• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • m00min

Nu har jag hunnit läsa hela denna spännande tråd bor själv i Finland och här kan jag säga att rasismen är stor. men så har man också blivit lärd från liten att vara rädd och att låsa dörren då de kommer osv..

Tyvärr måste jag nog säga att många avde romer man sett här har varit högljudda, otrevliga och inte direkt följt lagen. Dödsskjutningar osv är ju inte helt ovanligt heller, i höstas var det väl senast någon skjutnig med flera döda pga familjegräl. Det jag blir mest ledsen över är att jag sett många föräldrar som är så elaka mot sina barn och pratar så fult mot dem  Jag vet att många affärer har höjd beredskap då det kommer romer in... det där med fickor i kjolarna har man ju hört massor av gånger och tyvärr har jag själv sett att det faktiskt går att få plats med tjuvgods i kjolen  
    MEN OBS! De härligaste människor som jag har haft som kunder då jag varit försäljare har också varit romer. Vänliga, hjälpsamma och alldeles ljuvliga! 
    Jag kan lägga huvet i pant på att om alla människor skulle läggas under ljuset på samma sätt skulle man hitta lika många "snattare" osv. bland alla folk. Nu är det ju bara så att denna folkgrupp granskas så otroligt noga och klart man hittar mer fel och brister då men man kunde ju berätta om alla de trevliga man träffar också! 
    På något sätt belyses alltid de negativa sidorna och säg den människa som är perfekt? Dessutom är ju vi finnar agressiva, introverta, deprimerade jävlar som går med "puukkon" i fickan och är högljudda och super varje kväll! Så varför skulle inte även de finska romerna? Helt sjukt att det finns så många fördomar kvar. Till stor del beror det nog på att man inte känner till kulturen. 
    t.ex. då ett barn var intaget på barnavdelningen på 5e våningen och en äldre kvinna var intagen på 1a våningen, manliga sköterskor, klädtvätt eller ja kläderna över huvudtaget och  med mat och traditioner osv skulle det vara bra att känna till mera för att inte ställa till onödiga pinsamma situationer.
    Det har varit intressant att läsa denna tråd och jag har lärt mig massor men vill ännu veta mer
    I finland är det många som väljer att inte gå till mödrarådgivningen och ofta sedan också föder hemma enligt tradition. var det också så att graviditeten helst skall gömmas? Varför? 
    Är finska romerna mer "gammalmodiga" eller striktare med tradition?
    jag flummar visst. har ingen aning om vad jag skrivit mer
    Nåja tack för en bra tråd!
  • Melicca

Phu nu har jag läst igenom hela tråden, var rätt intressant faktist.
    Nåt jag reagerade på var att svenska resande sammanblandades med finska zigenare, det är väl inte riktigt så? Resande är ett eget folkslag har jag hört av en resande (tattare) och de är absolut inga zigenare enligt honom. Stämmer det?
    Namnen Björk och Lindgren är väl svenska resande namn eller?
    Har inte zigenare och resande, de som pratar romani/romano slagits ihop och kallas för romer idag?
    Har de svenska resande några egna traditioner?
    Många frågor blev det, jag är nyfiken av naturen;)

• romani beauty

m00min

vrf är de elaka mot barnen?? Vi svenska o rumänska zigenare älskar o värderar barnen högt!

• romani beauty
    Svar på #430
    vad roligt! :D Ja, de är synd man inte umgås så mycke med varann mellan zigenare o svenskar, jag träffar mest bara svenskar på jobbet :/
  • m00min
    romani beauty skrev 2009-03-05 16:06:39 följande:
    m00min vrf är de elaka mot barnen?? Vi svenska o rumänska zigenare älskar o värderar barnen högt!
    T.ex. stannar bilen mitt på gatan öppnar dörren och gormar "nu får du för helvete komma hem" på finska då förståss och utbroderat med svordomar. Detta till en kille på ca 10-12 år. Och det var en kvinna som ropade. Dock är jag ju inte säker på att det var mamman.
    Aga har också använts och nedlåtande tal överlag. 
    Poängterar igen att jag inte tror att alla gör så.
  • romani beauty
    Svar på #435
    jag tycker ofta finska zigenare verkar rätt...arga..de uppför sig så iaf
  • Patsy Dee

nu lägger jag mig i här angående diskriminering... jag är inte rom men märker väldigt tydligt hur romer diskrimineras, tycker det är rätt sjukt.

• romani beauty
    Svar på #437
    vad har du märkt av?
  • Patsy Dee
    Svar på #438
    Bodde tidigare granne med romer som har barn i samma klass som min dotter, deras avlopp gick sönder hela tiden och de ringde alltid till hyresvärden som sa att: "men gå till tvättstugan och använd toaletten där"
    Sen hade en massa folk ringt och klagat över att "det springer zigenare i tvättstugen hela tiden!"

Sen märker man ju att ser man samma familj i en affär blir de nästan förföljda av folk som ska springa efter och kolla så de inte snor nåt.

Tycker det är så jäkla dumt, iallafall när jag vet att de är så himla trevliga människor.
  • romani beauty
    Svar på #439
    sjukt! Men jag svär, folk har typ värsta bevakningen av en då de vet man är zigenare..de gick bra första tiden vi bodde här i vårt grnnskap, men efter en tag så har de visst märkt vad vi är o jag lovar, vissa klagar över allt de kan hittta..vi har sett t.ex grannar lämna sina bilar utanför sin hus o så har vi gjort så också kortare stunder men då har de gnällt på oss o vi fått tillsägelser..en granne var på Dani att han ville se i vårt garage för han sa att vi säkert hade massa stöldgods där..o har vi lämnat garaget öppet så har folk här varit in o kollat o flyttat runt saker! Vår bil har blivit repad på parkeringen, lämnar vi den på gästparkeringen en stund får vi direkt böter fast andra grannar gör samma sak, men ser de vår bil ringer de carpark..