Inlägg från: romani beauty |Visa alla inlägg
  • romani beauty

Romer

Svar på #441
    hur är det för dig som icke-rom att vara gift med en zigenare??? Har du fått ändra mycke?
  • romani beauty
    Svar på #444
    ja, jag kan tänka mig det är rätt knepigt! Det är ju rät svårt att tänka på alla regler om man inte vuxit upp med dem. Min bror hade en svensk tjej ett tag..det gick väl..sådär..haha. Nu är han gift med en rumänsk romsk tjej. Ett tag hade vi en rumänsk tjej som fick bo hos oss medan hon sökte egen lägenhet..hon la t.ex. mina kökshanddukar bland annan tvätt..ja, du kan ju tänka dig hur det kändes haha. Men jag tror de finska är ännu mer noga med romanipe än andra zigenare..det är ju skillnad även bland zigenare hur mycke man följer reglerna. Min familj är ganska nogrann (mer än min mans familj) och jag kan t.o.m. bli irriterad på min man för han bryter mot vissa saker (min morfar är riktigt hård på romanipe, och det har gått i arv till oss alla yngre)..och jag blir direkt irriterad på min mans kusins fru och hennes familj som är ursari-romer från rumänien..visst de äter inte med bestick som ramlar ner på golven iaf men deras kvinnor passerar ogenerat framför männen utan att be dem vända sig borrt och jag tycker en sån sak är så dålig uppfostran.
  • romani beauty
    Svar på #446
    va trist beteende. Men de är jättesvårt för många bori. Även om man själv är zigenare. Jag har tackolov jättefina svärföräldrar osv fast å andra sidan har inte min pappa varit särskilt snäll med min man för han tycker vår familj är mycke finare än min makes o bla bla bla..men jag har en familj från kosovo som jag står jättenära, de är som min andra familj o där gifte sig en av bröderna med en zigensk tjej som han hämta från kosovo o allt, men fy vad elaka de var mot henne i familjen..hon bodde med dem o städade o gjorde allt men de bara tryckte ner henne..hon har skilt sig från han, de har ett barn tillsammans..hon orka inte med deras terror En gång då jag var där så satt jag, min "syrra" o hennes föräldrar på balkongen o pratade o drack te, o borin städade..då reste sig pappan o slet dammsugaren ur händerna på henne o skällde på att hon inte kunde städa ordentligt..hon blev jätteledsen, det syndes..sådär var det hela tiden..om hon sa emot då de diskuterade slog hennes man henne med Koranen i huvudet..suck
  • romani beauty

är det för att du inte är zigenare som de är sura, eller för att de inte fått bestämma hans val av fru?? Jag tror de bäst är att du håller dig på din kant tills de mjuknar lite..de tycker väl din man skämt ut dem o ena o andra..men man kan liksom aldrig vinna en strid mot sin svärfamilj, man är alltid i underläge..ett tag var det krig mellan mig o min svägerska..jag höll mig på min kant tills hans familj visade att de inte hade något mot mig, tills det hela var glömt.

• romani beauty
    Svar på #450
    eeii..vad kenpiga!! De är kanske som du säger, att de inte mår bra riktigt. Sen så kan de göra mycke om de inte får va med o välja (bland vissa familjer)..att min pappa inte gillade min exman var inte bara för han inte va rom, utan också för att jag valde han själv mot allas vilja..o min nuvarande är visserligen rom, men eftersom jag kunde ha fått en romsk kille från en mycke bättre familj ifall jag inte gift mig o skaffat barn en gaje först, så är min pappa ändå missnöjd HAHAHA
  • romani beauty
    Svar på #452
    kul med ny bil! Själv ska jag åka hämta upp min man nu från hans praktik o sen blir de fest här..hans kusin fyller år idag o jag på måndag! har lagat massa mat!
  • romani beauty

som romsk kvinna försöker jag undvika att gå framför en man, iaf de äldre männen. Om jag inte kan undvika det ber jag dem att de ska vända sig bort då jag passerar..det är en respektgrej.

Bori betyder svärdotter, gaje är icke-romer

• romani beauty
    Svar på #456
    ja, om jag sitter längst in i soffan t.ex o inte kan pasera på annat sätt. Fast oftast så reser de sig o låter mig passera. Det är inte "fint" om jag går förbi dem med min underlkropp i höjd med deras ansikten
  • romani beauty
    Svar på #459
    nej. Män har inte mens och deras underkroppar är "renare" än en kvinnas.
  • romani beauty
    Svar på #458
    det finns saker som är diskriminerande, men renhetsreglerna tycker jag inte utgör något hinder i sig i vardagen och därmed tycker jag inte de är diskriminerande.