• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • romani beauty

hmm..vi är väldigt traditionsbevarande och man ändrar inte så mycket..skillnaden mellan mig o min mammas generation ligger i att jag inte alltid har långkjol utan kan gå i byxor om jag vill, att yngre romer är mer öppna för att ta vanliga jobb, vi är väl mer öppna mot icke-romer än äldre generationer, förstår bättre vikten av att gå i skolan..men huvudansvaret för hemmet ligger fortfarande på kvinnan även hos yngre romer o vi upprätthåller renhetslagarna så gott vi kan och är noga med respekten för äldre.

TBS skrev 2009-01-14 07:01:48 följande:
    romani beauty skrev 2009-01-13 22:13:31 följande:
    Jag är nyfiken på hur den yngre generationens (Yngre än 40 år)kultur skiljer sig från den äldres.Jag dansar tex inte runt midsommarstången, trots att det är svensk kultur att göra det. Jag serverar inte lutfisk på julafton, jag är inte gift och jag stryker inte min mans kläder eller tar huvudansvaret i hemmet, trots att svenska kvinnor traditionellt gör det. (detsamma gäller för de flesta i min ålder som jag känner)
  • romani beauty

kan bara svara för utomnordiska romer..bristande skolgång hos föräldragenerationen som varit utestängd från skolorna, och i vissa länder är romer fortfarande utestängda och får inte gå i skolan, eller uppmuntras i vart fall inte till det..svårt att inse att bildning skulle leda nånvart osv. Man tar det säkra före det osäkra o lär barnen sin familjs hantverk istället och låter dem hjälpa till med försörjningen eller hushållet.

Jambosana skrev 2009-01-14 08:08:51 följande:
    Jag har cokså en fråga (om jag får hoppa in i tråden här). Varför slutar så många barn skolan innan de ens har gått ut 9:an?
  • Coccolina

Jag har funderat lite på det där med att kläder skall tvättas separat (alltså man, kvinna, barn sånt som rör underkopp och sånt som rör överkropp osv) Hur gör man när man tvättar en klänning?? Den rör ju både under och överkropp??
    Och hur ser fördelningen egentligen ut kommer bara ihåg det lite vagt...

Life's a bitch get used to it!!!
  • varfördåför
    Coccolina skrev 2009-01-14 16:04:13 följande:
    Jag har funderat lite på det där med att kläder skall tvättas separat (alltså man, kvinna, barn sånt som rör underkopp och sånt som rör överkropp osv) Hur gör man när man tvättar en klänning?? Den rör ju både under och överkropp??Och hur ser fördelningen egentligen ut kommer bara ihåg det lite vagt...
    och hur jobbigt är det att tvätta i tvättstuga då, det måste ju bli fler tvättar då..?!
    2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • romani beauty

tvättar i två omgångar såklart

Coccolina skrev 2009-01-14 16:04:13 följande:
    Jag har funderat lite på det där med att kläder skall tvättas separat (alltså man, kvinna, barn sånt som rör underkopp och sånt som rör överkropp osv) Hur gör man när man tvättar en klänning?? Den rör ju både under och överkropp??Och hur ser fördelningen egentligen ut kommer bara ihåg det lite vagt...
  • varfördåför
    romani beauty skrev 2009-01-14 17:59:43 följande:
    tvättar i två omgångar såklart
    men blir dte inte tre  om barnens kläder också skall tvättas separat. jag ahr ju nog jobbig att hinna med tvätten trotts att jag bara trycker in allt som rymms utan att sortera eller kolla färger ens
  • romani beauty

jag menade klänningar Fast oftast så har man tvådelade klänningar, kjol o blus.

Ska jag ta hela tvätthistorien så tvättar jag barnens kläder separat, mina separat och min mans separat. Och allt som rör ansiktet, örngott o handdukar tvättas separat. Allt från köket seprat. Mina underkläder tvättar jag inte med annat av min tvätt heller.

xylifon skrev 2009-01-14 18:04:53 följande:
    men blir dte inte tre  om barnens kläder också skall tvättas separat. jag ahr ju nog jobbig att hinna med tvätten trotts att jag bara trycker in allt som rymms utan att sortera eller kolla färger ens
  • varfördåför
    romani beauty skrev 2009-01-14 18:07:25 följande:
    jag menade klänningar Fast oftast så har man tvådelade klänningar, kjol o blus. Ska jag ta hela tvätthistorien så tvättar jag barnens kläder separat, mina separat och min mans separat. Och allt som rör ansiktet, örngott o handdukar tvättas separat. Allt från köket seprat. Mina underkläder tvättar jag inte med annat av min tvätt heller.
    hahaha.. jag skule få kasta och köpa n ytt varje gång det var smuttsigt det där lät ju jätte jobbigt.. fast iof, de tre barnens kläder tvättas ju i samma och mannens i samma och mina i samma så det blir ju bara tre, fast då ska det delas i byxor och tröjor, så det blir sex st och sedan mina underkläder (får man någonsin ihop en hel maskin underkläder?) och sedan handukar och liknande, det blir åtta mskiner.. hjälp
  • varfördåför

jag måste bara få säga att ni gör det grymt bra. jag hade aldrig klarat av det det kan jag säga..

det där med att klippa håret på barn innan de är "döpta" eller var det innan de fyllt ett år eller.. hmm.. mins inte hur det var, hur är det med den grejen då?

• amalie79

de romer jag känner till bor i en invandrartät förort till en större stad och de har både barnflicka och städ/tvätthjälp. Är det vanligt?

Svar på tråden Romer