Romer
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
haha..fast på nåt språk heter det cigani..typ ungerska eller polska eller nåt ![]()
Jag trodde cigenare kom ifrån Ungern från början att man kallade det finsk-urgisk härstammning. Alla säger att de har stål ställningar under kjolen? är detta påhittat?
haha..vilka många teorier finns..många tror vi är från rumänien ursprungligen allihop (romania) för vi kallas romer..ungern hade jag inte hört förr haha.Finns såklart zigenare där men inte är de släkt med de finska zigenarna..de har helt olika traditioner. O de där med de finska zigenernas kjolar tror jag också bara är påhit.
fast vad har de med finska zigenerna att göra?? deras riktiga språk är ju romanes, inte finska.
aha..you lost me!
själv ser jag inte likheterna mellan ungerska o finska, låter ju inte de minsta lika..
romani beauty skrev 2009-01-16 09:17:42 följande: