• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • romani beauty
    Svar på #458
    det finns saker som är diskriminerande, men renhetsreglerna tycker jag inte utgör något hinder i sig i vardagen och därmed tycker jag inte de är diskriminerande.
  • Tulipanen

Hej

Väldigt intressant tråd. Har lärt mig en del. jag undrar lite om det här med. Att man inte får gå förbi en man om han sitter i soffan. Gäller detta den egna familjen, eller även vänner?

• sabinaochErik
    romani beauty skrev 2009-01-14 00:25:51 följande:
    ja, men det är inte alltid så enkelt som man tror.Hon är 19, han 22. Ung o romatisk. Han har tänkt hon ska sälja rosor nu när de kommer tillbak till sverige *duckar* Jag ger dem 6 månader
    hahaha det vet man ju vad det betyder.... Sälja rosor va... haha
  • sabinaochErik
    romani beauty skrev 2009-03-10 00:30:19 följande:
    nej. Män har inte mens och deras underkroppar är "renare" än en kvinnas.
    jaha va vettigt??
  • romani beauty
    Svar på #462
    från början så har det gällt alla utom ens egna man men i vår familj så visar vi bara den respekten för äldre män..det har liksom fallit bort bland yngre. Kan tillägga att flickor o äldre kvinnor inte måste tänka på det här.
  • Coccolina

Så det är bara om man har mens som det gäller typ??

Life's a bitch get used to it!!!
  • romani beauty
    Svar på #466
    nä, alltid om man är i åldern då man menstruerar.
  • Coccolina
    romani beauty skrev 2009-03-10 14:21:44 följande:
    nä, alltid om man är i åldern då man menstruerar.
    Haha skrev lite otydligt det var det jag menade
    Life's a bitch get used to it!!!
  • romani beauty
    Svar på #469
    haha ok. Ja, en gammal kvinna t.ex har full frihet o är jämställd men männen o går frqmför dem, röker o drivker med dem, säger allt hon tycker etc..