Inlägg från: romani beauty |Visa alla inlägg
  • romani beauty

Romer

Eliandosmamma skrev 2009-03-17 22:01:46 följande:
    Funfactory:Nu får ni andra uräskta mig lite att jag tar detta upp igen!Men jag blev så upprörd av det du skrev om din mamma och hennes fd pojkvän....som jag ser det så ändrar du historien varje gång någon hoppar på dig om att du är otrevlig, har negativ inställning till romer och låter rasistisk, klart att att det var ni som har sagt till er mamma att han var rom osv och inte var så bra för din mamma...och som det låter så var det tyvärr ni som tog beslutet åt henne.Om han inte var så bra för henne men hon var ändå med honom så var det något kanske hon gillade hos honom....hehehhehe kan tänka mig en sak!!! Romer är så bra på det!!!!!!!Var han en dålig människa pga att han var rom/zigenare????Jag tycker att du inte ska trampa på folk som du inte ens känner...och vet hurdan dem är...hur skulle världen se ut om vi skulle vara likadana och se ut på samma vis allihop!
    de visste ju inte ens om han var zigenare, han kunde ju varit rumän
  • romani beauty
    o GUTEGIRL o skrev 2009-03-20 11:30:10 följande:
    Jobbar de med annat också? Är det verkligen någon som köper rosor på stan av dem?
    jodå, det gör folk. jobbar med annat..tja, plocka burkar, spela dragspel...typ
  • romani beauty
    guppyn skrev 2009-03-20 18:04:08 följande:
    Kanhända har de lite annorlunda syn på vad renlighet är än vad tex jag har. Tex tvättar de alltid händerna innan de går in i köket men de zigenare jag varit hos torkar sig alla på samma handduk. De tycker att det är renligt att de är fullt klädda i köket. Men jag tycker det är rätt ohygieniskt med jacka i köket som man gått med ute och meckat med bilar med, samma med den stora kjolen som tvättas sällan och samlar på sig en massa skit. Som sagt deras syn på renlighet har mycket med kulturen att göra och kanske inte alltid är det mest hygieniska. Är de hemma hos nån som inte är zigenare kan det vara så också att de inte följer reglerna så mycket. Sen är nog finska zigenare olika också hur de gör.
    haha..ja, de var så sant..alla tvättar händerna bland oss också, men när vi äter torkar vi oss på samma handuk haha. har aldrig tänkt på de som nåt konstigt.
  • romani beauty
    o GUTEGIRL o skrev 2009-03-20 18:06:29 följande:
    Inga vanliga jobb? Jag blir lite fascinerad av att de kan leva på dragspel och rosor måste jag säga!
    de har ju naturligtvis inte samma levnadsstandard som en medelsvensk, eller ens en svensk på soc
  • romani beauty
    o GUTEGIRL o skrev 2009-03-20 18:40:19 följande:
    Men vad beror det på? Vill de inte jobba med vanliga jobb, heller får de inga vanliga jobb p ga fördomar?
    det är inte så lätt o komma från rumänien, vara analfabet, o sen få ett jobb i sverige....du har inte rätt till nåt bidrag, inte ens för att få lära dig svenska.
  • romani beauty
    o GUTEGIRL o skrev 2009-03-20 18:48:10 följande:
    Är de här illegalt då?
    nej, de är eu-medborgare.
  • romani beauty
    o GUTEGIRL o skrev 2009-03-20 18:50:32 följande:
    Om de nu kommer från rumänien, vad är det som gör att de inte får jobb i hemlandet?JAg läste för nåt halvår sedan att en skrämmande stor andel av romska barn i malmö inte gick klart grundskolan, t ex. VAd beror det på? Är man så van att vara outsiders att man har svårt att bryta det när man har chansen, heller är den romska kulturen omöjlig att kombinera med svenssonliv, te x plugga på gymnasiet efter nian? Ursäkta min eventuella dumhet, men jag saknar helt enkelt kunskap om hur det är för romer i dagsläget.
    rasismn i rumänin mot romer är jättestor o många vill inte anställa romer. Jag vet inte varför de romska barnen i malmö har så, men romer har länge inte fått gå i skolan o den äldre generationen kan vara oförstående för hur viktig skolan är..sen finns problem med att vissa gifter bort sina barn när de blir tonåringar o då slutar de skolan. Den romska kulturen går absolut att kombinera med svenskt liv, men de kommer ta sin tid innan det händer. Det är bara några årtionden sen romer ens fick bo i en fast bostad i sverige.
  • romani beauty
    guppyn skrev 2009-03-20 18:04:08 följande:
    Kanhända har de lite annorlunda syn på vad renlighet är än vad tex jag har. Tex tvättar de alltid händerna innan de går in i köket men de zigenare jag varit hos torkar sig alla på samma handduk. De tycker att det är renligt att de är fullt klädda i köket. Men jag tycker det är rätt ohygieniskt med jacka i köket som man gått med ute och meckat med bilar med, samma med den stora kjolen som tvättas sällan och samlar på sig en massa skit. Som sagt deras syn på renlighet har mycket med kulturen att göra och kanske inte alltid är det mest hygieniska. Är de hemma hos nån som inte är zigenare kan det vara så också att de inte följer reglerna så mycket. Sen är nog finska zigenare olika också hur de gör.
    en fråga bara..vad menar du med fullt klädd? tycker du dt är mer hyginskt att t.ex vara i köket i underkläder?
  • romani beauty
    guppyn skrev 2009-03-25 08:25:18 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-24 18:09:55 följande: Du har väl ändå mer smuts på ytterjackan som du meckat med bilarna med än vad du har på huden? Rent hygieniskt alltså men inte rituellt renligt dock.
    har aldrig tänkt på det så haha. Reagerar inte nämnvärt om nån går in med jacka, men har råkat se in i lägenheter där tjejer stått vid spisen i trosor o de tycker jag är förfärligt
  • romani beauty
    TBS skrev 2009-03-25 22:35:19 följande:
    Det gör inget.Jag har fått veta mer än jag bad om, tack för att ni tar er tid att berätta! Kanske kan vi hjälpas åt att få bukt med alla fördomar gentemot romer.
    kul att höra