Romer
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Hmm Valonerna var väl de som kom till sverige på typ medeltiden för att bla konstruera göteborg.
De kom från området kring tyskland, holland och belgien. Många svenskar har valonblod i ådrorna. Men har aldrig hört tidigare att de skulle räknas som resande i den bemärkelsen...
Nej hansan var en handelsflotta...
Inte folk...
Jag var osäker på årtalet men när du säger det så stämmer det att det var på 1600 talet...
Men ett snabbt googlande säger mig att valoner är mycket riktigt ett vandringsfolk
www.google.se/search&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a
ni kan nog ha rätt bada tva det beror lite pa när man menar det fanns ju manga yrkesgrupper som följde tex bygnaden av kyrkor runt i europa och smeder som reste runt och smide pa marknader och liknande
Visste inte att valoner var ett vandringsfolk... Hehe hör själv till gammal valonsläkt (ja nån gammal farfarsfarfar eller nått och samma sak på mammas sida långt bak i tiden.. Och jag hade ingen aning om att det var vandringsfolk i den bemärkelsen ![]()