:
    Det är språken som har samma härstamning! Finskan och ungerskan är båda från den finsk-ugriska språkstammen.
  • romani beauty

fast vad har de med finska zigenerna att göra?? deras riktiga språk är ju romanes, inte finska.

misstristess skrev 2009-01-16 09:05:31 följande:
    Det är språken som har samma härstamning! Finskan och ungerskan är båda från den finsk-ugriska språkstammen.
  • misstristess
    Svar på #137
    Skulle kanske lagt till det! Att det inte handlar om de finska zigenarna, bara om det finska språket.
  • romani beauty

aha..you lost me! själv ser jag inte likheterna mellan ungerska o finska, låter ju inte de minsta lika..

misstristess skrev 2009-01-16 09:13:02 följande:
    Svar på #137Skulle kanske lagt till det! Att det inte handlar om de finska zigenarna, bara om det finska språket.
  • misstristess

romani beauty skrev 2009-01-16 09:17:42 följande:

aha..you lost me! själv ser jag inte likheterna mellan ungerska o finska, låter ju inte de minsta lika..
    Håller med dig, begriper inte ett ord ungerska fast jag pratar finska.
Svar på tråden Romer