• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • Fannypack

Jag kom på en fråga: Vreklighetens Katizi hette ju egentligen Katarina. Är det vanligt att romer har ett mer svenskklingande "officiellt" förnamn och ett annat smeknamn? Eller var det bara hon?

• romani beauty
    Svar på #421
    Som rom har man oftast ett namn som används officiellt i landet o ett som används bland romer. Marina är mitt officiella namn men jag heter nåt annat också .
  • romani beauty
    Svar på #421
    Som rom har man oftast ett namn som används officiellt i landet o ett som används bland romer. Marina är mitt officiella namn men jag heter nåt annat också .
  • romani beauty

nu vill jag fråga alla romer här, eller anhöriga också..hur mycket diskriminering märker ni av i sverige pga etniciteten???

• romani beauty
    Svar på #424
    ingen som vill/kan svara???

själv är jag spyless iaf, senast igår så hade vi väktare i hälarna runt hela köpcentrat..bläää
  • Brio

Om de är misstänksamma (vilket de ibland är mot ungdomar också) så kan de i alla fall var LITE diskreta! Det är oerhört kränkande att bli förföljd eller utstirrad av securitas i butiker och köpcentrum. Någon respekt borde de ha för folk om folk ska respektera dem!

• romani beauty
    Svar på #426

jo..men tycker det..direkt vi kom in i köpcentrat så ser jag hur vakten kollar åt vårt håll..sen när vi är inne på Glitter står han utanför o kollar hela tiden, sen går han iväg o ringer efter nån..störande..vi vill flytta härifrån

• Brio

Fyfan alltså, jag blir förbannad. Man vill ha bort fördomarna och diskrimineringen, men yrkesmänniskor, typ vakter, polisen, arbetsgivare osv gör det hela enbart VÄRRE. Det är sjukt..

• romani beauty

jag tror seriöst de har nån lista av nån slag med foto på folk i vissa köpcentra för hur kan de typ alltid va efter oss?? o flera ggr har de visiterat också utan anledning. Därför vill vi flytta för jag er säker de har nån slags jäkla fotobok där vi är med som nån potentiell snattare..fast de har ju aldrig tagit oss för nåt, så de är ju bara rasism

• polizoni

Hej ville berätta en en rolig nyhet :) ( off the subject men endå) Jag fyllde år för någon dag sedan, och då bjöd vi in alla mina släktingar och alla min mans släktingar, för första gången!!! Jag hade ont i magen kvällen innan... Tänkte nu kommer alla sitta på varsin sida om rummet :( men neeej det blev fullt liv o mingel och alla bytade telefonnummer. Vi dansade åt o drack hade en toppen kväll... :) Alla var nog ganska spända på hur det skulle gå, ingen av hans familj umgås ju med svenskar och ingen av min familj umgås med zigenare...
    Ville bara säga det för jag blev så glad :D:D