• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • romani beauty

Vi äter helst inte hästkött för vi respekterar hästar jättemycke och vi äter inget med blod i. Vilken mat man äter beror från vilken land man kommer, vi äter mat som i Rumänien.

• Calamity Jane

Vet du varifrån finska zigenare härstämmar ifrån?

• romani beauty

de är från sinterna, och sinterna har bott mycke i tyskland så deras språk har blivit influerat från tyskan. men från början så är de också, precis som vi, från Indien..punjabi. men de har hänt mycke på vägen s a s o idag så delar vi oss i sinter och romer. De finska zigenarna kom väl till sverige, o blev sen deproterade till Finland av nån kung. De som var kvar blev de svenska resande.
    Calamity Jane skrev 2009-01-16 01:33:15 följande:

Vet du varifrån finska zigenare härstämmar ifrån?
  • Calamity Jane

jahaaa... jag trodde att de kom från ryssland. På vilka sätt skiljer sig finska romer med er "vanliga romer"? Vad har de för tro?
    romani beauty skrev 2009-01-16 01:37:55 följande:

de är från sinterna, och sinterna har bott mycke i tyskland så deras språk har blivit influerat från tyskan. men från början så är de också, precis som vi, från Indien..punjabi. men de har hänt mycke på vägen s a s o idag så delar vi oss i sinter och romer. De finska zigenarna kom väl till sverige, o blev sen deproterade till Finland av nån kung. De som var kvar blev de svenska resande. Calamity Jane skrev 2009-01-16 01:33:15 följande:
  • romani beauty

de skiljer sig i språk, även om de skulle prata sin romanes så förstår jag ingenting av det..de har andra traditioner..de skiljer sig i hur familjerna är strukturerade, vi har en tydligare "klanhierarki", de har inte någon romani kris - vår domstol, utan de brukar blodshämnd..de klär sig annorlunda, kvinorna i de svarta kjolarna o männen med gabardinbyxorna o elvisfrisyren haha..o de har regler som vi inte har o vice versa..religiöst sett så är väl de flesta pingstvänner nu för tiden.
    Calamity Jane skrev 2009-01-16 01:40:41 följande:

jahaaa... jag trodde att de kom från ryssland. På vilka sätt skiljer sig finska romer med er "vanliga romer"? Vad har de för tro?romani beauty skrev 2009-01-16 01:37:55 följande:
  • TBS

xylifon skrev 2009-01-16 00:23:05 följande:

det avr absolut inet så.. hon sa det av erfarenhet då hon jobbade på förlossningen.. men återigen det kasnke var finska romer, de verkar ju mer traditions bundna och det finns flest av dem här i stan.. det var inget elakt i det utan bara kuriosa..
    Vill bara påpeka att en fördom inte alls behöver vara elakt menad eller ens negativ. Det är bara en förutfattad mening om en människa baserad på hans/hennes hudfärg, kön, ursprun, kultur, sexuell läggning etc..

Fördommar är ändå nästan alltid av ondo, eftersom att de ofta blir självuppfyllande (den som "förväntas" vara på ett visst sätt, blir även det)

I det här fallet verkar det dock vara fråga om en missuppfattning av kulturen, inte människorna.
  • TBS

de är från sinterna, och sinterna har bott mycke i tyskland så deras språk har blivit influerat från tyskan. men från början så är de också, precis som vi, från Indien..punjabi. men de har hänt mycke på vägen s a s o idag så delar vi oss i sinter och romer. De finska zigenarna kom väl till sverige, o blev sen deproterade till Finland av nån kung. De som var kvar blev de svenska resande. Calamity Jane skrev 2009-01-16 01:33:15 följande:
    Jag hade ingen aning om att romerna härstammar från Indien, känner du till historien bakom?
    Hur långt tillbaka i tiden går den?
    Varför blev romerna nomader?
  • analklåda
    Brio skrev 2009-01-16 00:56:54 följande:
    Svar på #78Jag vet inte om det är de finska romernas kjolar jag tänker på, men de som är i sammet och är jättestora
    de är übertunga också. min mamma umgicks mycket med finska cigenare när jag var liten, så jag har t om fått testa en sån kjol en gång. det finns inga ställningar eller annat i dem, bara en snablars massa tyg.
    the artist formerly known as KatastrofKatt
  • romani beauty

ja, en finsk zigenartjej som jag umgicks lite med i tonåren sa de vägde sisådär 10 kg Tycker lite synd om dem, o så måste de alltid ha höga klackar också.

analklåda skrev 2009-01-16 07:34:55 följande:
    de är übertunga också. min mamma umgicks mycket med finska cigenare när jag var liten, så jag har t om fått testa en sån kjol en gång. det finns inga ställningar eller annat i dem, bara en snablars massa tyg.
  • romani beauty

jag är inte så bra på historia haha, men jag kan kolla upp lite. Min bror är intresserad av sånt där..men att man har nomadiserat har iaf mest berott på att man inte fått stanna utan blivit bortkörda hela tiden.

TBS skrev 2009-01-16 07:11:15 följande:
    Jag hade ingen aning om att romerna härstammar från Indien, känner du till historien bakom?Hur långt tillbaka i tiden går den?Varför blev romerna nomader?
Svar på tråden Romer