Romer
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
måste och måste haha. Men vi är högljudda i allmänhet tycker ju många hahahaha..och det finns ingen mening med att hålla igen då man har ont, vi har väl lite större känsloutryck än svenskar.
romani beauty skrev 2009-01-15 18:22:59 följande:
ja, visst är det olika men i allmänhet är vi ett troende folk..det är inte bra att vara ateist, min man kallar ateister för "satan" hrrmm..vi går i den kyrka vi tillhör, om de så är orotdoxa, katolska, pingst etc.
Som kvinna är man oren till barnet döpts, bland oss, typ i 2-3 veckor. Då brukar mannen sköta maten ( tur sverige har pappadagar i 2 veckor ). Man får inte heller ha sex förrän avslaget är slut. O bebisen måste man skydda innan dopet, så det inte får onda ögat eller nån ande angriper det.
ja, de säger ju man ska spara på energin..kommer ihåg det haha.
Svenska kyrkan har nu avskaffat kyrktagningen av nyförlösta, men det är kul att jämföra.
Förr var det vanligt att man la "vätteljus" (en fosil) eller en sax hos den nyfödda för att skydda.
ortodoxa kyrkan har fortfarande kyrktagning, så det följer jag ju också, men det är inte enligt kulturen, utan religionen.
Vad är kyrktagning??
Hur har ni det med språket? Talar ni alla samma språk?
ja och nej..romanes finns i olika dialekter, jag förstår bara de som talar vlach-romanes..förstår arli sisådär men sinti är svårt att förstå..sen finns det romer som förlorat språket o bara talar det språk som finns i deras land. Sen har jag för mig att de spanska zigenarnas calo är katalanska uppblandat med romanes, som de svenska resandes rommani är svenska uppblandat med romanes.