Romer
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
ja säkert..men visst händer det att det gifter in sig icke-romer och de lär sig En släkting gifte sig nu med en rumänska, ska bli intressant att se hur hon fixar zigenarlivet..han är halvnomadisk och försörjer sig på att spela dragspel
Men varför skulle det vara svårt? bara pga. hygienbiten? :O hmm..inte direkt något hemskt i att hålla sig ren vilket jag hoppas de flesta tycker.
nej inte pga hygienbiten.. hygien är vicktigt utan att man måste tänka på dessa saker.. om jag "lömmer" att tvätta mig innan jag rör i tex ett glas så räcker det med att jag diskar det, ag behöver inte snöra glaset..
ja, men det är inte alltid så enkelt som man tror.Hon är 19, han 22. Ung o romatisk. Han har tänkt hon ska sälja rosor nu när de kommer tillbak till sverige *duckar* Jag ger dem 6 månader
Intressant!
det är liksom mer än bara hygien, det är rituell orenhet, så man måste lära sig hur man ska tvätta, hur man får vara klädd i köket, vad är rent, vad är orent..sen så tillkommer ju en massa annat, som hur man ska bemöta äldre t.ex.
romani beauty skrev 2009-01-13 22:13:31 följande:
Jag har cokså en fråga (om jag får hoppa in i tråden här). Varför slutar så många barn skolan innan de ens har gått ut 9:an?
Jambosana skrev 2009-01-14 08:08:51 följande: