• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • varfördåför
    romani beauty skrev 2009-01-14 19:15:59 följande:
    nej, vi har de iaf inte. Men en del vet jag rakar av håret på bebisarna, har en väninna som är rom från kosovo, hon gjorde det på sina barn.
    det här barnet jag träffade fick inte klippa håret (men nu minns jag inet varför och för hur länge, men tror det var innan han fyllde ett år) så han ahde hjätte fina korkskruvslockar
    2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • romani beauty

aha, på så sätt. Nä, så gör inte vi. Var kom de ifrån?

xylifon skrev 2009-01-14 19:18:29 följande:
    det här barnet jag träffade fick inte klippa håret (men nu minns jag inet varför och för hur länge, men tror det var innan han fyllde ett år) så han ahde hjätte fina korkskruvslockar
  • romani beauty

jo, de är muslimer.

MsBeauty skrev 2009-01-14 19:17:20 följande:
    muslimer brukar raka av håret på sina barn
  • varfördåför
    romani beauty skrev 2009-01-14 19:30:22 följande:
    aha, på så sätt. Nä, så gör inte vi. Var kom de ifrån?
    jag vet inte.. jag träffade henne på öppnaförskolan, men hon var bara där en ggn (som jag vet iaf) det blev jobbigt då barnet kunde åla och ville stoppa saker i munnen, men det fick han ju inte för de var inte rena (kan jag också känna ibland iof ) så jag hörde bara med ett halvt öra att hon sa att de inte klippte sina barn pga något, vad det nu var

jag skulle iof gissa på att de är finska romer då vi har mäst sådana här i stan som jag ahr förstått det.
    2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • TBS

Vad bekänner sig de flesta romer till för religion?
    Eller är kulturen kanske inte bunden till någon religion över huvud taget??

• qattla

Det där med orenhet funderade jag på...

Hörde nånstans att när kvinnan har mens får hon inte vara i köket. stämmer det? Och sköter i så fall mannen köksdelen då? (Med matlagning och städning och så).

• minshakira
    alla e inte lika dana...vi e romer men vi lever som svenskar....barnen går på dagis medans ja jobbar häcken an mig på netto som butiksbiträde...jobbat där typ 1 år å nån månad...innan dess har ja jobbat som städerska,fastighetsskötare...å skogs huggare,hahah med lysande oranga kläder....det ända som skilljer mig å typ en icke rom e att jag har kjol när ja onte jobbar,inte sånna stora kjolar bara den går ner över knät...ska lägga in mera bilder...frågs nåt om ni vill...ja svarar på allllttt
  • qattla

Då får du jättegärna svara på frågan jag ställde i inlägget ovanför ditt

• Juliiia

Det där med hårklippningen har min mans släkt lite som tradition..
    Det har med tur i livet att göra vad jag förstår det som, att barnet inte ska bli sjuk o så..
    Lite olika men min mans bror klippte inte sina barn innan 3års ålder.
    Gick till så att dom hade liten fest, klippte 3 lockar på olika ställen med en ny sax.
    Sen va det nått med ett nybakt bröd dom gjorde något med.. sen la alla pengar till barnet.. hm kommer inte riktigt ihåg hur dom gjorde, men ungefär så :)

Svar på tråden Romer