• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • Coccolina

Hmm Valonerna var väl de som kom till sverige på typ medeltiden för att bla konstruera göteborg.
    De kom från området kring tyskland, holland och belgien. Många svenskar har valonblod i ådrorna. Men har aldrig hört tidigare att de skulle räknas som resande i den bemärkelsen...

Life's a bitch get used to it!!!
  • VulgusProfanum
    Coccolina skrev 2009-03-11 13:52:58 följande:
    Hmm Valonerna var väl de som kom till sverige på typ medeltiden för att bla konstruera göteborg. De kom från området kring tyskland, holland och belgien. Många svenskar har valonblod i ådrorna. Men har aldrig hört tidigare att de skulle räknas som resande i den bemärkelsen...
    De började komma till Sverige runt 1600-talet om jag inte är helt fel ute. Och då sökte man sig till våra olika järnbruk eftersom de var duktiga smeder och bergsmän.

Du tänker inte på Hansan?
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Coccolina

Jag var osäker på årtalet men när du säger det så stämmer det att det var på 1600 talet...
    Men ett snabbt googlande säger mig att valoner är mycket riktigt ett vandringsfolk
    www.google.se/search&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

• VulgusProfanum
    Coccolina skrev 2009-03-11 14:10:32 följande:
    Nej hansan var en handelsflotta... Inte folk...
    Hahaha men du har ju alldeles rätt

Näe jag tänkte på de tyskar som tillhörde handelsflottan och som kom till bl.a. Gotland under medeltiden.
    Tänkte om det kunde vara detta?
    De var ju tyskar men inte valloner
  • lokisse

ni kan nog ha rätt bada tva det beror lite pa när man menar det fanns ju manga yrkesgrupper som följde tex bygnaden av kyrkor runt i europa och smeder som reste runt och smide pa marknader och liknande

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Coccolina

Visste inte att valoner var ett vandringsfolk... Hehe hör själv till gammal valonsläkt (ja nån gammal farfarsfarfar eller nått och samma sak på mammas sida långt bak i tiden.. Och jag hade ingen aning om att det var vandringsfolk i den bemärkelsen

• VulgusProfanum
    Coccolina skrev 2009-03-11 14:17:44 följande:
    Visste inte att valoner var ett vandringsfolk... Hehe hör själv till gammal valonsläkt (ja nån gammal farfarsfarfar eller nått och samma sak på mammas sida långt bak i tiden.. Och jag hade ingen aning om att det var vandringsfolk i den bemärkelsen
    Det här är riktigt intressant tycker jag

Min make är vallonättling och de kom från Tyskland på 1670 talet och landade i Dalarna vid något järnbruk där och de jobbade som bl.a. smeder.
    Jag är ju en riktig släktforskningsnörd men på hans sida har jag inte forskat ett dugg själv utan det är en släkting som kollat bakåt.
  • lokisse
    Coccolina skrev 2009-03-11 14:17:44 följande:
    tror inte att dom räknas som vandringsfolk utan var lite som vi är idag man flyttar dit där jobben finns och jobbar sa länge det finns jobb och sedan flyttar man till nästa ställe där det finns jobb.
    De omnibus rebus et nonullis aliis
  • VulgusProfanum
    lokisse skrev 2009-03-11 15:03:03 följande:
    tror inte att dom räknas som vandringsfolk utan var lite som vi är idag man flyttar dit där jobben finns och jobbar sa länge det finns jobb och sedan flyttar man till nästa ställe där det finns jobb.
    Så har jag uppfattat det också. De tillhörde inte Resandefolket som ju är en specifik grupp av olika släkter. Utan Vallonerna reste dit jobben fanns och eftersom att de var duktiga smeder och bergsmän spred de sig över Europa och till de järnbruk som var i behov av smeder.