• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • romani beauty

måste och måste haha. Men vi är högljudda i allmänhet tycker ju många hahahaha..och det finns ingen mening med att hålla igen då man har ont, vi har väl lite större känsloutryck än svenskar.

xylifon skrev 2009-01-15 17:57:15 följande:
    är det så att romer måste skrika under förlossningen? (frågde igår, men då kom frågan bort bland alla andras) tror att det var våran barnmorska på föräldragruppen som sa det, att romerna ville ha förlosningssalarna längst bort från bb rummen för att inet störa eftersom det ingår i förlossningen att "vråla". (väldigt omtenksamt isf att be om rum längre bort )
  • MsBeauty

romani beauty skrev 2009-01-15 18:22:59 följande:

måste och måste haha. Men vi är högljudda i allmänhet tycker ju många hahahaha..och det finns ingen mening med att hålla igen då man har ont, vi har väl lite större känsloutryck än svenskar.
    min BM sa till mig att hålla tyst när sonen föddes
  • romani beauty

ja, visst är det olika men i allmänhet är vi ett troende folk..det är inte bra att vara ateist, min man kallar ateister för "satan" hrrmm..vi går i den kyrka vi tillhör, om de så är orotdoxa, katolska, pingst etc.

Som kvinna är man oren till barnet döpts, bland oss, typ i 2-3 veckor. Då brukar mannen sköta maten ( tur sverige har pappadagar i 2 veckor ). Man får inte heller ha sex förrän avslaget är slut. O bebisen måste man skydda innan dopet, så det inte får onda ögat eller nån ande angriper det.

misstristess skrev 2009-01-15 18:01:10 följande:
    Svar på #83Tack för svaret!Är ni mer kyrkliga eller är det som med resten av oss- väldigt olika?Förr hade vi i Sverige fler seder och bruk som idag inte alls är aktuella. Som det här med att välsignas efter en förlossning. Kvinnan sågs som oren i 40 dagar efter förlossningen.Har ni något liknande? Och går ni i den vanliga kyrkan?
  • romani beauty

ja, de säger ju man ska spara på energin..kommer ihåg det haha.

MsBeauty skrev 2009-01-15 18:26:53 följande:
    romani beauty skrev 2009-01-15 18:22:59 följande:
    min BM sa till mig att hålla tyst när sonen föddes
  • misstristess

Svenska kyrkan har nu avskaffat kyrktagningen av nyförlösta, men det är kul att jämföra.

Förr var det vanligt att man la "vätteljus" (en fosil) eller en sax hos den nyfödda för att skydda.

• romani beauty

ortodoxa kyrkan har fortfarande kyrktagning, så det följer jag ju också, men det är inte enligt kulturen, utan religionen.

misstristess skrev 2009-01-15 18:33:01 följande:
    Svenska kyrkan har nu avskaffat kyrktagningen av nyförlösta, men det är kul att jämföra.Förr var det vanligt att man la "vätteljus" (en fosil) eller en sax hos den nyfödda för att skydda.
  • misstristess

Hur har ni det med språket? Talar ni alla samma språk?

• romani beauty

ja och nej..romanes finns i olika dialekter, jag förstår bara de som talar vlach-romanes..förstår arli sisådär men sinti är svårt att förstå..sen finns det romer som förlorat språket o bara talar det språk som finns i deras land. Sen har jag för mig att de spanska zigenarnas calo är katalanska uppblandat med romanes, som de svenska resandes rommani är svenska uppblandat med romanes.

misstristess skrev 2009-01-15 18:49:09 följande:
    Hur har ni det med språket? Talar ni alla samma språk?
Svar på tråden Romer