• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • romani beauty

haha, va? nä, vi gratulerar då både fäder, morfäder etc Det är sant att man pratar inte om sex o sånt med äldre närvarande, men vi har iaf inget tabu mot att gratulera. När ett barn fötts så samlas männen med fadern o så dricker de en massa whiskey haha.

xylifon skrev 2009-01-15 17:25:18 följande:
    jag ahr hört att man inet får gratulera den blivande morfadern för att dte är som att säga "grattis, din sotter har haft sex.." ligger det någon sanning i det?!
  • misstristess

Trevlig tråd!

Har en undran;
    hur stor roll har religionen spelat för seder och traditioner?

Och har ni muntliga traditioner eller berättelser som förs vidare mellan generationerna?

Blev två frågor.

• romani beauty

den första var svår..vi har ju olika religoner så visst har olika religoner påverkat lite olika kanske, t.ex. så har väl muslimska romer omskärelse av pojkar o tillhörande fest..medan vi kristna döper barnen o iaf vi ortodoxa har stor tilltro till våra ikoner, heliga olja, vatten o sånt då det gäller beskydd, att rena från onda ögat, elaka andar o sånt. Men jag vet inte om det var vad du undrade över..

Fråga 2, ja vi har berättelser och sånger osv som förts vidare muntligt. Det är först på senare år som en del av dem skrivits ner.

misstristess skrev 2009-01-15 17:46:14 följande:
    Trevlig tråd!Har en undran;hur stor roll har religionen spelat för seder och traditioner?Och har ni muntliga traditioner eller berättelser som förs vidare mellan generationerna?Blev två frågor.
  • MsBeauty

SomeOone skrev 2009-01-15 17:03:09 följande:

Har inte läst hela tråden men är det någon som vet om romer (Finska zigeenare) Måste vänta 4 mån innan dom får visa deras lill* bebis för mor och farföräldrarna? Har nämligen hört att det ska va nå sånt men visste inte säkert, Någon som vet?Ha en bra kväll allihop!
    Det tror jag inte, här kommer de till BB direkt när barnet är fött.
  • varfördåför
    romani beauty skrev 2009-01-15 17:40:23 följande:
    haha, va? nä, vi gratulerar då både fäder, morfäder etc Det är sant att man pratar inte om sex o sånt med äldre närvarande, men vi har iaf inget tabu mot att gratulera. När ett barn fötts så samlas männen med fadern o så dricker de en massa whiskey haha.
    et kasnke också gälde de finska romerna
    2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • varfördåför

är det så att romer måste skrika under förlossningen? (frågde igår, men då kom frågan bort bland alla andras) tror att det var våran barnmorska på föräldragruppen som sa det, att romerna ville ha förlosningssalarna längst bort från bb rummen för att inet störa eftersom det ingår i förlossningen att "vråla". (väldigt omtenksamt isf att be om rum längre bort )

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • romani beauty

ja, kanske. Synd ingen sån verkar vara här. Jag är rumänsk, o Juliiias man är från Balkan, o minshakira vet jag inte från var..tror jag har frågat nångång men glömt det. Hade varit roligt med nån finsk zigenare, nån polska roma (sinti, inte polska lovara o kalderara) osv..jag vet inte så mycket om dem, då vi inte umgås med sinter i allmänhet.

xylifon skrev 2009-01-15 17:54:20 följande:
    et kasnke också gälde de finska romerna
  • misstristess
    Svar på #83
    Tack för svaret!
    Är ni mer kyrkliga eller är det som med resten av oss- väldigt olika?

Förr hade vi i Sverige fler seder och bruk som idag inte alls är aktuella. Som det här med att välsignas efter en förlossning. Kvinnan sågs som oren i 40 dagar efter förlossningen.

Har ni något liknande? Och går ni i den vanliga kyrkan?
  • misstristess
    Svar på #87
    Och här går jag och tror att ni alla hänger ihop.

Nej, kanske inte, men har nog inte funderat så mycket på att ni har olika ursprung.
  • SomeOone

MsBeauty skrev 2009-01-15 17:52:54 följande:

SomeOone skrev 2009-01-15 17:03:09 följande:
    Det tror jag inte, här kommer de till BB direkt när barnet är fött.
    okej :) Tack för svar!
Svar på tråden Romer