• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • varfördåför

kom på en fråga till.. är det så att "ni" måste skrika under förlossningen, att det tillhör själva förloppet, tillskillnad från de där skumma människorna i holywood som måste vara aldelens tysta

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • romani beauty

jag tror de är de finska zigenarna som är hårda med det där, eller de är ju rätt extrema i renhetsgrejerna

Juliiia skrev 2009-01-15 00:02:03 följande:
    qattla-  På din fråga ovanför svarar jag att det inte stämmer. Min man bara höjde ögonbrynen när jag fråga haha
  • Juliiia
    romani beauty skrev 2009-01-15 00:14:54 följande:
    jag tror de är de finska zigenarna som är hårda med det där, eller de är ju rätt extrema i renhetsgrejerna
    jasså okej. Men vad händer när killen jobbar o ska ha mat på bordet när han kommer hem? :P

..nu ska jag sova. Godnatt på er! :)
  • romani beauty

jag vet inte, kanske de äter ute hahaha. jag umgås inte med dem.

Juliiia skrev 2009-01-15 00:19:04 följande:
    jasså okej. Men vad händer när killen jobbar o ska ha mat på bordet när han kommer hem? :P ..nu ska jag sova. Godnatt på er! :)
  • qattla

Juliiia skrev 2009-01-15 00:02:03 följande:

qattla-  På din fråga ovanför svarar jag att det inte stämmer. Min man bara höjde ögonbrynen när jag fråga haha
    TACK så mycket. Då vet jag.
  • varfördåför
    romani beauty skrev 2009-01-15 00:24:06 följande:
    jag vet inte, kanske de äter ute hahaha. jag umgås inte med dem.
    anade jag en viss fientlig het till de finska romerna? finns det "stridigheter" mellan grupperna?
    2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • romani beauty

ja, vi umgås inte. De är inte samma som oss..inte i språk, tradition..

xylifon skrev 2009-01-15 00:27:39 följande:
    anade jag en viss fientlig het till de finska romerna? finns det "stridigheter" mellan grupperna?
  • Molly1982

Jag skulle vilja veta hur romerska bröllop går till...träffas de som vi/jag, bor ett tag och kanske gifter sig om man nu vill/orkar ta tag i det?

• Brio

Tror romer på någon speciell gud eller annan sorts tro?

• romani beauty

alltså, de beror nog på hur ens familj ser på saker..det finns de som gifter sig efter att ha varit tillsammans ett tag, sådär liberala familjer..fast enligt tradition så ska man gifta sig o sen flytta ihop o tjejen ska va oskuld o allt sånt där. Men jag tror inte de finns många romer som liksom skulle va sambo hela livet o skaffa barn o inte va gifta osv som svenskar. Det är ändå viktigt att vara gift. Själv gifte jag mig då jag var 17 men har skilt mig o är nu gift igen.

Molly1982 skrev 2009-01-15 01:15:34 följande:
    Jag skulle vilja veta hur romerska bröllop går till...träffas de som vi/jag, bor ett tag och kanske gifter sig om man nu vill/orkar ta tag i det?
Svar på tråden Romer